Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Restauratie Grundig Mandello

Meer
24 jul 2017 21:13 #67954 door Liefhebber
Beantwoord door Liefhebber in topic Restauratie Grundig Mandello
Beste Ben,

Bedankt voor deze uitgebreide reactie.

Gezien mijn eerdere ervaringen met kleurbeits gaat het dat inderdaad niet worden. Kleurbeits maakt het hout donkerder en de charme van de kast is juist het lichte warme kleurtje. Ik houd het alleen als laatste redmiddel achter de hand. (groot kleurverschil van oud en nieuw bijv)
In de tussentijd probeer ik de juiste soort - kleur fineer te vinden die het minste verschilt van het bestaande hout. Een dilemma waar ik een beetje mee zit, is dat ik niet in kan inschatten hoe het fineer eruit gaat zien als het eenmaal een laklaag heeft gekregen.
Ook de soort fineer is nog een vraag. Wat adviezen betreft zou grenen inderdaad kunnen.
Als ik echter foto's bekijk van een site zoals hout-fineer.nl lijkt gevoegd kersen ook in de buurt te komen. Eerder kreeg ik al de suggestie om de bovenplank mee te nemen naar een verkoper van fineer. Alleen lijken die niet zo dik gezaaid inderdaad.
Verder is de behandeling die de rest van de kast moet krijgen, nog wat in het ongewisse. Er zijn enkele beschadigingen van de spaanplaat aan de achterzijde die nog gevuld moeten gaan worden. Waarschijnlijk gewoon met houtvuller. Daarna alles heel licht schuren en als alles weer in elkaar zit opnieuw lakken.
De kleurolie die u noemt, ken ik niet. Is dat een soort vernis of als nabehandeling bedoeld?
Gewone klassieke vernis lijkt niet meer te bestaan, lijkt het wel.
En in een bouwmarkt hebben ze vaak alleen nog maar een soort beitssoorten, prima voor zijdeglans meubels. Maar voor deze kast lijkt me glanslak me het mooiste.
Dus de voornaamste issues nu zijn, welke fineer en waar is die te krijgen?
En welke lak is het beste om alles mee af te lakken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 jul 2017 19:38 #67921 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Restauratie Grundig Mandello
Denk je nou echt dat willenkeurige mensen
met bvb een versterker kofferje of radio bezitten
met een afgeleefde ECL 86 dat die de gloeistroom gaan veranderen
vergeet dat maar .
huub

Meer
23 jul 2017 17:48 #67920 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Restauratie Grundig Mandello
De TV versie van de ECL86, de PCL86, is zeker volop te krijgen (Con-uche-rad). Je moet dan de gloeispanning verdubbelen naar 14 volt.

Tjerk, 9ZZ

Meer
23 jul 2017 16:36 #67919 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Restauratie Grundig Mandello
Nou volop ECL 86 .
ik meende eerst de Lorenz ELL buizen die zijn ook schaars
huub

Meer
23 jul 2017 16:27 #67917 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Restauratie Grundig Mandello
@Nico,
Welkom, Denk dat je een Mandelo B meubel hebt.
Link naar toestel
Zo ja zit er een Grundig chassis KS400 in , met ECL86 eindbuizen die nog volop verkrijgbaar zijn.
Als je geluk hebt zit de (optioneel) leverbare stereo decoder er al in (Decoder 4 of 5)
Als platenspeler wordt de Philips AG1025 genoemd.
Succes met je project.

Cees 1dba

Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Liefhebber

Meer
23 jul 2017 15:44 - 23 jul 2017 15:47 #67914 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Restauratie Grundig Mandello
Als ik de hele kast zo bekijk is alles best schraal geworden.
Er zijn diverse kleur(-opfris-) mogelijkheden toe te passen op de rest van de kast.
1)Waterbeits: een soort kleurthee die (qua plaatselijke kleurcorrectie )over het hout ook prima te doseren is .
2)Kleurbeits een transparante lak met een kleurtje: Zou ik op dit soort kasten ten stelligste afraden.
Dat gaat slechts een vunzig uitziende smeerboel worden.
3)Ik heb hier ook nog potjes kleurolie. Daarmee smeer je de complete (schrale) kast gelijkmatig in.
Even een uurtje laten intrekken en dan met bijvb. een oude zachte handdoek goed stevig uitwrijven.
Alleen de ingetrokken olie (en daarmee ook de kleur) blijft dan in het hout achter
Na een paar dagen is de olie hard geworden en de kast weer perfect en fris van kleur.
Voor dit soort kasten is de kleur grenen daarvoor helemaal perfect.
Zoals anderen al schreven kun (moet je ) je de bovenzijde geheel opnieuw fineren.
Zorg dat de oppervlakte voordat je het fineer erop gaat lijmen. absoluut geheel vlak is !
Besteed daar heel veel aandacht aan. Daar heb je later zo ontzettend veel profijt van.
Fineer is op diverse plaatsen nog wel te koop. Houtlijm en een strijkbout om snel en goed te verlijmen.
Het is even een secuur klusje. Alle moeite die je er in stopt betaald zich later zeker uit.
Deze kast is absoluut weer perfect te krijgen.
Succes!

Handtekening
Laatst bewerkt 23 jul 2017 15:47 door Ben Dijkman.

Gemaakt door Kunena