Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

De Staudigl Standard I type 767 nr124 .

Meer
14 jun 2020 17:51 #84137 door frans1952
Hallo hulptroepen,

Ik zal de raad opvolgen en alleen het stopcontact aan de voorkant gebruiken, zoals hij origineel ook bedoeld was. Omdat het een Schullradio was is de stekker aan de achterkant waarschijnlijk ingebouwd zijn om een aparaat op school aan te sluiten.

bedankt alvast
FRans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jun 2020 12:56 - 14 jun 2020 12:56 #84134 door Huub
Ja ik vind dat stop kontakt ook niet zo luik uitzien
gewoon een apperaten stekker voor net stroom
huub
Laatst bewerkt 14 jun 2020 12:56 door Huub.

Meer
14 jun 2020 12:53 #84133 door peter1952
Frans,

Bedankt voor je foto’s. Nu wordt me alles duidelijk. Dat stopcontact hoort daar dus niet. Maar als je daar spanning op wilt zetten, heb je een snoer nodig met aan beide kanten een steker. Dat is zeer gevaarlijk. Niet doen dus! Gewoon de originele aansluiting gebruiken en dat stopcontact loskoppelen c.q. compleet verwijderen hoewel dat op zichzelf geen kwaad doet. Moet je alleen dat gat wegwerken. Misschien een plaatje eroverheen?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
14 jun 2020 12:52 #84132 door Franc
Hoi Frans,

Maar 1 ding doen; zoals eerder gezegd alleen stroom aanleggen met de strijkijzer contra stekker.
Nooit anders om.
Zou je een snoer met stekker monteren aan het stopcontact aan de achterzijde dan staat er wel de volle prik op de pennen aan de voorkant! Niet doen dus!
Of je moet de pennen loskoppelen.

Is idd een beetje raar dat de stroomaansluiting aan de voorzijde zit maar de luidsprekeraanslluitingen zitten ook voor!

Bedenk verder dat het een heel ander apparaat is dan bedoeld voor de huiskamer dus hier zal wel een reden achter zitten.

Verder heel verstandig om het apparaat volledig af te koppelen als je het achterlaat, waar bv kinderen op hun ontdekkingsreis graag aankomen!
Dus netsnoer los en opbergen!

Groet Frank

Meer
14 jun 2020 12:23 #84130 door frans1952
Hier een foto hoe hij er van achter uitzag.

Meer
14 jun 2020 12:14 #84129 door frans1952
Hallo Peter,

Ik zal een paar fotos plaatsen hier. Dan wordt het duidelijk wat ik hier heb. Achter rechtsonde inderdaad de aansluiting en de trafo voor 6Volt 5 A. maar rechts boven is in het verleden, volgens mij door de fabriek een 220Volt in of uitlaat geplaatst.

Wat ik bedoelde met gevaarlijk is, als je de achterkant gebruikt om hem aan de stroom te leggen dan zit er 220 op de voorkant. en kleine en grote vingertjes die komen overal aan als je maar lang genoeg wacht.

groetjes
Frans

Gemaakt door Kunena