Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B4X61A afregelen

Meer
16 mei 2021 23:02 #90608 door admin
Beantwoord door admin in topic B4X61A afregelen
Mooi, en fijn dat je het allemaal nog even meld als eind resultaat.

Henk van 't Kruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 mei 2021 20:42 #90606 door Heim
Beantwoord door Heim in topic B4X61A afregelen
En deel 2: het eindresultaat!

Meer
16 mei 2021 20:41 - 16 mei 2021 20:46 #90605 door Heim
Zoals beloofd de foto's van de reparatie (dit betreft deel 1: het repareren zelf).

Even wat uitleg:
Foto 1: Begin 2019, net begonnen met de reparatiewerkzaamheden
Foto 2: Begin 2020, de via Marktplaats gekochte B4X61A (rechts)
Foto 3: Beide B4X61A radio's onder elkaar
Foto 4: Beide B4X61A onderzijde
Foto 5: Beide B4X61A FM-units (rechter exemplaar is nu in gebruik)
Foto 6: FM-unit onder testomstandigheden
Foto 7: De B4X61A weer in opbouw
Foto 8: De onderzijde van de B4X61A na vervanging componenten
Laatst bewerkt 16 mei 2021 20:46 door Heim.

Meer
14 mei 2021 11:17 - 14 mei 2021 12:04 #90527 door Heim

Indien C83 welke in serie met de afstem C staat te weinig capaciteit heeft kan je afstembereik ook te klein worden.Dit lijkt me hier aan de hand te zijn.Deze C is volgens doc. 33pf.Zou dit eerst maar eens proberen met een C van de juiste waarde.

Succes met repareren
vr gr Andries
Zo, ruim een jaar verder toch weer de hobby op kunnen pakken. Vanwege allerlei redenen (verhuizing en andere prioriteiten) helaas even niet verder kunnen gaan. Maar, zoals de welbekende uitspraak luidt: de aanhouder wint; geldt dat hier ook! Wat ik nog weet van ruim een jaar geleden heb ik alle componentwaardes van de FM-unit gecontroleerd en uiteindelijk gefocust op de condensatoren. De C'tjes die (te) veel afweken heb ik vervangen. Afgelopen dagen weer proberen af te regelen en het lukte toch nog niet helemaal.

Weer teruggekeken in dit topic en heb bovenstaand advies van Andries nog eens ter harte genomen. Het heeft gewerkt!! Heb een 6,8 pF C over C83 (33 pF) gezet (parallele C'tjes, dus capaciteit mag je optellen waarmee je f0 van de LO omlaag brengt (meer C, lagere f0)) en het was toch de sleutel tot succes. Het afstembereik heb ik nu bij kunnen regelen tussen 87,3 en 100,7 MHz. Even een geluksmomentje; hier doe je het voor . De radio staat naast me te spelen. Wat goed dat je elkaar zo kan helpen. Aan eenieder die bijgedragen heeft aan de ideeën/adviezen m.b.t. mijn vragen: hartelijk dank!! Zal de komende dagen eens wat foto's plaatsen als de radio weer ingebouwd is.
Laatst bewerkt 14 mei 2021 12:04 door Heim.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: FMX, PE9ZZ, Cees PA1DBA

Meer
05 apr 2020 16:20 #83072 door Heim
@ Andries, ga ik zeker doen. Ga proberen om in de komende week met C88 aan de slag te gaan. Jullie horen van me!

@Tcante, dat is wat mij betreft prima hoor. Zo kunnen we elkaar helpen. Welke schakelaar gaat het om? Misschien handig om e.e.a via de berichtenservice (PM) van dit forum verder te bespreken?

Meer
01 apr 2020 20:16 #82917 door Tcante
Beantwoord door Tcante in topic B4X61A afregelen
Beste Heim, ik bezit een B4X61A voorzien van een defecte schakelaar. Uit het gevallen toestel is misschien het onderdeel te verwijderen.
Ik hoor graag en ben gaarne bereid uw kosten te vergoeden.

Gemaakt door Kunena