Radio's van 1950 tot 1970
SBR R9/ PHILIPS B2X80U
29 okt 2018 13:11 #73747
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic SBR R9/ PHILIPS B2X80U
Oh ja, dat schreef je: "terug afgeregeld". De verkeerde beschuldigd... Als je C23 loshaalt heb je geen preselectie meer. Die wil je wel hebben. Hij is onderdeel van de ingangskring en is een soort spanningsdeler om de antenne op in te koppelen zonder dat de afstemming aan de haal gaat (denk ik zo). LG zou ik zeker wel effe testen. Koppel je meetzender dan met een spoeltje van een paar windingen om de ferrietstaaf. Kan je daarna ook met de MG aan de slag. Als S1 en S2 niet parallel geschakeld worden doet-ie het niet (vies contact?). Waar zie je overigens C37?
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
29 okt 2018 12:40 - 29 okt 2018 12:41 #73745
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic SBR R9/ PHILIPS B2X80U
Tjerk,
Er was door de vorige eigenaar al wat aan de MF gezwengeld de afregeling was helemaal naar boven gedraaid. Dit leek mij erg onwaarschijnlijk. Er was zowaar overal aan gedraaid
.
Ik heb vandaag nog even verder gezocht (met meetzender op de antenne ingang) en vond een afgezwakt signaal terug na C37. Ben verder blijven zoeken en als ik C23 loskoppel werkt de radio. C23 gecontroleerd en deze is 3KpF.
Wat loopt er fout??
Of S1 en S2 parallel staan moet ik nog eens controleren.
Spoelen zitten nog vast op de ferrietstaaf.
LG niet getest.
François
Er was door de vorige eigenaar al wat aan de MF gezwengeld de afregeling was helemaal naar boven gedraaid. Dit leek mij erg onwaarschijnlijk. Er was zowaar overal aan gedraaid
Ik heb vandaag nog even verder gezocht (met meetzender op de antenne ingang) en vond een afgezwakt signaal terug na C37. Ben verder blijven zoeken en als ik C23 loskoppel werkt de radio. C23 gecontroleerd en deze is 3KpF.
Wat loopt er fout??
Of S1 en S2 parallel staan moet ik nog eens controleren.
Spoelen zitten nog vast op de ferrietstaaf.
LG niet getest.
François
Laatst bewerkt 29 okt 2018 12:41 door Francois129.
29 okt 2018 12:17 #73744
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic SBR R9/ PHILIPS B2X80U
Allereerst: waarom ga je aan de midfrequent zwengelen als je geen ontvangst hebt? Die zijn vrijwel nooit ontregeld. En inderdaad, de fout lag elders...
Maar goed. De antennekring is blijkbaar niet OK. In de stand MG staan S1 en S2 parallel via SK1. Gebeurt dat ook inderdaad? En doet-ie het wel op LG? En met externe antenne? Zitten de beide spoelen los op de ferrietstaaf? Meetzender is ook wel errug handig in dezen.
Maar goed. De antennekring is blijkbaar niet OK. In de stand MG staan S1 en S2 parallel via SK1. Gebeurt dat ook inderdaad? En doet-ie het wel op LG? En met externe antenne? Zitten de beide spoelen los op de ferrietstaaf? Meetzender is ook wel errug handig in dezen.
Tjerk, 9ZZ
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
28 okt 2018 17:12 #73740
door Francois129
SBR R9/ PHILIPS B2X80U werd gestart door Francois129
Beste,
Deze vraag staat ook op het buurforum maar hoe meer mensen ik kan bereiken des te beter.
Ik heb vorige week op de beurs een SBR R9 gekocht. Deze radio gebruikt het chassis van Philips B2X80U.
De radio heb ik als niet spelend gekocht.
De teercondensatoren zijn door de verkoper vervangen. Het versterker gedeelte werkt.
Ik heb eerst alle spannigen gemeten en deze waren in orde.
Daarna heb ik de MF kringen terug afgeregeld. Nog steeds geen ontvangst. Met een tweede radiotoestel gecontroleerd of de oscillator werkt en deze deed het niet.
Aangezien ik geen reserve UCH81 had, heb ik er eentje gezocht.
Toen deze arriveerde en ingeplugd werd was dit blijkbaar niet de oorzaak.
Verder gezocht en bleek een buiscondensator C20 niet meer ok te zijn. Deze vervangen en ja hoor de oscillator deed het weer.
Deze ook naar behoren afgeregeld aan de hand van de Philips documentatie, en MF terug bijgeregeld .
Nu stoot ik nog op volgend probleem.
Als ik spoel S2 op de ferrietstaaf vastneem ontvang ik meerdere zenders luid en klaar. Laat ik ze los hoor ik ze nog stil.
Breng ik een antenne aan het knooppunt C6 - C3 - S2 dus het rooster van buis B1 kan ik ook meerdere zenders ontvangen.
Ik heb deze namiddag al de aanwezige onderdelen nagekeken en deze lijken mij ok.
R4 werd ook vervangen omdat deze ipv 2M7, een veel lagere waarde aangaf.
Ik weet het even niet meer, hebben jullie een idee?
Graag reactie dan.
François
Deze vraag staat ook op het buurforum maar hoe meer mensen ik kan bereiken des te beter.
Ik heb vorige week op de beurs een SBR R9 gekocht. Deze radio gebruikt het chassis van Philips B2X80U.
De radio heb ik als niet spelend gekocht.
De teercondensatoren zijn door de verkoper vervangen. Het versterker gedeelte werkt.
Ik heb eerst alle spannigen gemeten en deze waren in orde.
Daarna heb ik de MF kringen terug afgeregeld. Nog steeds geen ontvangst. Met een tweede radiotoestel gecontroleerd of de oscillator werkt en deze deed het niet.
Aangezien ik geen reserve UCH81 had, heb ik er eentje gezocht.
Toen deze arriveerde en ingeplugd werd was dit blijkbaar niet de oorzaak.
Verder gezocht en bleek een buiscondensator C20 niet meer ok te zijn. Deze vervangen en ja hoor de oscillator deed het weer.
Deze ook naar behoren afgeregeld aan de hand van de Philips documentatie, en MF terug bijgeregeld .
Nu stoot ik nog op volgend probleem.
Als ik spoel S2 op de ferrietstaaf vastneem ontvang ik meerdere zenders luid en klaar. Laat ik ze los hoor ik ze nog stil.
Breng ik een antenne aan het knooppunt C6 - C3 - S2 dus het rooster van buis B1 kan ik ook meerdere zenders ontvangen.
Ik heb deze namiddag al de aanwezige onderdelen nagekeken en deze lijken mij ok.
R4 werd ook vervangen omdat deze ipv 2M7, een veel lagere waarde aangaf.
Ik weet het even niet meer, hebben jullie een idee?
Graag reactie dan.
François