Radio's van 1950 tot 1970
lastige verschillen zelfde type philips B5X43A/00/16/22
21 jul 2015 02:08 #53689
door Bert Kn
Dan zit je er helemaal naast, dat heb ik nooit geroepen..
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic lastige verschillen zelfde type philips B5X43A/00/16/22
Pierreen toen zij jij ....nou die boxen van Philips klinken best goed ondanks dat ze door jou voor lullig versleten worden
Dan zit je er helemaal naast, dat heb ik nooit geroepen..
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jul 2015 01:01 #53686
door Cees
Beantwoord door Cees in topic lastige verschillen zelfde type philips B5X43A/00/16/22
@ Pierre,
1.Ja, met zo'n meer element FM antenne op zolder, dat gaat op mijn kleine over volle zolder niet.
Wel een dipool voor oude radio's, maar het maakt om dat de zolder betrekkelijk laag is niet
veel winst t.o.v een draad van ca 1,5 m. Daar doet een oude mono radio het best nog wel
goed op.
Maar voor stereo is dat dan weer te weinig, wel stereo, maar veel ruis en storing, vooral
bij radio 4.
2.Wat betreft de eindbuizen komen radio's met EL84 er beter van af.
Die gaan erg lang mee en leveren wat meer vermogen.
De vroege stereo radio's van Philips, daarin zitten twee EL84 buizen.
Nuttig is wel om de gemeenschappelijke kathode r te vervangen door twee afzonderlijke.
En dus ook de ontkoppel elco vervangen door twee afzonderlijke.
Dan gaat er als er één EL84 minder word, of defect raakt, geen te grote anodestroom
door de nog goede buis lopen.
Bij mijn beste weten zijn er geen stereo radio's gemaakt met OTL EL84,EL86
eind trappen.
Wel zijn er losse stereo tuners die je kunt combineren met een stereo versterker met
OTL eindtrappen er in.
Bedenk wel dat bij OTL alleen hoog ohmige, meestal 800 Ohm speakers horen.
Of je moet met een aanpassing trafo werken, hoog naar lage imp.
Gr Cees.
1.Ja, met zo'n meer element FM antenne op zolder, dat gaat op mijn kleine over volle zolder niet.
Wel een dipool voor oude radio's, maar het maakt om dat de zolder betrekkelijk laag is niet
veel winst t.o.v een draad van ca 1,5 m. Daar doet een oude mono radio het best nog wel
goed op.
Maar voor stereo is dat dan weer te weinig, wel stereo, maar veel ruis en storing, vooral
bij radio 4.
2.Wat betreft de eindbuizen komen radio's met EL84 er beter van af.
Die gaan erg lang mee en leveren wat meer vermogen.
De vroege stereo radio's van Philips, daarin zitten twee EL84 buizen.
Nuttig is wel om de gemeenschappelijke kathode r te vervangen door twee afzonderlijke.
En dus ook de ontkoppel elco vervangen door twee afzonderlijke.
Dan gaat er als er één EL84 minder word, of defect raakt, geen te grote anodestroom
door de nog goede buis lopen.
Bij mijn beste weten zijn er geen stereo radio's gemaakt met OTL EL84,EL86
eind trappen.
Wel zijn er losse stereo tuners die je kunt combineren met een stereo versterker met
OTL eindtrappen er in.
Bedenk wel dat bij OTL alleen hoog ohmige, meestal 800 Ohm speakers horen.
Of je moet met een aanpassing trafo werken, hoog naar lage imp.
Gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 jul 2015 23:47 - 21 jul 2015 00:01 #53685
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic lastige verschillen zelfde type philips B5X43A/00/16/22
dank Henk ....moet ik even morgen proberen. Maar de kleuren van die bolletjes dan? wat zeggen die?
P.S. een kwartier later........(merk dat buizenradio freaks laat op zijn want....) Ik zie nu op mijn inkomende mail dat iemand mijn mail ontvangen heeft en er voor bedankt. op de uitgaande mail naar hem staat naast zijn naam een groen bolletje .
MAAR nu de hamvraag.....Het is een raadsel voor me wat nou de grijze bolletjes betekenen bij de uitgaande post,
Zou dit betekenen "NIET GELEZEN" (want groen is gelezen , dat weet ik nu )... dan snap ik weer niet hoe ik met diegene heb kunnen telefoneren aangezien ik via die grijze mail om het telefoonnummer had gevraagd. Je ziet .......voor een beginner best lastig de postkamer intuitief te snappen op zn werking.
P.S. een kwartier later........(merk dat buizenradio freaks laat op zijn want....) Ik zie nu op mijn inkomende mail dat iemand mijn mail ontvangen heeft en er voor bedankt. op de uitgaande mail naar hem staat naast zijn naam een groen bolletje .
MAAR nu de hamvraag.....Het is een raadsel voor me wat nou de grijze bolletjes betekenen bij de uitgaande post,
Zou dit betekenen "NIET GELEZEN" (want groen is gelezen , dat weet ik nu )... dan snap ik weer niet hoe ik met diegene heb kunnen telefoneren aangezien ik via die grijze mail om het telefoonnummer had gevraagd. Je ziet .......voor een beginner best lastig de postkamer intuitief te snappen op zn werking.
Laatst bewerkt 21 jul 2015 00:01 door aan-pierre.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 jul 2015 23:43 #53684
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic lastige verschillen zelfde type philips B5X43A/00/16/22
nee die heb ik niet. En ten ik ze opengewerkt zag op het net dacht ik pffff wat een lullige dingen zitten er in.
Is dat echt bijpassend bij zo een topradio? Maar kan me vergissen, heb ze niet gehoord. Zijn ook wel dominant. de kleinere versie zou wel leuk staan. Ik heb de radio nu op de betere soort Sony luxe mini set boxjes aangesloten. Ook de Celestion ditton 11 geprobeerd. Philips grammofoon op batterijen open boxen.
Ben nog niet zo overtuigd Bert. volgens anderen hier maakt het niet uit dat ik 8 ohmige luidsprekers aansluit. die van Philips waren 5 ohm..........ergens in mn achterhoofd ....en die is groot...heb ik een herinnering dat ik deze vraag toch wel eerder beantwoord had...en toen zij jij ....nou die boxen van Philips klinken best goed ondanks dat ze door jou voor lullig versleten worden. Of was dat een tel gesprek met ene M hier ? Kan ook zijn .
Ehhhhh heb je een lading bijpassend liggen?
Pierre
Is dat echt bijpassend bij zo een topradio? Maar kan me vergissen, heb ze niet gehoord. Zijn ook wel dominant. de kleinere versie zou wel leuk staan. Ik heb de radio nu op de betere soort Sony luxe mini set boxjes aangesloten. Ook de Celestion ditton 11 geprobeerd. Philips grammofoon op batterijen open boxen.
Ben nog niet zo overtuigd Bert. volgens anderen hier maakt het niet uit dat ik 8 ohmige luidsprekers aansluit. die van Philips waren 5 ohm..........ergens in mn achterhoofd ....en die is groot...heb ik een herinnering dat ik deze vraag toch wel eerder beantwoord had...en toen zij jij ....nou die boxen van Philips klinken best goed ondanks dat ze door jou voor lullig versleten worden. Of was dat een tel gesprek met ene M hier ? Kan ook zijn .
Ehhhhh heb je een lading bijpassend liggen?
Pierre
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
20 jul 2015 23:08 #53683
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic lastige verschillen zelfde type philips B5X43A/00/16/22
Aan de linkerkant vind je een keuze Persoonlijke Mail. Hier kun je alle ontvangen en verzonden PM terugvinden van het systeem. Een verzonden mail, verloopt via je eigen mailsysteem. Als je op een ander lid zijn naam klikt kun je bij berichten een PM of een mail verzenden.
Als je een PM of bericht verzend meld het forum de juiste verzending.
Henk
Als je een PM of bericht verzend meld het forum de juiste verzending.
Henk
20 jul 2015 23:07 #53682
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic lastige verschillen zelfde type philips B5X43A/00/16/22
Op mijn vraag of je de bijbehorende luidsprekers bij de B8X52A hebt na doe je het goed
Mvg.
Bert