Radio's van 1950 tot 1970
Aanschaf Saba Freiburg 9 met draad aftandsebediening.
19 jun 2016 17:03 - 19 jun 2016 17:04 #61201
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Aanschaf Saba Freiburg 9 met draad aftandsebediening.
Dag Pierre,
Waar die C-74 zit kan ik zo niet zeggen. Er zit geen tekening bij zoals bij Philips dat je kunt zien waar die condensator zit. Volg eens de bedrading vanaf de uitgangstrafo om hem te lokaliseren.
Wat die geblakerde weerstand betreft, als ik het schema zo bekijk dan komt C-36 van 47 nF (47.000 pF) in aanmerking als fout.
Thijs
Waar die C-74 zit kan ik zo niet zeggen. Er zit geen tekening bij zoals bij Philips dat je kunt zien waar die condensator zit. Volg eens de bedrading vanaf de uitgangstrafo om hem te lokaliseren.
Wat die geblakerde weerstand betreft, als ik het schema zo bekijk dan komt C-36 van 47 nF (47.000 pF) in aanmerking als fout.
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Laatst bewerkt 19 jun 2016 17:04 door thijs.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 jun 2016 16:21 #61199
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Aanschaf Saba Freiburg 9 met draad aftandsebediening.
Het is een Draht-Widerstand, R68 van 470 ohm. Dat weet ik zeker want het is de enige die in de onderdelenlijst als zodanig is betiteld. Deze weerstand voedt de hele radio behalve het vermogensgedeelte. Hij is nog goed want anders zou er geen geluid zijn. De oorzaak moet een kortsluiting zijn, misschien een papiercondensator die is achtergebleven. Hoe dan ook, hij moet worden vervangen nadat de oorzaak is gevonden. Kandidaten hiervoor zijn C23, C35 en C36.
Tjerk, 9ZZ
Minder
Meer
19 jun 2016 15:49 #61198
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Aanschaf Saba Freiburg 9 met draad aftandsebediening.
Pierre,
Als het toestel na 10min.gaat stinken moet je het niet meer aan zetten!
Het toestel moet eerst na gezien worden! om verdere schade te voorkomen.
Er zitten nog diverse papier condensatoren in die verdacht zijn en waar door
is de eerder genoemde weerstand verbrand.
Als de kennis ontbreekt niet zelf aan beginnen!
Groet Ton
Als het toestel na 10min.gaat stinken moet je het niet meer aan zetten!
Het toestel moet eerst na gezien worden! om verdere schade te voorkomen.
Er zitten nog diverse papier condensatoren in die verdacht zijn en waar door
is de eerder genoemde weerstand verbrand.
Als de kennis ontbreekt niet zelf aan beginnen!
Groet Ton
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
19 jun 2016 15:10 - 19 jun 2016 15:12 #61197
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Aanschaf Saba Freiburg 9 met draad aftandsebediening.
Laatst bewerkt 19 jun 2016 15:12 door aan-pierre.
19 jun 2016 14:37 - 19 jun 2016 14:40 #61196
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Aanschaf Saba Freiburg 9 met draad aftandsebediening.
Ik zie intussen wel een grijs verbrande zwarte weerstand. Vlakbij (ik denk) Filter 3:
C74 moet aan pin#7 van Roe7 vastzitten, naar massa. Kan direct aan de buisvoet, maar ook aan de trafo. Vind hem niet terug op de foto.
C74 moet aan pin#7 van Roe7 vastzitten, naar massa. Kan direct aan de buisvoet, maar ook aan de trafo. Vind hem niet terug op de foto.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 19 jun 2016 14:40 door PE9ZZ. Reden: Foto
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
19 jun 2016 14:14 - 19 jun 2016 14:14 #61194
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Aanschaf Saba Freiburg 9 met draad aftandsebediening.
@Thijs....thijs je kent mn lekenstatus ...wil je alsjeblieft mij laten zien waar die C74 zit? Je zou dat met een ingetekend pijltje kunnen doen door mijn serviceluik foto/ te printcopien en in te tekenen....wel effe gedoe....maar man ik lees nog geen tekeningen . En ik ben erg benieuwd waar dat onderdeel zit.
Laatst bewerkt 19 jun 2016 14:14 door aan-pierre.