Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Aanschaf Saba Freiburg 9 met draad aftandsebediening.

Meer
19 jun 2016 14:10 - 19 jun 2016 14:11 #61193 door aan-pierre
toevoeging...zie foto 1 ........ik zie papier ero's ? waar ik ze na al die mosterd overvloed niet verwacht had......vreemd toch? Waarom zou men dit hebben laten zitten???

Kan iemand ueberhaupt op de grote overzichtsfoto serviceluik in de startpagina van dit onderwerp nog potentiele gevaar onderdelen zien?
Bijlagen:
Laatst bewerkt 19 jun 2016 14:11 door aan-pierre.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jun 2016 13:54 #61192 door thijs
Dag Pierre,

ik denk zo'n 30 jaar geleden dat ik twee Saba Freiburg's gerepareerd heb. Beiden dezelfde fout,verbrande uitgangstrafo. Oorzaak C-74.
Deze C-74 moet van zeer goede kwaliteit zijn. Controleer dat eens bij jouw toestel.

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Meer
19 jun 2016 13:40 - 19 jun 2016 13:43 #61191 door aan-pierre
kan dit artikel soms licht brengen? een uitsnede .....(bron Radiomuseum leden feedback))Der Ausgangstransformator im Freiburg 9

wird relativ oft als defekt gemeldet.
1.)Die typische Ursache ist im Defekt des Kondensators C74 zu suchen, der die Anode der Röhre 7 auf Masse legt (s. im Bild rechts).

2.)Infolge eines Schlusses im Kondensator, der nicht immer mit dem Multimeter nachgewiesen werden kann, (kann sich evtl. nur unter Spannung zeigen oder auch wieder ausbrennen) fließt in einer Hälfte der Primärwicklung des Trafos ein stark überhöhter Strom. Dieser führt mit großer Wahrscheinlichkeit zum Auslösen der Netzsicherung, die beim Freiburg 9 nicht überdimensioniert, sondern ziemlich passend gewählt wurde.

3.)Um die Diskussion zum Auslösen der Netzsicherung ???? (vraagtekens van mij )nicht erneut loszutreten

habe ich folgende Stichprobe genommen: Eine Erhöhung des Anodengleichstromes der Endröhren um 30mA erhöht den aus dem Netz genommenen Wechselstrom um 30 mA.
Über die Netzsicherung (500mA) fließt bei laufenden Motor bereits ein Strom von ca. 430mA. Der Kurzschlussstrom bei defektem C74 dürfte den Netzstrom deutlich über 500mA wachsen lassen.
Die Freiburg 9 Modelle, die mit defekten Ausgangstrafos zu mir kamen, hatten Netzsicherungen mit 1A und 6A eingebaut. 6A reichte auch für das Ende des Netztrafos, im anderen Fall stellte sich ein Strom-Spannungsverhältnis ein, das die weitere Funktion des Gerätes mit nur einer Endröhre ermöglichte.

voor de hele diskussie ....link

www.radiomuseum.org/r/saba_freiburg_automatic_9.html
Laatst bewerkt 19 jun 2016 13:43 door aan-pierre.

Meer
19 jun 2016 13:29 - 19 jun 2016 13:51 #61190 door aan-pierre
helaas een domper...en een flinke.........

tja mannen het is al vaak gebeurd . Mijn intuïtie onbelast door kennis bleek bij mijn eerdere ladder aan aanschaf-belevenissen en dito problemen op weg naar genieten vaak juist en soms juister dan alle expert tips. ( daarover later meer) *

Dat de radio brandlucht kreeg en zelfs rookte !!! (DOODSCHRIK!!) lag zoals ik al vermoedde helemaal niet aan de afstandbediening. ( hád misschien wel gekund...niet sláán s.v.p.)

Zojuist zonder afstandbed erin . Rook ik na een kwartier wéér brandlucht !! Shit wat een drama . Ik ben er echt kapot van. Ik was net zo vol van de radio waar alles aan werkt.. Even laten afkoelen en daarna maar weer even aan gedaan om met mn neus rond te gaan waar t vandaan komt. Nu gebeurd er een halfuur niets ( geen schroeilucht)...gelukkig hoor ik nog geluid .

Ik voelde geen oververhitte delen na het uitzetten. de lucht komt t meest onder de afstemmotor vandaan hoewel ik de automaat uit had staan.

Ik blijf er nu van af.

Ik baal natuurlijk heel erg, want iedereen die ik ken is echt heel erg bezet.

Ik wil echt wel een behoorlijke vergoeding betalen voor wie dit aan huis kan oplossen of in iedergeval kan detecteren waar t aan ligt. Ik wil dit snel gerepareerd hebben, liefst thuis want 24 kilo 3 trappen af en weer op is ook weer zowat!!!!.

Je hoeft me niet voor een fooi te helpen, daar komen we wel uit. Ik wil niet te lang met deze kater blijven zitten. Renovatie wordt niet verlangd alleen voorkoming duurdere schade. of weken een stille Saba 9. Ik heb 9 andere radios , dat kan me niet schelen ...ik brand van verlangen om déze nu eens langer te horen....
* ...eh sorry , lees nou niet dat ik niet dankbaar ben voor alle tips van jullie tot nu toe, daar gaat t niet om, alleen dat vaak uiteindelijk mn natte vinger nog niet zo gek was achteraf.......(GRAETZ fantasia 1318, stereo storing hier eerder ellenlange diskussies over ...uiteindelijk lag t anders )...daarover 'straks'....dus .....blijf me aub van raad voorzien, en natuurlijk gunnen jullie t me toch als ik t zelf oplos zonder enig meten en weten? ;>)

p.s. Ik wil onze Henk pas in laatste instantie vragen omdat hij echt wel over zn oren in t werk zit en ik dat best wel snap en respcteer.
Laatst bewerkt 19 jun 2016 13:51 door aan-pierre.

Meer
19 jun 2016 13:00 #61189 door aan-pierre
Dank aan allen .

Gisteren geluisterd. Ik ben erg overdonderd door het (jullie weten hoe kritisch ik ben)...zeer zuivere gluid en vooral de rust in het geluid. Het viel me niet tegen, of eigenlijk wel weer....want ...verrek nog aan toe .....nou SNAP ik opeens wat sommigen onder jullie bedoelen met .....Mono kan mooier zijn dan stereo. Het is inderdaad verbluffend hoe het geluid hier is. soms LIJKT het wel stereo. Gisteren een hootspel geluisterd op BBC en het was zo ongelofelijk echt allemaal. vooral de bijgeluidjes als kloppen op een deur, kraken, lopen door de knarsende sneeuw..... snel overgeschakeld naar de Stereo radios om te vergelijken . Ook mooi , maar vooral als er ook een echt spatial stereo opname was. Bij vaag stereo op een radio na 1962 is de Saba 9 mono toch spannender.

Meer
19 jun 2016 11:05 #61188 door PE9ZZ
Dan is-ie wel netjes gemod met die mosterd-C's. De doc heeft het inderdaad over papiercondensatoren.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Gemaakt door Kunena