Radio's van 1950 tot 1970
Mijn Philips B1X67U-00-03
13 feb 2021 17:31 #88745
door Alexandre
Handtekening
Beantwoord door Alexandre in topic Mijn Philips B1X67U-00-03
Dag allemaal, het is gelukt. Nieuwe eindbuis en gelijkrichtbuis geplaatst. Weer netjes in de kast, speelt weer perfect en ziet er goed uit. Een ieder bedankt voor de tips en raadgevingen. Fantastisch dit forum. Fijn weekend, vriendelijke groet, Lex
Handtekening
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman, PE9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 feb 2021 17:32 #88689
door Alexandre
Handtekening
Dank je Kees. Ik ga bestellen.
Groeten, Lex
Groeten, Lex
Handtekening
08 feb 2021 15:48 #88688
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Mijn Philips B1X67U-00-03
Alexandre schreef : Ga maar eens op zoek naar een paar buizen, ik vervang de UY42 ook maar. Nog een adresje zoeken.
Reichelt misschien?
Groetjes,
Lex
Kijk eens bij Elektronenbuizen electronenbuizen electron tubes voorraad
Zijn ook nog niet zo duur.
groetjes,
-=Kees=-
08 feb 2021 15:33 #88687
door Alexandre
Handtekening
Vandaag weer verder met het ontvangertje. eerst de gloeistroom eens gemeten. Met de voorschaketlweerstand, R11, 1K i.p.v. de originele 950 R meet ik 102mA. Dat bij een netspanning van 227V. Schommelt hier in Voerendaal altijd rond die waarde. Zet ik de koffiemachine aan zakt de spanning meteen enkele Volt's. Ik meet dan 43V gloeispanning. Rondom de UL84 steeds de oplopende spanning naar 17V. De weerstanden rond de eindbuis allemaal gemeten. R8, veel te hoog, R9 idem. Vervangen door de juiste waarden. Problemen blijven. Ga maar eens op zoek naar een paar buizen, ik vervang de UY42 ook maar. Nog een adresje zoeken.
Reichelt misschien?
Groetjes,
Lex
Reichelt misschien?
Groetjes,
Lex
Handtekening
07 feb 2021 22:14 #88685
door Alexandre
Handtekening
Bedankt allemaal. Morgen nog eens meten. En maar eens een nieuwe UL84 op te kop zien te tikken.
Groeten Lex
Groeten Lex
Handtekening
07 feb 2021 21:59 #88684
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Mijn Philips B1X67U-00-03
Peter heeft al vele goede aanwijzingen gegeven.
R11 zou ik het liefst 1050 Ohm zien om op 100 mA gloeistroom te krijgen. R12 is minder kritisch en mag ook 120 of 180 Ohm zijn.
De koppel condensator is een keramisch type en raken ook niet lek, dus daar ligt het niet aan. Als die kapot gaan, dan is het kraken of meteen kortsluiting. Je kan het vervangen door een MKT type. UL84 buizen zijn berucht om positieve roosterstroom en zal dus ook hoogstwaarschijnlijk vernieuwd moeten worden.
groetjes,
-=Kees=-
R11 zou ik het liefst 1050 Ohm zien om op 100 mA gloeistroom te krijgen. R12 is minder kritisch en mag ook 120 of 180 Ohm zijn.
De koppel condensator is een keramisch type en raken ook niet lek, dus daar ligt het niet aan. Als die kapot gaan, dan is het kraken of meteen kortsluiting. Je kan het vervangen door een MKT type. UL84 buizen zijn berucht om positieve roosterstroom en zal dus ook hoogstwaarschijnlijk vernieuwd moeten worden.
groetjes,
-=Kees=-