Radio's van 1950 tot 1970
Philips radio's jaren 60. UGT problemen?
Minder
Meer
01 feb 2017 21:50 #64917
door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Philips radio's jaren 60. UGT problemen?
Ik zie net dat het om een B4X11A. Ook in het schema valt me op dat er een relatief flauw tegenkoppelnetwerk in zit.
Over de uitgangstrafo zit ook geen condensator. Bij goede kwaliteit uitgangstrafo's kan dat wel, maar er is ook een kans op oscilleren van de versterker. Mogelijkerwijs is de uitgangstrafo daardoor ook defect geraakt. Een zobel netwerk is in deze een goede oplossing voor stabiliteit.
Je zou de tegenkoppeling uit 3K9 en 150R kunnen laten bestaan. Loudness condensator zou ik dan wijzigen van 10 nF in 6,8 nF.
Omdat je de tegenkoppeling sterker maakt, zal zou ik de kathode elco van de EL84 eens terugplaatsen.
Wat wel gaat gebeuren is dat de klankregeling wat minder effectief wordt, immers door de sterkere tegenkoppeling wordt het frequentiebereik meer rechtgetrokken. De kantel frequenties schuiven dan meer naar de uiteindes van de frequentieband toe.
Overigens is de AD2570M best wel een tamelijk grote luidspreker. Ik heb een Tefi radiootje met een ECL82 als versterker, en die geeft een prima en vol geluid.
groetjes,
-=Kees=-
Over de uitgangstrafo zit ook geen condensator. Bij goede kwaliteit uitgangstrafo's kan dat wel, maar er is ook een kans op oscilleren van de versterker. Mogelijkerwijs is de uitgangstrafo daardoor ook defect geraakt. Een zobel netwerk is in deze een goede oplossing voor stabiliteit.
Je zou de tegenkoppeling uit 3K9 en 150R kunnen laten bestaan. Loudness condensator zou ik dan wijzigen van 10 nF in 6,8 nF.
Omdat je de tegenkoppeling sterker maakt, zal zou ik de kathode elco van de EL84 eens terugplaatsen.
Wat wel gaat gebeuren is dat de klankregeling wat minder effectief wordt, immers door de sterkere tegenkoppeling wordt het frequentiebereik meer rechtgetrokken. De kantel frequenties schuiven dan meer naar de uiteindes van de frequentieband toe.
Overigens is de AD2570M best wel een tamelijk grote luidspreker. Ik heb een Tefi radiootje met een ECL82 als versterker, en die geeft een prima en vol geluid.
groetjes,
-=Kees=-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 feb 2017 21:10 #64912
door Nico H
Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Philips radio's jaren 60. UGT problemen?
Na het schema opnieuw bekeken te hebben, snap ik nu hoe ik het kleine weerstandstegenkoppelingetje mag aansluiten. Verder viel me nu een 10K condensator aangesloten aan de bovenkant van de volumepot op. Dit leek me een vrij ambitieuze waarde voor een radio met zo'n kleine uitgangstrafo, dus deze ga ik flink verkleinen om zo het aangeboden freq gebied in het laag wat in te perken. Ik hoop dat zo de UGT wat minder snel in verzadiging gaat. Ik houd jullie op de hoogte...
Nico H
01 feb 2017 20:07 #64910
door Nico H
Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Philips radio's jaren 60. UGT problemen?
Hallo allemaal,
Allereerst iedereen bedankt voor de nuttige extra info die hier wordt gegeven, ik kan in elk geval verder, en ga het toestelletje verder aanpassen (dank je Kees).
De originele UGT was overduidelijk defect. De UGT in de sloper is niet direct defect, maar omdat ook daar de statische spanningen gewoon kloppen, en ook met een nieuwe eindbuis de radio uiterst belabberd klinkt, heb ik deze UGT niet overgezet. Ook op de grammofooningang was het droefenis en teurigheid in een snel vastlopende versterker. De vervangende UGT die ik heb gevonden, doet het wat beter, maar zoals gezegd: verre van perfect. Ik heb het zobel netwerkje al ingebouwd, en de componenten van de tegenkoppeling welke aan de secundaire kant van de UGT hangen, weggehaald. Namelijk: C104/108, en: R37/38/48. Ook C112 over de kathodeweerstand van de EL84 is eruit.
Kees: begrijp ik het goed dat het nu de bedoeling is om er een weerstandtegenkoppeling voor in de plaats te zetten, tussen sec UGT, en onderkant volumepot? Ik zal ook je andere suggesties nalezen, en toe gaan passen. Het lijkt me leuk om deze radio zo goed mogelijk te laten presteren. Overigens is de luidspreker vrij aardig, de vervorming die ik met de scope meet, komt al tevoorschijn bij zeer lage volumes. Leuk om straks te vergelijken na alle mods. Dank jullie wel,
Groet,
Nico den Haak.
Allereerst iedereen bedankt voor de nuttige extra info die hier wordt gegeven, ik kan in elk geval verder, en ga het toestelletje verder aanpassen (dank je Kees).
De originele UGT was overduidelijk defect. De UGT in de sloper is niet direct defect, maar omdat ook daar de statische spanningen gewoon kloppen, en ook met een nieuwe eindbuis de radio uiterst belabberd klinkt, heb ik deze UGT niet overgezet. Ook op de grammofooningang was het droefenis en teurigheid in een snel vastlopende versterker. De vervangende UGT die ik heb gevonden, doet het wat beter, maar zoals gezegd: verre van perfect. Ik heb het zobel netwerkje al ingebouwd, en de componenten van de tegenkoppeling welke aan de secundaire kant van de UGT hangen, weggehaald. Namelijk: C104/108, en: R37/38/48. Ook C112 over de kathodeweerstand van de EL84 is eruit.
Kees: begrijp ik het goed dat het nu de bedoeling is om er een weerstandtegenkoppeling voor in de plaats te zetten, tussen sec UGT, en onderkant volumepot? Ik zal ook je andere suggesties nalezen, en toe gaan passen. Het lijkt me leuk om deze radio zo goed mogelijk te laten presteren. Overigens is de luidspreker vrij aardig, de vervorming die ik met de scope meet, komt al tevoorschijn bij zeer lage volumes. Leuk om straks te vergelijken na alle mods. Dank jullie wel,
Groet,
Nico den Haak.
Nico H
01 feb 2017 16:53 #64900
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips radio's jaren 60. UGT problemen?
Maar om te zien vind ik de radio
ook leuk uitzien de duitsen tyens
waren toch soms wel eens wat meer aan
vorm giving gedaan Ja veel radio,s in hoog glans
Alowel de duitsen merken zo als bvb blauwpunkt
Dat zij veelal donkeren zwarten kist kasten
zo zijn er wel meer duitsen dorre kasten
ook veel zijn het zelfde uit .
Huub
ook leuk uitzien de duitsen tyens
waren toch soms wel eens wat meer aan
vorm giving gedaan Ja veel radio,s in hoog glans
Alowel de duitsen merken zo als bvb blauwpunkt
Dat zij veelal donkeren zwarten kist kasten
zo zijn er wel meer duitsen dorre kasten
ook veel zijn het zelfde uit .
Huub
01 feb 2017 16:48 #64899
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Philips radio's jaren 60. UGT problemen?
Leuk om de radio zo te verbeteren, het blijven inderdaad middelmatige radio's.
Er zullen ook wel massa's van gemaakt zijn.
Bastiaan
Er zullen ook wel massa's van gemaakt zijn.
Bastiaan
01 feb 2017 16:17 #64898
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips radio's jaren 60. UGT problemen?
De radio B4X is een duitsen Philips
mischien toch een ander uitgangs trafo
duits makelij.?
Ja ovalen luidsprekers dat is ook minder goed
Voor de basse . ze bezitten daar me een zwakke kant
Na fladderen van de lange conus gedeelte .
Ovalen luidsprekers is niet zo mijn Ding
Huub
Huub
mischien toch een ander uitgangs trafo
duits makelij.?
Ja ovalen luidsprekers dat is ook minder goed
Voor de basse . ze bezitten daar me een zwakke kant
Na fladderen van de lange conus gedeelte .
Ovalen luidsprekers is niet zo mijn Ding
Huub
Huub