Radio's van 1950 tot 1970
Een paar vragen over de B5X72A
23 apr 2016 19:01 #60437
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Gloeispanning
Met nieuwe C,s er in gewoon op 220 AC laten staan
Huub
Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henk Broeks
- [Henk Broeks]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
23 apr 2016 17:46 #60433
door Henk Broeks
Beantwoord door Henk Broeks in topic Gloeispanning
Nog even een vraag ik heb de spanningscarrousel op 245 volt gezet en de anode spanningen en de stromen zijn perfect maar de gloeispanning van de buizen is maar 5,9 volt.
Is dat slecht voor de buizen?
Zoja hoe moet ik dit dan anders oplossen?
Is dat slecht voor de buizen?
Zoja hoe moet ik dit dan anders oplossen?
- Henk Broeks
- [Henk Broeks]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
17 apr 2016 22:33 #60335
door Henk Broeks
Beantwoord door Henk Broeks in topic Een paar vragen over de B5X72A
Dat over die rubber wieltjes dat lees ik overal, maar die in dit toestel zitten zijn zo goed als nieuw dus dat draait gelukkig prima.
Alle snaren waren ook prima, dus dat viel ook nog mee.
Ik heb wel een nieuwe EM80 gemonteerd want die was helemaal op.
Ik heb ook alle teercondensatoren vervangen uit voorzorg want als je ze meet op capaciteit lijken ze allemaal in orde, maar als je er een megger op los laat dan slaan er 2 door van de 9 die ik heb vervangen dus eigenlijk valt dat mee.
En er waren 6 weerstanden verlopen naar een hogere waarde.
De elco onder de EL84 was ook sterk verlopen in waarde dus die heb ik ook vervangen.
Alle snaren waren ook prima, dus dat viel ook nog mee.
Ik heb wel een nieuwe EM80 gemonteerd want die was helemaal op.
Ik heb ook alle teercondensatoren vervangen uit voorzorg want als je ze meet op capaciteit lijken ze allemaal in orde, maar als je er een megger op los laat dan slaan er 2 door van de 9 die ik heb vervangen dus eigenlijk valt dat mee.
En er waren 6 weerstanden verlopen naar een hogere waarde.
De elco onder de EL84 was ook sterk verlopen in waarde dus die heb ik ook vervangen.
Minder
Meer
17 apr 2016 21:20 #60332
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Een paar vragen over de B5X72A
Ik heb deze radio ook en bij was er ook een veel werk aan.. Geoxideerde contacten schaaldraden gebroken..rubber aandrijfwieltjes versleten .veel slechte weerstanden en teer c tjes vervangen .. Maar het klopt dat het een super gevoelig toestel is:) mits in orde dus btw mijn schaalplaat is ook de eerste foto die je liet zien
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Henk Broeks
- Henk Broeks
- [Henk Broeks]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
17 apr 2016 20:17 - 17 apr 2016 20:18 #60328
door Henk Broeks
Beantwoord door Henk Broeks in topic Een paar vragen over de B5X72A
Ik heb net even gekeken Gino maar achter het nummer staat niets meer vermeld, de ene radio lijkt mij ook meer voor de Nederlandse markt terwijl de andere meer voor de Franse of Belgische markt is.
Het maakt ook verder niet uit ik vond het wel grappig toen ik het zag.
Dag Tjerk wat betreft de anode spanning van de EL 86 die is nu 289 volt die was ver daarboven toen ik de spanningscarrousel nog op 220 had staan toen was de anode spanning 325 volt.
De anode stroom is nu 26 mA, in dit circuit is een zekering opgenomen die was wel defect toen ik de radio gekocht had maar daar heb ik een nieuwe ingezet. In de andere radio zit deze zekering niet in.
Ik heb wel andere buizen geprobeerd maar dat hielp niet echt, dat waren ook geen nieuwe buizen maar ook uit gebruikte toestellen.
Ik heb nog wel de EABC80 vervangen die had een anode spanning van 140 volt en na vervangen van de buis is de spanning 89 volt dus dat lijkt mij wel oké.
Ik had al veel gehoord over dit type toestel en het klopt inderdaad een zeer gevoelige radio op de FM en een machtig mooi vol geluid.
Je kan er haast alle bassen niet indraaien want dan wordt het wel echt te veel van het goede.
Dank voor de reacties.
Gr. Henk
Het maakt ook verder niet uit ik vond het wel grappig toen ik het zag.
Dag Tjerk wat betreft de anode spanning van de EL 86 die is nu 289 volt die was ver daarboven toen ik de spanningscarrousel nog op 220 had staan toen was de anode spanning 325 volt.
De anode stroom is nu 26 mA, in dit circuit is een zekering opgenomen die was wel defect toen ik de radio gekocht had maar daar heb ik een nieuwe ingezet. In de andere radio zit deze zekering niet in.
Ik heb wel andere buizen geprobeerd maar dat hielp niet echt, dat waren ook geen nieuwe buizen maar ook uit gebruikte toestellen.
Ik heb nog wel de EABC80 vervangen die had een anode spanning van 140 volt en na vervangen van de buis is de spanning 89 volt dus dat lijkt mij wel oké.
Ik had al veel gehoord over dit type toestel en het klopt inderdaad een zeer gevoelige radio op de FM en een machtig mooi vol geluid.
Je kan er haast alle bassen niet indraaien want dan wordt het wel echt te veel van het goede.
Dank voor de reacties.
Gr. Henk
Laatst bewerkt 17 apr 2016 20:18 door Henk Broeks.
17 apr 2016 16:54 - 17 apr 2016 16:54 #60319
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Kan geen kwaad
Nee hoor, kan geen kwaad. Kennelijk is de emissie van de EL86 beter dan die van de EL84. Immers, beide buizen voeren dezelfde stroom. Je zou kunnen proberen de buizen van de beide toestellen te verwisselen. Dan gaan de verschillen in spanning mee. Je kan ook twee nieuwe buizen erin zetten. Veel zal het allemaal niet uitmaken. Je krijgt hooguit een halve dB ofzo meer vermogen voordat de boel gaat clippen. Kijk wel effe of de anodespanning van de EL86 klopt, die heb je niet vermeld maar moet 290 V bedragen.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 17 apr 2016 16:54 door PE9ZZ. Reden: Typo
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Henk Broeks