Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Restauratie Grundig Mandello

Meer
22 sep 2017 16:06 - 22 sep 2017 16:08 #68746 door Liefhebber
Beantwoord door Liefhebber in topic Restauratie Grundig Mandello
Francois,

Ik heb het fineer weer losgehaald met een verbrander. Toen zag ik dat de lijm zich zeer slecht verdeeld had en feitelijk was blijven zitten waar ik hem gesmeerd had. Ik had eigenlijk verwacht dat deze zich gelijkmatig zou verdelen onder druk van een groot stuk meubelplaat en een gewicht dat ik erop geplaatst had nadien. Helaas bleef de lijn zitten waar hij zat er verspreidde zich niet. Dus dat is absoluut een punt om naar te kijken bij de volgende poging. De te fineren plank is echter wel zo groot (23cm maal 120cm) dat het niet bepaald makkelijk is om voor een gelijkmatige drukverdeling te zorgen. Ik gebruikte lijmtangen aan de randen en in het midden een grote emmer met stenen a 20 kilo. Dat bleek echter duidelijk ongeschikt. Ik moet nog gaan overdenken hoe ik de druk gelijkmatig kan verdelen.
Laatst bewerkt 22 sep 2017 16:08 door Liefhebber.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 sep 2017 17:00 - 17 sep 2017 17:03 #68676 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Restauratie Grundig Mandello
Heb je de gefineerde oppervlakte met een houten plaat over de ganse oppervlakte onder druk laten opdrogen? Tussen de fineer en de houten plaat had ik nog versheidsfolie gedaan zodat deze niet aan elkaar zou kleven.
Zo heb ik het gedaan met een goed resultaat.
François
Laatst bewerkt 17 sep 2017 17:03 door Francois129.

Meer
17 sep 2017 14:59 #68673 door Liefhebber
De eerste poging was tamelijk rampzalig. Een stuk fineer op maat gemaakt. Gelijmd met gewone houtlijm. Maar het fineer begon te golven als een golfslagbad en droogde sterk kromgetrokken op. Dat het geen appeltje-eitje zou worden, verwachtte ik wel min of meer. Maar zo drastisch had ik ook niet verwacht.
Het kostte twee avonden om het weer verwijderd te krijgen. En de nodige uren stokend met de föhn. Het is er nu af. De bovenplaat is er nu beroerd aan toe.
Een 2de poging zit er voorlopig niet in. De benodigd breedte (36cm) is niet zo gemakkelijk te krijgen. Ik laat het even een tijdje bezinken.

Meer
19 aug 2017 13:41 #68285 door Liefhebber
Fineer is binnen nu. Gekozen inderdaad voor Teakhout. Het kan beginnen. Ik houd jullie op de hoogte.

Meer
02 aug 2017 00:27 #68052 door Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Restauratie Grundig Mandello
Hoi,

Is het geen idee om enkel het beschadigde stukje te voorzien van nieuw fineer?
De hele plank opnieuw fineren, en passend krijgen qua kleur bij de rest van het meubel lijkt me een beetje overkill.

De tv lijkt mij geen K7, maar een K8.

Groet,

Nico.

Nico H

Meer
29 jul 2017 22:30 #68002 door Liefhebber
Renee.

Inderdaad zie je een antieke kleuren-TV staan op de achtergrond.
Een Philips K7. Speelde redelijk toen ik hem de laatste keer aanhad. Maar dat was eind jaren negentig. En de kleuren waren niet optimaal. Die nog ooit aan de praat krijgen staat voor de verre toekomst. Mijn kennis van TV's beslaat alleen maar de huidige generatie flat-screens. Van de oude lichting TV's weet ik alleen maar in theorie hoe ze werken, maar niet op componenten-niveau.
Bedankt voor je belangstelling.

Gemaakt door Kunena