Radio's van 1950 tot 1970
Onderhoud/reparatie
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 jul 2021 12:24 #91564
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Onderhoud/reparatie
Het voordeel van materiaalbesparing is weer tenietgedaan door een metalen plaatje met willekeurig gekozen gaten.
Ik had ze natuurlijk ook boven veelgebruikte meetpunten kunnen maken, maar zo vaak zal het niet nodig zijn (hoop ik)
Het probleem met de tuner is als het goed is opgelost.
Ik had na het nodige puzzelen en zoeken welk onderdeel er mogelijk voor verantwoordelijk was een c'tje van (toevallig bij de hand) 12pf
over een ceramisch pijpje (c 108) gesoldeerd, en zowaar het afstemmen begon weer in de buurt te komen.
Daarna deze weer vervangen door een c van 15pf (de waarde volgens schema) en de ontvanger gaat nu weer van 87,5 tot 100 Mhz.
Wat er met het bewuste c'tje aan de hand is zou ik niet weten, optisch is er niets aan te zien, en heb het maar op z'n plaats laten zitten daar er nogal slecht bij te komen is.
In serie met deze15pf c zit er nog een van 18pf, deze is blijkbaar nog wel goed daar de ontvangst prima is en er ook na een uur nog geen verloop van zender merkbaar is
De kerntjes van de meeste middenfrequent spoelen gingen dermate licht dat ze na wat trillen al verlopen waren, dit is opgelost met een beetje ciliconenvet, een mens probeert wel eens wat!
Als ik iets hf-technisch volkomen verkeer heb aangepakt of nog iets anders/beter kan hoor ik het graag.
Mvg Dirk
Ik had ze natuurlijk ook boven veelgebruikte meetpunten kunnen maken, maar zo vaak zal het niet nodig zijn (hoop ik)
Het probleem met de tuner is als het goed is opgelost.
Ik had na het nodige puzzelen en zoeken welk onderdeel er mogelijk voor verantwoordelijk was een c'tje van (toevallig bij de hand) 12pf
over een ceramisch pijpje (c 108) gesoldeerd, en zowaar het afstemmen begon weer in de buurt te komen.
Daarna deze weer vervangen door een c van 15pf (de waarde volgens schema) en de ontvanger gaat nu weer van 87,5 tot 100 Mhz.
Wat er met het bewuste c'tje aan de hand is zou ik niet weten, optisch is er niets aan te zien, en heb het maar op z'n plaats laten zitten daar er nogal slecht bij te komen is.
In serie met deze15pf c zit er nog een van 18pf, deze is blijkbaar nog wel goed daar de ontvangst prima is en er ook na een uur nog geen verloop van zender merkbaar is
De kerntjes van de meeste middenfrequent spoelen gingen dermate licht dat ze na wat trillen al verlopen waren, dit is opgelost met een beetje ciliconenvet, een mens probeert wel eens wat!
Als ik iets hf-technisch volkomen verkeer heb aangepakt of nog iets anders/beter kan hoor ik het graag.
Mvg Dirk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 jul 2021 20:07 #91553
door maarten
[/quote]
Beantwoord door maarten in topic Onderhoud/reparatie
Daar hadden ze nog eens materiaal mee bespaard ook. Jammer dat Van der Heem niet meer bestaat, anders had je het in de ideeenbus kunnen doenIk had al zo'n idee dat er geen eenvoudige methode zou zijn.
Zou dit dan al een van de eerste wegwerpproducten zijn zijn geweest?, een buisje vervangen ja, verder iets stuk? helaas niet meer te repareren.
Ik heb een andere misschien wat onorthodoxe manier gevonden waarbij de onderkant goed bereikbaar is.
Dat hadden ze zelf ook wel kunnen bedenken.
[/quote]
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
26 jul 2021 15:13 #91552
door Doktordirk
@Frank, de print is nog in goede conditie, alleen 1 eilandje van de EL84 was verdacht, maar bleef netjes zitten na het plaatsen van de gebruikte buisvoet.
De FM-tuner is mechanisch in orde, en na het opnieuw afregelen van de 10.7 Mhz middenfrequent spoelen blijkt er goede ontvangst te zijn.
Alleen een probleem, ik denk dat Erwin daar ook op doelde, de tuner begint op zo'n 90 Mhz en loopt dan door tot ongeveer 106 Mhz
Er zal wel een of meerdere c"tjes niet meer de juiste waarde hebben, maar welke?, zo ver strekt mijn kennis niet om de schakeling te doorgronden.
Voor het gemak zal het schema plaatsen.
Wie kan mij wijzer maken?
Mvg Dirk
De FM-tuner is mechanisch in orde, en na het opnieuw afregelen van de 10.7 Mhz middenfrequent spoelen blijkt er goede ontvangst te zijn.
Alleen een probleem, ik denk dat Erwin daar ook op doelde, de tuner begint op zo'n 90 Mhz en loopt dan door tot ongeveer 106 Mhz
Er zal wel een of meerdere c"tjes niet meer de juiste waarde hebben, maar welke?, zo ver strekt mijn kennis niet om de schakeling te doorgronden.
Voor het gemak zal het schema plaatsen.
Wie kan mij wijzer maken?
Mvg Dirk
Minder
Meer
25 jul 2021 22:02 #91551
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Onderhoud/reparatie
bij mijn toestel was de AM ook zwak. Na afregelen weer goed maar van korte duur. Ik moest de spoelen lossolderen en de paralellcondensatoren hierin vervangen
25 jul 2021 21:08 #91550
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Onderhoud/reparatie
In ieder geval petje af voor je doorzettingsvermogen!
En is de print heel gebleven bij het verwisselen van de voeten?
mvg Frank
En is de print heel gebleven bij het verwisselen van de voeten?
mvg Frank
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
25 jul 2021 20:30 #91549
door Doktordirk
We zijn weer een stapje verder.
Na een aantal verdachte condensatoren en een verbrande weerstand vervangen te hebben en formeren van de voedingselco's weer voorzichtig de stroom er op gezet.
Na korte tijd ontstond rookontwikkeling, jawel dezelfde net vervangen weerstand, buisje met sluiting??
Nee, ook zonder buis (EF85) was er rook veroorzaakt door een defecte buisvoet.
Deze maar vervangen door een ceramisch exemplaar en voor de zekerheid ook die voor de EL84 maar vervangen.
Daarna geen rook meer maar ook nauwelijks geluid, was ook niet zo vreemd met een totaal ontregeld middenfrekwent (am)
Maar met behulp van een afregelvoorschrift deed het AM-gedeelte het weer
Fm: zwak geluid met meerdere zenders door elkaar.
Na de nodige schroeven en draadjes los gehaal te hebben kon de tuner er uit.
Na openmaken bleek het koordje van de afstemming gebroken.
In de manual staat dit koordje afgebeeld met de plaatsen waar de afstemkernen horen te zitten, maar hoe je dit weer monteren moet zo dat het geheel weer heen en weer gaat en blijft gaan?
Maar na het nodige geploeter lijkt het te werken, in de fabriek zullen ze het vroeger toch wel handiger en sneller hebben gedaan!!
Testen met stroom er op moet nog, wordt vervolgd.
Dirk
Na een aantal verdachte condensatoren en een verbrande weerstand vervangen te hebben en formeren van de voedingselco's weer voorzichtig de stroom er op gezet.
Na korte tijd ontstond rookontwikkeling, jawel dezelfde net vervangen weerstand, buisje met sluiting??
Nee, ook zonder buis (EF85) was er rook veroorzaakt door een defecte buisvoet.
Deze maar vervangen door een ceramisch exemplaar en voor de zekerheid ook die voor de EL84 maar vervangen.
Daarna geen rook meer maar ook nauwelijks geluid, was ook niet zo vreemd met een totaal ontregeld middenfrekwent (am)
Maar met behulp van een afregelvoorschrift deed het AM-gedeelte het weer
Fm: zwak geluid met meerdere zenders door elkaar.
Na de nodige schroeven en draadjes los gehaal te hebben kon de tuner er uit.
Na openmaken bleek het koordje van de afstemming gebroken.
In de manual staat dit koordje afgebeeld met de plaatsen waar de afstemkernen horen te zitten, maar hoe je dit weer monteren moet zo dat het geheel weer heen en weer gaat en blijft gaan?
Maar na het nodige geploeter lijkt het te werken, in de fabriek zullen ze het vroeger toch wel handiger en sneller hebben gedaan!!
Testen met stroom er op moet nog, wordt vervolgd.
Dirk