Radio's van 1950 tot 1970
SBR R9/ PHILIPS B2X80U
30 okt 2018 18:31 #73766
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic SBR R9/ PHILIPS B2X80U
Oh ja, dat maffe ding! Ja, die zou wel wat meer moeten doen.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
30 okt 2018 18:20 #73765
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic SBR R9/ PHILIPS B2X80U
Bedankt voor uw reactie.
Hiermee kan ik aan de slag. Misschien vanavond anders is dit iets voor later deze week.
Ik ben dan wel een elektronicus van diploma maar heb zéér weinig ervaring. In de jaren ‘70 heb ik 2 jaar in een labo voor farmacologie gewerkt als meettechnieker en onderhoudstechnieker. Eind jaren ‘70 ben ik dan overgestapt naar geheel iets anders.
Theorie, volgen kan ik. Praktijk is toch wat anders. Dus nogmaals dank u voor mijn hand vast te houden!
De antenne is een servocapte met een ferrietantenne voor KG, MG en LG.
Ik voeg uw schema even bij.
Mvg
François
Hiermee kan ik aan de slag. Misschien vanavond anders is dit iets voor later deze week.
Ik ben dan wel een elektronicus van diploma maar heb zéér weinig ervaring. In de jaren ‘70 heb ik 2 jaar in een labo voor farmacologie gewerkt als meettechnieker en onderhoudstechnieker. Eind jaren ‘70 ben ik dan overgestapt naar geheel iets anders.
Theorie, volgen kan ik. Praktijk is toch wat anders. Dus nogmaals dank u voor mijn hand vast te houden!
De antenne is een servocapte met een ferrietantenne voor KG, MG en LG.
Ik voeg uw schema even bij.
Mvg
François
30 okt 2018 16:44 - 30 okt 2018 16:45 #73763
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic SBR R9/ PHILIPS B2X80U
Het feit dat-ie wat ontvangt zonder C23 wijst erop dat de afstemkring niet in resonantie is. Scoop op pin#2 B1. Meetzender op 500 kHz, koppelen met de ferrietstaaf, radio op 1 MHz ofzo. Nu aan je meetzender zwengelen. Bij die 1 MHz moet je een piek hebben in het signaal op je scoop. Als je die niet krijgt beginnen bij 100 kHz. Eindigen bij 2 MHz ofzo. Ik verwacht dat de kring er 20% of meer naast staat.
Schema staat me niet meer bij, was dat een actieve spriet? Die werkt niet goed op deze antenneingang...
Schema staat me niet meer bij, was dat een actieve spriet? Die werkt niet goed op deze antenneingang...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 30 okt 2018 16:45 door PE9ZZ.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
30 okt 2018 13:31 - 30 okt 2018 13:32 #73762
door Francois129
Hallo,
Hier zijn we terug.
De schakelaar schakelt S1 en S2 parallel. Dus dit is ok.
Een wikkeling rond de ferrietstaaf aangebracht en met de meetzender een 1KHz gemoduleerd signaal zowel op MG als op LG aangebracht.
In beide gevallen kwam dit sterk door als C23 niet aangesloten was en heel zwak als hij wel aangesloten is.
C23 nogmaals door een ander exemplaar vervangen, zelfde waarneming.
Sluit ik een antenne met versterking (Tjerk, deze waarvan je het schema voor mij eens getekend hebt) aan, kan ik zowel op MG als LG zenders ontvangen als C23 niet aangesloten is.
Met de ferritantenne ontvang ik alles veel stiller maar dat kan aan de omgeving liggen. Heb ik met andere toestellen in mijn hobbykamer ook.
François
Hier zijn we terug.
De schakelaar schakelt S1 en S2 parallel. Dus dit is ok.
Een wikkeling rond de ferrietstaaf aangebracht en met de meetzender een 1KHz gemoduleerd signaal zowel op MG als op LG aangebracht.
In beide gevallen kwam dit sterk door als C23 niet aangesloten was en heel zwak als hij wel aangesloten is.
C23 nogmaals door een ander exemplaar vervangen, zelfde waarneming.
Sluit ik een antenne met versterking (Tjerk, deze waarvan je het schema voor mij eens getekend hebt) aan, kan ik zowel op MG als LG zenders ontvangen als C23 niet aangesloten is.
Met de ferritantenne ontvang ik alles veel stiller maar dat kan aan de omgeving liggen. Heb ik met andere toestellen in mijn hobbykamer ook.
François
Laatst bewerkt 30 okt 2018 13:32 door Francois129.
29 okt 2018 15:56 #73750
door PE9ZZ
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
29 okt 2018 13:56 #73748
door Francois129
Tjerk,
Bedankt voor het meedenken en mij te sturen.
C37 moet C31 zijn typefoutje.
Ik kan nu niet naar mijn hobbykamer zal voor straks of morgen zijn.
François
Bedankt voor het meedenken en mij te sturen.
C37 moet C31 zijn typefoutje.
Ik kan nu niet naar mijn hobbykamer zal voor straks of morgen zijn.
François