Radio's van 1950 tot 1970
Onderhoud/reparatie
28 jul 2021 14:42 #91573
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Onderhoud/reparatie
Netjes gedaan! Nog een fijne tip: hoge deel van de band afregelen met de trimmers, lage deel met de spoelen. Er zitten maar twee kringen in dus veel kan er niet foutgaan. En uiteraard beginnen met de oscillator goed op frequentie te zetten. Maar volgens mij heb je het al voor elkaar.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 jul 2021 14:29 - 28 jul 2021 14:38 #91572
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Onderhoud/reparatie
Het is gelukt met de tuner.
Eerst begonnen met een trimmer los halen, waarna de aangesloten c'tjes apart getest konden worden, maar nagenoeg geen afwijkingen gevonden , dus nog goed genoeg.
Daarna de trimmer welke nagenoeg geen capaciteit meer had.
Ik had me niet gerealiseerd dat dat zwarte ooit metaal (zilver?) geweest was.
Stuk was ie toch al, dus in een bankschroefje (kunststof!) vast gezet en schoongeborsteld.
Daarna op het zwarte gedeelte wat silberleitlack (sorry, komt bij Conrad vandaan) aangebracht waarop de lcr-meter gelijk reageerde.
De waarde is nu weer regelbaar van ongeveer2 tot 5 Pf.
Ik heb geen idee hoe lang dit zilverlaagje het vol houdt, maar ik heb er wel vertrouwen in
Na inbouwen en de ander trimmer eenzelfde behandeling te geven (zonder uitbouwen, scheelt het nodige soldeerwerk!!) provisorisch aangesloten, en zowaar er was weer geluid.
Na weer inbouwen en aanbrengen van de schaalplaat kloppen de frequenties weer.
Dit is weer prima af te stellen met de "gerepareerde" trimmers
Hierbij een foto'tje van de testopstelling.
Dit was de eerste poging waar de zilverlaag wat slordig was aangebracht wat resulteerde in ontvangst tot ver boven de 100 Mhz, en het lage deel van de band niet af te regelen was.
Na weer schoonmaken en secuurder aanbrengen ging het wel goed.
Mvg Dirk
Eerst begonnen met een trimmer los halen, waarna de aangesloten c'tjes apart getest konden worden, maar nagenoeg geen afwijkingen gevonden , dus nog goed genoeg.
Daarna de trimmer welke nagenoeg geen capaciteit meer had.
Ik had me niet gerealiseerd dat dat zwarte ooit metaal (zilver?) geweest was.
Stuk was ie toch al, dus in een bankschroefje (kunststof!) vast gezet en schoongeborsteld.
Daarna op het zwarte gedeelte wat silberleitlack (sorry, komt bij Conrad vandaan) aangebracht waarop de lcr-meter gelijk reageerde.
De waarde is nu weer regelbaar van ongeveer2 tot 5 Pf.
Ik heb geen idee hoe lang dit zilverlaagje het vol houdt, maar ik heb er wel vertrouwen in
Na inbouwen en de ander trimmer eenzelfde behandeling te geven (zonder uitbouwen, scheelt het nodige soldeerwerk!!) provisorisch aangesloten, en zowaar er was weer geluid.
Na weer inbouwen en aanbrengen van de schaalplaat kloppen de frequenties weer.
Dit is weer prima af te stellen met de "gerepareerde" trimmers
Hierbij een foto'tje van de testopstelling.
Dit was de eerste poging waar de zilverlaag wat slordig was aangebracht wat resulteerde in ontvangst tot ver boven de 100 Mhz, en het lage deel van de band niet af te regelen was.
Na weer schoonmaken en secuurder aanbrengen ging het wel goed.
Mvg Dirk
Laatst bewerkt 28 jul 2021 14:38 door Doktordirk.
Minder
Meer
28 jul 2021 08:37 - 28 jul 2021 08:40 #91571
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Onderhoud/reparatie
als ie stabiel is zou ik de c tjes laten zitten . Bij was ie na een half uur ongeveer spelen totaal naast de zender gekomen. Wel opletten want je moet ze vervangen door deze met hetzelfde coëëfficient , N750 en N150, als de schaal niet klopt zit dit in de trimmers. Deze kocht ik met 200 op ebay.de in de tijd. Kosten geen drol
wat die zwarte verkleuring betreft. Soms is dit gewoon stof. Dit kun je controleren door deze te reinigen met bv een watten staafje .Maar meestal zit dit bij de c waar een hoge spanning over staat, in dit geval de 27 pf. En is dit een soort van oxide. Deze c is dan uiteraard niet meer stabiel
wat die zwarte verkleuring betreft. Soms is dit gewoon stof. Dit kun je controleren door deze te reinigen met bv een watten staafje .Maar meestal zit dit bij de c waar een hoge spanning over staat, in dit geval de 27 pf. En is dit een soort van oxide. Deze c is dan uiteraard niet meer stabiel
Laatst bewerkt 28 jul 2021 08:40 door Erwin goossens.
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 jul 2021 17:33 #91570
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Onderhoud/reparatie
Bedankt Erwin, ik was het ook met mezelf nog niet eens toen ik de afstemschaal er eens bij haalde.
Het frequentiebereik wordt welliswaar nu gehaald, mar komt totaal niet overeen met de schaal.
Nu de trimmers waarschijnlijk ook niet goed meer zijn, en er dus veel meer los moet zal ik zo mogelijk een voor een de gewraakte c'tjes er uithalen en controleren op hun waarde.
1 van de blauw omcirkelde exemplaren (c107) had ik er al uit gehad maar gaf op de meter ongeveer 2p aan en als ik het goed zie op het schema zou dit 2,2p moeten zijn en dus weer teruggeplaatst.
Die zwarte laag zit aan de buitenkant, zou er dan aan de binnenkant ook iets dergelijks aan de hand zijn waardoor de 2 tot 5p niet meer gehaald wordt?
Als ze idd niet goed meer zijn ben ik toch benieuwd wat er dan inwendig mis is.
Overigens heb ik nog niets gemerkt van verlopen in frequentie ondanks dat het blikje best wel warm wordt zoals ook c111 ( vrij grote Hf spanning ??), maar als de reparatie gelukt is zal ik dat zeker in de gaten houden.
Aan de andere kant, wat is er mis met het opnieuw afstemmen van de radio?
Ik heb er hier nog een staan (Imperial 766) die dat al jaren zo doet.
Meestal is kort na het aanzetten iets verstemmen voldoende, en misschien ben ik wel te lui om eens te kijken of dit een mechanische of electronische oorzaak heeft
Mvg. Dirk
Het frequentiebereik wordt welliswaar nu gehaald, mar komt totaal niet overeen met de schaal.
Nu de trimmers waarschijnlijk ook niet goed meer zijn, en er dus veel meer los moet zal ik zo mogelijk een voor een de gewraakte c'tjes er uithalen en controleren op hun waarde.
1 van de blauw omcirkelde exemplaren (c107) had ik er al uit gehad maar gaf op de meter ongeveer 2p aan en als ik het goed zie op het schema zou dit 2,2p moeten zijn en dus weer teruggeplaatst.
Die zwarte laag zit aan de buitenkant, zou er dan aan de binnenkant ook iets dergelijks aan de hand zijn waardoor de 2 tot 5p niet meer gehaald wordt?
Als ze idd niet goed meer zijn ben ik toch benieuwd wat er dan inwendig mis is.
Overigens heb ik nog niets gemerkt van verlopen in frequentie ondanks dat het blikje best wel warm wordt zoals ook c111 ( vrij grote Hf spanning ??), maar als de reparatie gelukt is zal ik dat zeker in de gaten houden.
Aan de andere kant, wat is er mis met het opnieuw afstemmen van de radio?
Ik heb er hier nog een staan (Imperial 766) die dat al jaren zo doet.
Meestal is kort na het aanzetten iets verstemmen voldoende, en misschien ben ik wel te lui om eens te kijken of dit een mechanische of electronische oorzaak heeft
Mvg. Dirk
Minder
Meer
27 jul 2021 15:56 #91569
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Onderhoud/reparatie
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
27 jul 2021 15:19 #91568
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Onderhoud/reparatie
Daar zit een hoop geduld in ,Dirk !
Vooral die touwtjes in die tuner vernieuwen is al een flinke klus.
spoelkerntjes borg ik met kaarsvet.
Kleine condensator waarden zijn lastig te meten.
Er was ooit een kleine schakeling met een lineair metertje te koop
in de Electronicawinkel ERI in de Scheldestraat te Amsterdam speciaal voor klein c's.
Misschien kan iemand het schema nog aanbieden .
Vooral die touwtjes in die tuner vernieuwen is al een flinke klus.
spoelkerntjes borg ik met kaarsvet.
Kleine condensator waarden zijn lastig te meten.
Er was ooit een kleine schakeling met een lineair metertje te koop
in de Electronicawinkel ERI in de Scheldestraat te Amsterdam speciaal voor klein c's.
Misschien kan iemand het schema nog aanbieden .
Cees- pa1dba