Radio's van 1950 tot 1970
B4X61A afregelen
Minder
Meer
31 mrt 2020 20:19 #82894
door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic B4X61A afregelen
Lijkt me nu de makkelijkste weg om eerst c88 te vervangen.
Het verschil tussen de orig.tuner en die Service tuners kan wel een aanpassing zijn die om een of een of andere reden in de loop van de productie is doorgevoerd.Zou me hier niet druk om maken.
vgr Andries
Het verschil tussen de orig.tuner en die Service tuners kan wel een aanpassing zijn die om een of een of andere reden in de loop van de productie is doorgevoerd.Zou me hier niet druk om maken.
vgr Andries
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
31 mrt 2020 20:08 #82893
door skandiluxe
Dat kun je zien en"voelen"of de afstem c wel van z'n begin- tot z'n eindstand komt.
31 mrt 2020 16:55 - 31 mrt 2020 16:55 #82884
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B4X61A afregelen
Kan ook nog gewoon een mechanisch probleem zijn, bijvoorbeeld als het wieltje iets te klein is (schuifmaat!) ga je het ook niet halen. Dan moet je wel met de padder gaan klooien om het bereik goed te krijgen.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 31 mrt 2020 16:55 door PE9ZZ.
31 mrt 2020 16:11 #82882
door Heim
Beantwoord door Heim in topic B4X61A afregelen
Wat het uitwisselen van de FM-tuners betreft: hier heb ik inderdaad expliciet rekening mee gehouden. De FM-tuners zijn exact gelijk aan elkaar (alle componentwaardes zijn hetzelfde, zie bijgevoegde foto). In de 'defecte' FM-tuner (linkse in de foto, waar ik de 10 nF condensator inmiddels uit heb gehaald) zit tevens dezelfde C88 (12 pF), maar die waarde moet ik nog wel controleren.
Wat me overigens nog wel is opgevallen is een andere inconsistentie, namelijk dat als je het schema van de NVHR-website van de B4X61A download je bij de componenten van de FM-tuner enkele delta's tegenkomt in de componentwaardes ten opzichte van de FM-tuner beschrijving van Philips (A3 696 75):
- C85 is volgens schema B4X61A 15pF en volgens FM-tuner beschrijving A3 696 75 12 pF
- C90 volgens schema B4X61A 82 pF en volgens FM-tuner beschrijving 100 pF
- R61 volgens schema B4X61A 27 Ohm en volgens FM-tuner beschrijving 56 Ohm.
Maar: ik heb hier dus 2 FM-tuners liggen, afkomstig zijn uit 2 afzonderlijke B4X61A's, met de waardes die overeenkomen conform de FM-tuner beschrijving en niet volgens de B4X61A beschrijving. Hier heb ik zelf verder geen wijzigingen in aangebracht. Ergens voelt dit ook niet helemaal lekker. Heb de 2 schemadelen met elkaar vergeleken; zie ook in de bijlage. Is dit bij jullie bekend, even los van de afwijkende C88 van 8 pF meetwaarde?
Wat me overigens nog wel is opgevallen is een andere inconsistentie, namelijk dat als je het schema van de NVHR-website van de B4X61A download je bij de componenten van de FM-tuner enkele delta's tegenkomt in de componentwaardes ten opzichte van de FM-tuner beschrijving van Philips (A3 696 75):
- C85 is volgens schema B4X61A 15pF en volgens FM-tuner beschrijving A3 696 75 12 pF
- C90 volgens schema B4X61A 82 pF en volgens FM-tuner beschrijving 100 pF
- R61 volgens schema B4X61A 27 Ohm en volgens FM-tuner beschrijving 56 Ohm.
Maar: ik heb hier dus 2 FM-tuners liggen, afkomstig zijn uit 2 afzonderlijke B4X61A's, met de waardes die overeenkomen conform de FM-tuner beschrijving en niet volgens de B4X61A beschrijving. Hier heb ik zelf verder geen wijzigingen in aangebracht. Ergens voelt dit ook niet helemaal lekker. Heb de 2 schemadelen met elkaar vergeleken; zie ook in de bijlage. Is dit bij jullie bekend, even los van de afwijkende C88 van 8 pF meetwaarde?
Minder
Meer
31 mrt 2020 12:21 #82877
door skandiluxe
Gezien de comp.waardes is het zo te zien bovenmenging.
en al zou het hier om ondermenging gaan dan nog zal de verschilfreq.10.7 Mhz zijn.De tuner is hiervoor geconstrueerd.Er zijn n.l. geen componenten in de tuner vervangen,lees hier tenminste niks over.Denk dat de c met te grote afwijking hier toch de schuldige zal zijn.
vgr Andries
en al zou het hier om ondermenging gaan dan nog zal de verschilfreq.10.7 Mhz zijn.De tuner is hiervoor geconstrueerd.Er zijn n.l. geen componenten in de tuner vervangen,lees hier tenminste niks over.Denk dat de c met te grote afwijking hier toch de schuldige zal zijn.
vgr Andries
30 mrt 2020 19:32 #82862
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic B4X61A afregelen
Als dat inderdaad zo is kan C83 worden vervangen door bijvoorbeeld 39 pF. Dan zou dat superhandige spreadsheet goed van pas komen om dat na te rekenen-
Tjerk, 9ZZ