Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

De Staudigl Standard I type 767 nr124 .

Meer
14 jun 2020 10:39 #84127 door peter1952
De aansluiting rechts onder op de achterkant is geen 220 V. aansluiting. Lijkt me ook een beetje onzinnig.
Op RM.org staat een foto van de achterplaat, en daar staat op een indicatieplaatje bij die aansluiting: Tonlampe 6V. 5 A. De aanduiding "220 V" op het indicatieplaatje achterop heeft geen betrekking tot deze aansluiting.
Het is dus een aansluiting voor een filmlamp. Je ziet ook duidelijk op de foto's dat de aansluitingen gaan naar de trafo die rechts op de bodemplaat gemonteerd.

Die strijkijzerstekers zijn nog wel nieuw te koop. En zo gevaarlijk zijn ze ook weer niet. Als je jezelf aanleert het snoer niet los onder spanning te laten liggen is er niets aan de hand. Er zijn nog veel versterkers (o.a. Philips) die ook zo'n aansluiting hebben.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jun 2020 09:09 #84124 door admin
Is dit wat?

Apparaat stekker

Stuur je adres maar per mail

Henk van 't Kruis

Meer
14 jun 2020 09:02 #84123 door frans1952
Hallo Cees,

Je hebt gelijk volgens de fotos op RM hoort er geen netaansluiting te zitten. Maar op deze zit er een met een staudigl plaatje 220 Volt en de binnenbedrading nog uit de oude tijd. Ik denk een speciaaltje op verzoek van de school indertijd. Er is nooit iemand aan de binnenkant geweest sinds 1955.
Waar kan ik zo een strijkijzer stekker krijgen?

Op het moment staat de kast in de lak zal gauw eens fotos sturen.

groetjes
Frans

groetjes

Meer
13 jun 2020 21:43 #84119 door Cees PA1DBA
@Frans,
Achterzijde hoort geen netaansluiting , strijkijzer stekkers zijn nog nieuw leverbaar.
is de achteraansluiting niet voor luidsprekers ?

Cees- pa1dba

Meer
13 jun 2020 21:35 #84118 door frans1952
Hallo Frank,

Nee, was niet van plan veranderingen aan de kast te maken die niet ongedaan gemaakt kunnen worden. Op de eerste foto kun je zien dat er links en rechts openingen zijn die eventueel gebruikt kunnen worden om er speakers achter te zetten. Zal morgen een paar fotos maken om te verduidelijken.

Ben ook aan het denken wat ik met die strijkijzer-stroomaansluiting rechts onder aan de voorkant voor moet doen. Lijkt me ook niet echt veilig omdat er aan de achterkant ook een stroomaansluiting is gemaakt. Waarschijnlijk om een filmapparaat of zoiets te laten werken.

AM doet het ook weer, had wat WD40 op de golflengte-schakelaar nodig om weer tot leven te komen. Alle stations staan perfect op zijn plaats dus we blijven overal vanaf. Valt niet tegen. Ik denk dat deze schoolradio heel weinig is gebruikt, stond natuurlijk altijd op slot op de kamer van de hoofdmeester. Oh ja de afsluitbare voorkant is er niet meer bij maar eenzelfde soort multiplex zal de gamma wel hebben.

Kast staat in het zonnetje te drogen. Nou ja tot een uur geleden dan. :)

Ik hou jullie op de hoogte.
Frans

Meer
13 jun 2020 17:08 #84113 door Franc
Speakers inbouwen kan maar zou ik niet zomaar doen.
Ten eerste heb je weinig diepte voor de speakers en ten tweede moet je zeker niks aan de kast veranderen en hem origineel houden als het kan.

Misschien een plankje tegen de zijkanten met een passende speaker?
Maar nooit bevestigings gaten voor speakers maken in de kast zelf.

Als je even de diepte en de zijkant afmetingen doorgeeft kan er meegedacht worden voor een oplossing.

Groet Frank

Gemaakt door Kunena