Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Graetz polka 1013

Meer
24 jan 2020 20:14 #81807 door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic Graetz polka 1013
Dan kun je aannemen dat je een in de fabriek gemaakte fout hebt opgespoord!
Heb dit ook enige keren meegemaakt en je staat er altijd weer raar van te kijken omdat het vooral bij Duitse toestellen maar zelden voorkwam.
Weerstand van een half watt zou ook nog wel kunnen.
Blijft de spanning na vervanging op dit punt te laag zou er nog sluiting in de trimmer of de ontkoppel c van1n5 kunnen zitten!
Succes met herstellen
vr gr Andries.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 jan 2020 20:01 #81805 door Beiko
Beantwoord door Beiko in topic Graetz polka 1013
Dat zou dus ook verklaren dat hij op 250 volt start en dat er daarna maar 90 volt overblijft ik kan niet zien dat het los is geweest maar wie weet hoelang die er al in zit. Moet wel heel voorzichtig te werk gaan hij zit ongeveer midden onder het bakje en aan zijkant lopen wat touwtjes voor op zender plaatsen. Ga mijn best doen bedankt voor de tip laat wel weten of hij het weer goed doet hoop geen vuurwerk in de draai condensator.

Meer
24 jan 2020 19:55 #81803 door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic Graetz polka 1013
De weerstand die je aangetroffen hebt is volgens codering 38 k .ohm en moet volgens doc.2k2 zijn.Als de solderingen nog origineel zijn zou dit een fabrieksfout kunnen zijn.Indien er al eerder aan gesoldeerd is dan zal er door de "reparateur"een verkeerde waarde weerstand zijn gemonteerd.
Het moet dus 2k2 zijn van plusminus een watt.
Succes met herstellen
vr gr Andries.

Meer
24 jan 2020 19:30 #81802 door Beiko
Peter ik meet weerstand 20 en ik meet daar 43 kilo ohm en de kleurcode op die weerstand is oranje wit oranje wit die is dus eigenlijk 20 keer zo zwaar als de aangegeven 2,k2

Meer
23 jan 2020 23:04 #81785 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Graetz polka 1013
Controleer R20 (2,2 k) eens. Die is vrijwel zeker verlopen Als die goed zou zijn zou er (235-90)/2200 = c.a. 65 mA lopen. Dat kan natuurlijk nooit, dat kan een ECC85 gewoon niet trekken.
Er hoort daar c.a, 215 V. te staan. Ik had zelf deze week een zelfde geval, bij een Nordmende Rigoletto. Ook daar was de FM ontvangst slecht. Bij mij was deze weerstand verbrand. Toen ik deze verving en het toestel weer aanzette, was het vuurwerk bij de bewuste trimmer. Oorzaak bij mij was sluiting in de trimmer, waardoor de anode vrijwel aan massa kwam te liggen.

Dit kan bij jou ook zo zijn, dat de trimmer min of meer sluiting maakt (er staat bijna de volle voedingsspanning over deze trimmer) en dat daardoor de weerstand min of meer verbrand is.
Als je niet bij die weerstand kunt komen, kun je die meten tussen punt 1 van de buisvoet en de + van de FM-tuner. Je moet dan c.a. 2,2 kΩ meten.
Controleer dit dus eerst.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
23 jan 2020 22:36 #81784 door Beiko
Dat is goed en zakt ook niet in wel klein beetje maar dan blijt de meter op de juiste spanning staan.

Gemaakt door Kunena