Radio's van 1950 tot 1970
Mijn Philips B1X67U-00-03
07 feb 2021 21:38 #88683
door Alexandre
Handtekening
Beantwoord door Alexandre in topic Mijn Philips B1X67U-00-03
Dag Kees, De R11/R12 combi heb ik, advies op dit forum, al vervangen door 150 R voor R12 en 1K voor R11. De stuurrooster spanning loopt na een minuut of 5 op naar 17V. Kan de koppel C, C17 er mee te maken hebben of is het de UL 84 die de boosdoener is.
groeten, Lex
groeten, Lex
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 feb 2021 21:29 #88682
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Mijn Philips B1X67U-00-03
Je kunt tijdelijk de koppelcondensator naar de UL84 losmaken en dan nogmaals meten. Meet je dan nog steeds 17 V. op pen 2 van de UL84, dan is er toch iets mis met de UL84.
Dat een toestel in eerste instantie goed speelt en dat daarna de UL84 meer stroom gaat trekken, hoeft nog niets te zeggen over de koppelcondensator. Die kan toch nog lek zijn.
Heeft de roosterlekweerstand nog wel de goede waarde? Bij eindbuizen is er een maximum waarde voor de lekweerstand.
Heb je de gloeispanningen gecontroleerd? Een eindbuis vindt een te hoge gloeispanning niet fijn.
Een extra serieweerstand vanwege de hogere netspanning is een goed idee.
Groeten,
Peter
Dat een toestel in eerste instantie goed speelt en dat daarna de UL84 meer stroom gaat trekken, hoeft nog niets te zeggen over de koppelcondensator. Die kan toch nog lek zijn.
Heeft de roosterlekweerstand nog wel de goede waarde? Bij eindbuizen is er een maximum waarde voor de lekweerstand.
Heb je de gloeispanningen gecontroleerd? Een eindbuis vindt een te hoge gloeispanning niet fijn.
Een extra serieweerstand vanwege de hogere netspanning is een goed idee.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
07 feb 2021 21:10 - 07 feb 2021 21:12 #88681
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Mijn Philips B1X67U-00-03
Peter gaf het al aan, maar controlleer de stuurroosterspanning van de UL84 (pin 2)? Deze moet 0 Volt zijn. Bij 1 Volt of meer is het einde oefening van de UL84 en bij 17 Volt al helemaal.. In serie met R11 kan je nog een weerstand van 100R 5W opnemen om de gloeistroom weer op 100 mA te krijgen bij 230 Volt netspanning. Een tijdelijke oplossing voor de UL84 is een kathodeweerstand van 220R 2W gebruiken, maar dat is een paardemiddel. Beter is een nieuwe of goede UL84.
groetjes,
-=Kees=-
groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 07 feb 2021 21:12 door Kees van Dijke.
07 feb 2021 20:57 #88680
door Alexandre
Handtekening
Vandaag weer eens verder met het U-tje. De laatste teerknollen vervangen. De weerstanden in het voedingsdeel had ik al op orde, meet 183 V op de anode van de UY42. Zoals al eerder gemeld zijn na enkele minuten de spanningen wel in orde. Radio speelt, niet al te luid. Maar dan na een minut of 4-5 zakken de spanningen ineen. Maar de kathodespanning van de UL84 stijgt dan langzaam. Van de door Peter genoemde 11V naar ruim 17V. Roosterspanning op pin 9 zakt ineen van 160 naar 115V. Anode zakt van 170 naar 140V. Aangezien de ontvangst en geluid de eerste minuten redelijk is neem ik aan dat de koppelC (C17) goed is. Op rooster, pin 2, meet ik 17V. De aansluitingen in het schema van de UBC81 kloppen niet. Pin 6 en 8 zijn omgewisseld. Hebben jullie nog een advies hoe verder.
Groet, Lex
Groet, Lex
Handtekening
25 jan 2021 09:28 #88481
door Alexandre
Handtekening
De weerstanden combi R11/R12 was defect en door een vorige eigenaar verkeerd hersteld. Inmiddels vervangen door de juiste weerstanden. De anode van de UY42 meet nu 183V., lijkt me goed. Echter de spanning na de UY42 zakt in elkaar, zo 115 V. Mogelijk de UY42. Eerst nog eens de stroom rond de buizen meten. Het probleem is dat ik dan verbindingen op de print moet "los-solderen" en dat laat meteen de printbaan los of breekt. Misschien eerst eens de UY vervangen.
Alexandre
Alexandre
Handtekening
24 jan 2021 21:33 #88479
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Mijn Philips B1X67U-00-03
De in het schema aangegeven spanningen gelden bij een netspanning van 220 V. Bij 110 of 127 V. netspanning kun je natuurlijk nooit die spanningen halen. Er zit immers geen transformator in die de spanning optransformeert.
Ik heb het toestelletje ook, ik kocht het met een afgeknipt netsnoer. Bij herstel bleken er twee buizen defect te zijn, die inwendig min of meer sluiting vertoonden. Na vervanging speelde het toestel weer, maar het geluid was wat brommerig en vervormd. Het viel me op dat de buizen feller gloeiden dan normaal. Bij meting was de gloeispanning per buis ongeveer 1,5 x hoger dan normaal.
Ook was de voedingsspanning te laag.
Het probleem zat in de weerstand R11 + R12, resp. 950 en 130 Ohm. De waarde van R11 was in mijn geval c.a. 550 Ohm en die van R12 c,a. 500 Ohm. Die weerstand leek origineel te zijn en er was ook niet aan gesoldeerd. Het gedeelte R11 bleek ook een aftakking te hebben, ongeveer in het midden.
Deze weerstand zat verkeerd om in het toestel gemonteerd, het gedeelte 130 Ohm zat tussen de (niet aangesloten) aftakking en het uiteinde dat naar de gloeidraden ging. Daardoor was R11 te laag in waarde en R12 te hoog. Na het omdraaien van deze weerstand en het aansluiten van de juiste middenaftakking klopten de waarden van R11 en R12 weer. De gloeispanningen waren nu normaal en ook de voedingsspanning had de juiste waarde.
Waarschijnlijk is het toestel verschillende malen defect geraakt waarna de eigenaar het zat was en het snoer er heeft afgeknipt.
Een soortgelijk geval met ongeveer hetzelfde toestel stond ook eens in Radio Bullerin.
Controleer dus R11/R12, als deze 4 aansluitingen heeft, controleer dan of deze juist is aangesloten.
Er zijn ook uitvoeringen met drie aansluitingen, ook daar schijnt het voor te kunnen komen dat die verkeerd om zit (maar dan is de gloeispanning c.a. 2 x zo hoog).
Dat de hoogspanning zakt bij opwarmen is normaal, als de gelijkrichter als eerste is opgewarmd dan stijgt de hoogspanning tot nagenoeg de topwaarde van de netspannng en zakt daarna tot de goede waarde.
Trekt de UL84 misschien te veel stroom? Meet daartoe de kathodespanning. Bij een totale stroom van 75 mA door de kathodeweerstand zou de kathodespanning ongeveer 11 V. moeten zijn. Is deze spanning (veel) hoger, dan trekt de UL84 te veel stroom. Controleer dan de koppelcondensator C17. Ook kan de UL84 last hebben van omgekeerde roosterstroom. Dan wordt het stuurrooster positief. Dat komt nog wel eens voor bij U-eindbuizen.
Ook kan de UY42 slecht geworden zijn.
Controleer deze zaken dus.
Groeten,
Peter
Ik heb het toestelletje ook, ik kocht het met een afgeknipt netsnoer. Bij herstel bleken er twee buizen defect te zijn, die inwendig min of meer sluiting vertoonden. Na vervanging speelde het toestel weer, maar het geluid was wat brommerig en vervormd. Het viel me op dat de buizen feller gloeiden dan normaal. Bij meting was de gloeispanning per buis ongeveer 1,5 x hoger dan normaal.
Ook was de voedingsspanning te laag.
Het probleem zat in de weerstand R11 + R12, resp. 950 en 130 Ohm. De waarde van R11 was in mijn geval c.a. 550 Ohm en die van R12 c,a. 500 Ohm. Die weerstand leek origineel te zijn en er was ook niet aan gesoldeerd. Het gedeelte R11 bleek ook een aftakking te hebben, ongeveer in het midden.
Deze weerstand zat verkeerd om in het toestel gemonteerd, het gedeelte 130 Ohm zat tussen de (niet aangesloten) aftakking en het uiteinde dat naar de gloeidraden ging. Daardoor was R11 te laag in waarde en R12 te hoog. Na het omdraaien van deze weerstand en het aansluiten van de juiste middenaftakking klopten de waarden van R11 en R12 weer. De gloeispanningen waren nu normaal en ook de voedingsspanning had de juiste waarde.
Waarschijnlijk is het toestel verschillende malen defect geraakt waarna de eigenaar het zat was en het snoer er heeft afgeknipt.
Een soortgelijk geval met ongeveer hetzelfde toestel stond ook eens in Radio Bullerin.
Controleer dus R11/R12, als deze 4 aansluitingen heeft, controleer dan of deze juist is aangesloten.
Er zijn ook uitvoeringen met drie aansluitingen, ook daar schijnt het voor te kunnen komen dat die verkeerd om zit (maar dan is de gloeispanning c.a. 2 x zo hoog).
Dat de hoogspanning zakt bij opwarmen is normaal, als de gelijkrichter als eerste is opgewarmd dan stijgt de hoogspanning tot nagenoeg de topwaarde van de netspannng en zakt daarna tot de goede waarde.
Trekt de UL84 misschien te veel stroom? Meet daartoe de kathodespanning. Bij een totale stroom van 75 mA door de kathodeweerstand zou de kathodespanning ongeveer 11 V. moeten zijn. Is deze spanning (veel) hoger, dan trekt de UL84 te veel stroom. Controleer dan de koppelcondensator C17. Ook kan de UL84 last hebben van omgekeerde roosterstroom. Dan wordt het stuurrooster positief. Dat komt nog wel eens voor bij U-eindbuizen.
Ook kan de UY42 slecht geworden zijn.
Controleer deze zaken dus.
Groeten,
Peter
Peter Boin,