Radio's van 1950 tot 1970
932A fluit
30 okt 2016 22:30 #63134
door Cees
Beantwoord door Cees in topic 932A fluit
@ Marc,
Systematisch werken. Je kan wel door die hele radio heen gaan hollen, maar dat
heeft weinig of geen zin.
Begin EERST met de voeding.
Pas als die echt goed is, ga je verder, LF eindtrap, LF voor trap die hier tevens als
terug gekoppelde rooster detector werkt, de terug koppeling regel je met de variometer
spoel, vervolgens het HF gedeelte.
Het kan toch niet zo moeilijk zijn??? Deze heel simpele techniek???
Lees de Jongens Radio boeken van Leonard de Vries eens en het boek Zo werkt de Radio van
E Aisberg. Bouw aan de hand van de simpele schema's eens zelf zo'n simpele radio, dan begrijp je
deze basis techniek. Geeft veel voldoening als je zo'n ontvanger zelf hebt gebouwd
en de techniek begrijpt.
Succes.
Systematisch werken. Je kan wel door die hele radio heen gaan hollen, maar dat
heeft weinig of geen zin.
Begin EERST met de voeding.
Pas als die echt goed is, ga je verder, LF eindtrap, LF voor trap die hier tevens als
terug gekoppelde rooster detector werkt, de terug koppeling regel je met de variometer
spoel, vervolgens het HF gedeelte.
Het kan toch niet zo moeilijk zijn??? Deze heel simpele techniek???
Lees de Jongens Radio boeken van Leonard de Vries eens en het boek Zo werkt de Radio van
E Aisberg. Bouw aan de hand van de simpele schema's eens zelf zo'n simpele radio, dan begrijp je
deze basis techniek. Geeft veel voldoening als je zo'n ontvanger zelf hebt gebouwd
en de techniek begrijpt.
Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
30 okt 2016 18:07 #63126
door Marc
Beantwoord door Marc in topic 932A fluit
Vandaag alles nagelopen en er waren 3 weerstanden defect maar wat ik ook bemerkte was dat de trafo goed warm werd en hij rond de 63 Watt begon te trekken .......
Alles losgekoppeld en nog een geprobeerd en jahoor warm worden en naar de 63 watt .
Nu heb ik nog het geluk dat ik een trafo heb liggen van een 820A en die heb ik in de 930A gebouwd en hij werkt en trekt 26 watt in plaats van 19 watt ....... of heb ik het mis ?
Ik weet nog steeds niet wat er aan de hand is hij speelt niet of nauwelijks ......Heb er trouwens een 2019 speaker op aangesloten want de originele is echt defect de bedrading van de speaker was helemaal gesmolten toen ik hem kocht ,,,,
Ik weet het nu echt niet meer
Alles losgekoppeld en nog een geprobeerd en jahoor warm worden en naar de 63 watt .
Nu heb ik nog het geluk dat ik een trafo heb liggen van een 820A en die heb ik in de 930A gebouwd en hij werkt en trekt 26 watt in plaats van 19 watt ....... of heb ik het mis ?
Ik weet nog steeds niet wat er aan de hand is hij speelt niet of nauwelijks ......Heb er trouwens een 2019 speaker op aangesloten want de originele is echt defect de bedrading van de speaker was helemaal gesmolten toen ik hem kocht ,,,,
Ik weet het nu echt niet meer
29 okt 2016 06:53 #63117
door PE9ZZ
Je kan ook een SFR25 weerstand (1/4 W) terugplaatsen want die weerstand dissipeert niks. Optisch is dat natuurlijk niet mooi dus neem wat stevigers. Zoek dan een uit met hetzelfde formaat.
Een andere observatie: als de radio fluit zonder antenne zitten zowel de hoogfrequent versterker als de detector te oscilleren. Anders krijg je geen gefluit. Als de fluit verdwijnt kan-ie nog steeds oscilleren maar op een andere frequentie. Scoop brengt uitkomst. Natte vinger kan ook, zo deden ze het vroeger. Zorg dan wel dat je niet tegelijkertijd hoogspanning en chassis aanraakt...
<huub grap>
En anders kan je altijd nog zelf terugfluiten.
</huub grap>
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 932A fluit
Marc schreef : R17 was defect en die was 0.1M Ohm en die heb ik vervangen voor een 100 K Ohm
Nu is mijn vraag hoeveel Watt moet ik bestellen 1 of 2 watt Weerstanden
Je kan ook een SFR25 weerstand (1/4 W) terugplaatsen want die weerstand dissipeert niks. Optisch is dat natuurlijk niet mooi dus neem wat stevigers. Zoek dan een uit met hetzelfde formaat.
Een andere observatie: als de radio fluit zonder antenne zitten zowel de hoogfrequent versterker als de detector te oscilleren. Anders krijg je geen gefluit. Als de fluit verdwijnt kan-ie nog steeds oscilleren maar op een andere frequentie. Scoop brengt uitkomst. Natte vinger kan ook, zo deden ze het vroeger. Zorg dan wel dat je niet tegelijkertijd hoogspanning en chassis aanraakt...
<huub grap>
En anders kan je altijd nog zelf terugfluiten.
</huub grap>
Tjerk, 9ZZ
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
29 okt 2016 00:12 - 29 okt 2016 00:15 #63116
door Marc
Let even niet op de blauwe draad die is tijdelijk omdat de originele gesmolten is net als een paar andere draden vergaan
Laatst bewerkt 29 okt 2016 00:15 door Marc. Reden: Vergeten
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
29 okt 2016 00:09 #63115
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic 932A fluit
1watt is meer dan zwaar genoeg voor R17,
controleer C15 voor de zekerheid op lek ,omdat r17 defect was.
controleer C15 voor de zekerheid op lek ,omdat r17 defect was.
Cees- pa1dba
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 okt 2016 22:23 #63114
door Marc
S6 S5 S7 dat is een hardkartonnen ronde bus met 3 spoel wikkelingen er overheen en in de bus draaid dan een spoeltje heen en weer dus die bedoel ik . Tevens trekt deradio op 220 volt ruim 33 watt !! terwijl ik weet dat hij maar 19 Watt behoort te trekken R17 was defect en die was 0.1M Ohm en die heb ik vervangen voor een 100 K Ohm