Radio's van 1950 tot 1970
Philips B7X14A opstarten
02 okt 2020 17:26 #85824
door Gino
Als het oud is is het leuk
Beantwoord door Gino in topic Philips B7X14A opstarten
Het toestel lijkt spitvrij te zijn. Het lijkt geheel origineel.
Na de eerste visuele inspectie bleek dat een van de twee EL 84 lek was. Dat kan bij een buis die erg warm kan worden.
Met een ander exemplaar de radio aan de variac gehangen. Na verloop van tijd bij 220v speelt het toestel alsof het nooit gestopt was. Klankkleur is goed te regelen, de nagalm werkt ook . De schaalverlichting niet, maar dat was te verwachten.. Ik laat het toestel onder toezicht spelen.
Is het raadzaam om preventief vervangings reparaties uit te voeren? Zo ja, wat?
Na de eerste visuele inspectie bleek dat een van de twee EL 84 lek was. Dat kan bij een buis die erg warm kan worden.
Met een ander exemplaar de radio aan de variac gehangen. Na verloop van tijd bij 220v speelt het toestel alsof het nooit gestopt was. Klankkleur is goed te regelen, de nagalm werkt ook . De schaalverlichting niet, maar dat was te verwachten.. Ik laat het toestel onder toezicht spelen.
Is het raadzaam om preventief vervangings reparaties uit te voeren? Zo ja, wat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 sep 2020 21:19 #85659
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips B7X14A opstarten
Als er weinig spanning op een EL scherm staat geeft-ie gewoon weinig licht. Variakkes is altijd een goed iidee, DBT ook.
Tjerk, 9ZZ
21 sep 2020 19:00 - 21 sep 2020 19:04 #85658
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips B7X14A opstarten
60/75 watt goei lamp in serie gebruiken
dat doe ik meestal wel veilig gevoel
na zo, gebruiks tijd ...toestel gebruikt 100 watt FM
toch met een langen tijd in serie laten staan
goed voor de hsp elco en meer
even een plankje maken met een lamp fitting en stop kontakt
dat tezamen in serie .
huub
dat doe ik meestal wel veilig gevoel
na zo, gebruiks tijd ...toestel gebruikt 100 watt FM
toch met een langen tijd in serie laten staan
goed voor de hsp elco en meer
even een plankje maken met een lamp fitting en stop kontakt
dat tezamen in serie .
huub
Laatst bewerkt 21 sep 2020 19:04 door Huub.
21 sep 2020 18:03 #85656
door Gino
Philips B7X14A opstarten werd gestart door Gino
Ik heb een "reverbeo" plano van Philips. Het model met de nagalm en in mijn geval ook met de ELS (forfor) schaalverlichting. Het toestel heeft jaren geen prik gezien.
De vraag is deze:
Ik wil de radio via de variac opstarten. Heeft dit gevolgen voor het ELS scherm? Het scherm ziet er op het eerste oog gaaf uit. Ik heb op internet beelden gezien van een soortgelijk scherm waar hele schroeiplekken in gekomen waren bij het gebruik.
Ik neem aan dat de kans op een functionerende schaalverlichting na 57 jaar klein zal zijn. Maar wat kan ik doen in de opstartfase om veilig te zien of er nog licht in zit?
De vraag is deze:
Ik wil de radio via de variac opstarten. Heeft dit gevolgen voor het ELS scherm? Het scherm ziet er op het eerste oog gaaf uit. Ik heb op internet beelden gezien van een soortgelijk scherm waar hele schroeiplekken in gekomen waren bij het gebruik.
Ik neem aan dat de kans op een functionerende schaalverlichting na 57 jaar klein zal zijn. Maar wat kan ik doen in de opstartfase om veilig te zien of er nog licht in zit?