Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Aanschaf Saba Freiburg 9 met draad aftandsebediening.

Meer
18 jun 2016 17:56 #61175 door Cees
Tsja, dingen zo maar op de gok aansluiten.....Braden. Schade, zonde.
EERST weten wat je doet. Weten HOE het werkt. Desnoods voor af raad vragen.
Goede raad is duur.
De kastjes zullen specifiek zijn gemaakt voor het type radio wat er bij behoord.
Dat kan ook een niet technisch onderlegd persoon bedenken....
Nooit af gaan op wat de verkoper zegt dat kan.
Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jun 2016 06:40 #61166 door hkruis
Mooie radio, er zullen ongetwijfeld veel P/W condensatoren van Wima inzitten, en die zijn uit die periode meestal op.
Je zou de verschillen tussen de afrstandbedieningen moeten bekijken in de schema's of deze erop gebruikt kan worden. Het potmeter motorretje kan ook sluiting maken of het elcootje er overheen.

.

Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Meer
17 jun 2016 23:36 - 17 jun 2016 23:39 #61165 door aan-pierre
geknipt uit Saba forum (Pierre)

deltamike55

Mittwoch, 16. Dezember 2015, 09:47
....

.Hallo Dominik,

schön, wenn der Freiburg wieder läuft !!
Der 9er ist das größte Kondensatorgrab, was ich bisher erlebt habe - und ich rede wirklich nur von tauschwürdigen Kandidaten !
Für alle Bastler gilt deshalb immer noch der Grundsatz "erst revidieren, dann Fehler suchen". gerade beim Freiburg 9.

Gruß, Dieter

tja....bij leven al mn graf gekocht??
Laatst bewerkt 17 jun 2016 23:39 door aan-pierre.

Meer
17 jun 2016 22:04 - 17 jun 2016 22:10 #61163 door aan-pierre

Hier de aftandsebediening type RS125.
de Marktplaatsad. Ik ben er nu achter dat dit niet de originele afstandbediening is van dit type Freiburg . Dat schijnt de 2007 te zijn . Maar....zou dat feit alleen al een kortsluiting kunnen veroorzaken op 1 functie ...het afstemmen? Je zou zeggen niet compatibel dan geen functie en geen kortsluiting.

afijn ....wie heeft/weet een telekommander type Saba 2007 ?
Bijlagen:
Laatst bewerkt 17 jun 2016 22:10 door aan-pierre.

Meer
17 jun 2016 21:55 - 17 jun 2016 22:49 #61162 door aan-pierre

Beste buizenradio vrienden, na long not seen....wou ik even mijn Saba 9 Freiburg voorstellen. Een radio met kentekenplaat verplichting want mét motor. Via via (de tam tam trommel van de HVHR) kreeg ik een tip dat er 1 in een garage verbannen was, want véél te groot voor de miniset generatie.
Vóór ik het tegen kon houden is de radio op de fiets (24 KILO!!) voor mij naar een ander adres op 3 hoog verhuist om op mij te wachten. Omdat ik graag van achter naar voren werk, had ik al een zeldzaam aangeboden telekommander gekocht .
lachen...... :woohoo: ...dat ding werd op marktplaats aangeboden als "AFTANDSEBEDIENING" hilarische spelfout . (zie foto , want zien is geloven nietwaar?) Duur kreng, maar t kán altijd gekker (de voorlaatste ging op Ebay weg voor 268 euro.

Prijs van de radio 100 euro vond wel wat pittig.
aan de andere kant. Vóór dat ik kwam heeft de bemiddelaar hem uitgekast en schoongemaakt en gefotografeerd voor t net.
1.)De afstemdraden bleken intact. (is al wát)
2.)de motorafstemming werkt zelfs volledig compleet !! (dus niet allen de ladder afrennen, (zoals de meesten die nooit een APK hadden ) maar ook stoppen bij en zender en bijhouden van de zender. (ik lees dat dat een zeldzaamheid is als er nooit wat aan gedaan is)
3.) de motor hoor je niet lopen als de automatic knop gedrukt wordt ......eerder hoorde ik bij latere modellen wel gezoem)
3.)Zelfs het volume poti is niet zo pittig stroef zoals ook bij andere modellen gezien tijdens mn Canossa tochten langs vochtig/tochtige marktplaats tuinhuisjes.
4.) Ik zie niet zo snel dat er al reparaties of saneringen waren.
5.) Alle knoppen werken en zonder duwen en trekken of kraken. .
6.) doek nog vrij van watervlekken.
7. Achterwand perfect met alle haken.

Valt er dan nix te zijken?
Kast lak heeft kale plekken die dan echt véél lichter zijn (ik heb liever krassen )...een lelijke totaal met nagels ingesleten FM knop.

Valt er iets te bevrezen? JA...wel!

hoewel de radio al enkele tijd had ingespeeld. Begon hij toch naar te stinken en roken nadat ik 3 minuten met de afstandbediening alles geprobeerd had. (Was wel een kick dat ook dát werkte).....mij viel al wel op dat het ladderzoeken met een enormtraag tempo ging. ( trager dan met de hand via de motor afstemknop aan het front van de radio zelf). Dat lijkt me niet logisch....Radio snel uitgezet.!!
Toen ontstond er een discussie met de bemiddelaar. Ik wou hem niet meer aangezet hebben voor hij nagekeken was door een deskundige. Volgens de bemiddelaar kon ik de radio rustig weer aandoen en kopen omdat het aan de afstandsbediening moest liggen. Daar wou ik maar moeizaam aan!! Henk v t Kruis gebeld . Die gaf de man gelijk, dus ik zette de radio weer aan. speelde prima door!!....Tja, ik ben toch bezorgd dat er nu een zwakke verschroeide plek is. We konden echter de plek niet vinden door te ruiken of kijken.

Mijn vraag aan jullie .....
1.)kan het toch zijn dat juist de afstandbediening iets in de radio laat smoren! De stank kwam uit de linker voorkant (van achteren bekeken). Een slippend wieltje i.p.v. een spanning voerend deel? Rubber dat verbrand? Ik kan me er niets bij voorstellen. Morgen wordt de radio bij mij gebracht en ik ga de afstbed er niet meer inzetten , maar blijf toch bang dat ik met een al half doorgebrand onderdeel zit. Of kan t meevallen , als t niet meteen weer stinkt.? Dan wil ik wel luisteren tot iemand de gevaarlijke delen vervangt en de remote op functie kan controleren..
2.) Kan iemand aan de fotos wat zien over de status tot nu in t algemeen? Ja, wat dan ? nooit aan gesoldeerd?
3.) Zal ik de radio helemaal niet laten opknappen en zo houden als hij is .?.....voor toekomstige antiek waarde objekt? Ik kan dan altijd nog een Saba Freiburg 14 ? als renoveer -object kiezen om dagelijks 10 jaar of langer te kunnen luisteren. Dan doe ik de Freiburg 9 voortaan alleen aan als er geïnteresseerde bezoekers zijn.

P.S. op het Duitse Saba forum wordt speciaal dit type Freiburg nr 9 specifiek....als Kondensator Grab afgekraakt. Terecht? zoveel verschil met Freiburg8 kan er toch niet zijn?......Wel zijn nr 100, 125 11,12, 14 anders geconceptieerd. (14= fm stereo)(12 kán een decoder voor aangepast worden)
P.P.S. tip!!! type 100 US (united States)niet verwarren met type 100. De 100US is 'onze 'nummer 14 !!.....
Laatst bewerkt 17 jun 2016 22:49 door aan-pierre.

Gemaakt door Kunena