Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX724A
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
16 jan 2015 18:38 #49901
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX724A
@ Cees, print condensatoren horen er niet in thuis, omdat die een andere toepassings gebied hebben. De pennen zijn dusdanig geconstrueerd, zodat er een optimale mechanische belasting mogelijk is op een printplaat.
Dus in dit soort toestellen gebruik ik axiale condensatoren. Als het goed is, wordt de radio over 30 jaar weer eens aan de onderkant open gemaakt en dan roept de eigenaar. Verrek !! er is al eerder aan gewerkt. En dat roept hij ook als de condensatoren in de kokertjes zouden zitten.
Ik kan mij maar 1 situatie voorstellen waarbij je wil laten zien hoe het vroeger werd gedaan en eruit zag. N.m.l. in een museum of andere tentoonstelling.
Dus in dit soort toestellen gebruik ik axiale condensatoren. Als het goed is, wordt de radio over 30 jaar weer eens aan de onderkant open gemaakt en dan roept de eigenaar. Verrek !! er is al eerder aan gewerkt. En dat roept hij ook als de condensatoren in de kokertjes zouden zitten.
Ik kan mij maar 1 situatie voorstellen waarbij je wil laten zien hoe het vroeger werd gedaan en eruit zag. N.m.l. in een museum of andere tentoonstelling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 jan 2015 18:13 #49898
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BX724A
@ Henk,
Maar dan kan je er óók wel nog goedkopere print c'tjes in monteren of goede gebruikte gratis c's.
Als het nou heel gemakkelijk is om het nog enig sinds origineel er uit te laten zien, dan zou ik
die kokertjes weer opnieuw gebruiken en die gele dingen er in stoppen en was er in laten vloeien.
Maar teer bommen gieten zie ik nou ook niet zitten. Is echt te veel en te vies stank werk.
Maar ieder zijn manier, Vr gr Cees.
Maar dan kan je er óók wel nog goedkopere print c'tjes in monteren of goede gebruikte gratis c's.
Als het nou heel gemakkelijk is om het nog enig sinds origineel er uit te laten zien, dan zou ik
die kokertjes weer opnieuw gebruiken en die gele dingen er in stoppen en was er in laten vloeien.
Maar teer bommen gieten zie ik nou ook niet zitten. Is echt te veel en te vies stank werk.
Maar ieder zijn manier, Vr gr Cees.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
16 jan 2015 15:59 #49892
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX724A
@Franc, merk van de weerstanden klopt en zijn prima. De condensatoren zijn slecht en dus vervangen. De kokertje van de oude zouden inderdaad gevuld kunnen worden met een nieuwe condensator. Ik zie daar echter geen toegevoegde waarde in. Je ziet toch wel, dat er flink in het toestel gesleuteld is en van mij mag je dat zien. Wil je het origineel houden, dan doe je gewoon niets en zet het toestel aan de kant.
Henk
Henk
16 jan 2015 15:59 - 16 jan 2015 16:15 #49891
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips BX724A
Dankjewel Frank, duidelijk. Wellicht uit Berlijn als het geen Wetzlar is (kaal serienummer zonder letters).
Laatst bewerkt 16 jan 2015 16:15 door maarten.
16 jan 2015 14:38 - 16 jan 2015 14:40 #49889
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips BX724A
Hoi Maarten,
Weerstanden veelal Resista en Rosenthal.
De bruine pertinax buisjes waren volgens mij Ero, de voorgangers van de bekende rotjes.
Deze pertinax buisjes laten zich als geen ander zo gemakkelijk voorzien van een nieuwe C.
Wat dat betreft de mooiste condensatoren.
En dus een echt Duits toestel.
Groet Frank
Weerstanden veelal Resista en Rosenthal.
De bruine pertinax buisjes waren volgens mij Ero, de voorgangers van de bekende rotjes.
Deze pertinax buisjes laten zich als geen ander zo gemakkelijk voorzien van een nieuwe C.
Wat dat betreft de mooiste condensatoren.
En dus een echt Duits toestel.
Groet Frank
Laatst bewerkt 16 jan 2015 14:40 door Franc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten
16 jan 2015 14:28 - 16 jan 2015 14:29 #49888
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips BX724A
Wat voor merken condensatoren zitten daarin? Ik zie met opdruk F&G maar er zijn er veel meer die ik niet ken.
Het toestel lijkt opzich van Duits fabrikaat, maar niet uit Wetzlar en misschien niet eens Duits, dus ik ben erg benieuwd.
Het toestel lijkt opzich van Duits fabrikaat, maar niet uit Wetzlar en misschien niet eens Duits, dus ik ben erg benieuwd.
Laatst bewerkt 16 jan 2015 14:29 door maarten.