Radio's van 1950 tot 1970
CARAD FTPAS35 herstelling
12 jun 2020 19:19 #84094
door Franc
Beantwoord door Franc in topic CARAD FTPAS35 herstelling
François,
Weer goed bezig!:thumbsup:
Ik blijf het een apart toestel vinden!
Groet Frank
Weer goed bezig!:thumbsup:
Ik blijf het een apart toestel vinden!
Groet Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 jun 2020 17:41 #84086
door Bert Kn
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
12 jun 2020 17:21 - 12 jun 2020 17:44 #84083
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic CARAD FTPAS35 herstelling
Beste mensen,
Het chassis is klaar, ja ook het touwtje heb ik met behulp van het andere chassis klaar gekregen. Ik heb ook de FM schaal overgezet omdat deze tuner een bereik heeft van 88 -108 MHz . Spijtig is dit een roodbruine (bordeaux) kleur zoals de glazen schaal waarbij er origineel een witte inzit zoals in de andere FTPAS35.
Storen doet het zeker niet.
De FMschaal (niet origineel) die er in zat was wit en liep maar tot 100MHz .
Nu kan ik starten met het meubeltje.
François
Radiochassis:
Snaarloop
Het chassis is klaar, ja ook het touwtje heb ik met behulp van het andere chassis klaar gekregen. Ik heb ook de FM schaal overgezet omdat deze tuner een bereik heeft van 88 -108 MHz . Spijtig is dit een roodbruine (bordeaux) kleur zoals de glazen schaal waarbij er origineel een witte inzit zoals in de andere FTPAS35.
Storen doet het zeker niet.
De FMschaal (niet origineel) die er in zat was wit en liep maar tot 100MHz .
Nu kan ik starten met het meubeltje.
François
Radiochassis:
Snaarloop
Laatst bewerkt 12 jun 2020 17:44 door Francois129.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
10 jun 2020 17:12 #84035
door Francois129
Hallo,
Gisteren en vandaag nog even bezig geweest met deze radio.
En, ... hij speelde wel maar er was wel een beetje aan gewerkt (wij zeggen gefoefeld). Er was een heel circuit overbrugd met een weerstand van 470KΩ en een weerstand van 1MΩ was gewoon aan 1 kant losgesoldeerd.
De weerstand weggenomen de 1Meg gecontroleerd en terug op zijn plaats gesoldeerd.
De radio nam volgens mij een beetje teveel stroom weg waardoor de brugcel toch nogal warm werd (voedingselco’s waren al vervangen). Er waren nog een aantal papiercondensatoren die naar het chassis gaan. Deze gecontroleerd en ja hoor zo lek als een vergiet! Deze vervangen en de stroomafname zakte en de seleniumcel werd niet meer overdreven warm.
Ook werkt nu de EM81 weer op AM. Op FM werkt het iets minder maar de ontvangst in mijn werkkamer is dan ook niet echt top.
Ik heb nog wel even zitten zoeken naar een storing zowel op AM en FM. Lichten uitgedaan, ander stopcontact, in de radio nog aan het zoeken geweest en niks gevonden. Totdat ik de spanning van mijn LED loupelamp wegnam. Dit ding heeft een aanraakschakelaar en staat dus constant te stralen.
Goed om weten!
Nu het vervelend touwtje er nog op en hij kan terug ingebouwd worden.
François
Gisteren en vandaag nog even bezig geweest met deze radio.
En, ... hij speelde wel maar er was wel een beetje aan gewerkt (wij zeggen gefoefeld). Er was een heel circuit overbrugd met een weerstand van 470KΩ en een weerstand van 1MΩ was gewoon aan 1 kant losgesoldeerd.
De weerstand weggenomen de 1Meg gecontroleerd en terug op zijn plaats gesoldeerd.
De radio nam volgens mij een beetje teveel stroom weg waardoor de brugcel toch nogal warm werd (voedingselco’s waren al vervangen). Er waren nog een aantal papiercondensatoren die naar het chassis gaan. Deze gecontroleerd en ja hoor zo lek als een vergiet! Deze vervangen en de stroomafname zakte en de seleniumcel werd niet meer overdreven warm.
Ook werkt nu de EM81 weer op AM. Op FM werkt het iets minder maar de ontvangst in mijn werkkamer is dan ook niet echt top.
Ik heb nog wel even zitten zoeken naar een storing zowel op AM en FM. Lichten uitgedaan, ander stopcontact, in de radio nog aan het zoeken geweest en niks gevonden. Totdat ik de spanning van mijn LED loupelamp wegnam. Dit ding heeft een aanraakschakelaar en staat dus constant te stralen.
Goed om weten!
Nu het vervelend touwtje er nog op en hij kan terug ingebouwd worden.
François
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
08 jun 2020 17:01 #84014
door Francois129
@Cees:
Ik had al zo een vaag vermoeden dat dit iets te maken moest hebben met AVR maar voelde me niet zeker en waar aansluiten is dan nog een ander vraag.
Ik ga experimenteren.
Bedankt voor de input.
François
Ik had al zo een vaag vermoeden dat dit iets te maken moest hebben met AVR maar voelde me niet zeker en waar aansluiten is dan nog een ander vraag.
Ik ga experimenteren.
Bedankt voor de input.
François
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
08 jun 2020 16:27 #84011
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic CARAD FTPAS35 herstelling
@ François,
Waarschijnlijk heeft dit knooppunt aan de AVR gezeten om bij een sterk antenne signaal de eerste triode af te knijpen, meer negatief op het rooster.
in het schema boven de volume pot, zie je een weerstand van 2 meg met een c 0,1uF.
Dit kan wel het juiste punt hiervoor zijn.
experimenteren hiermee kan geen kwaad.
Waarschijnlijk heeft dit knooppunt aan de AVR gezeten om bij een sterk antenne signaal de eerste triode af te knijpen, meer negatief op het rooster.
in het schema boven de volume pot, zie je een weerstand van 2 meg met een c 0,1uF.
Dit kan wel het juiste punt hiervoor zijn.
experimenteren hiermee kan geen kwaad.
Cees- pa1dba