Radio's van 1950 tot 1970
Philips BX724A
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 jan 2015 18:15 #50092
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX724A
Na de revisie trad er een probleem op. De radio begon behoorlijk te oscilleren. Na enig zoeken bleek de oorzaak een stoute condensator van 22 pF met Ambities en was in het bakje van 22000pF gesprongen, dus even gemist. De gehel tegenkoppeling is een wat afwijkende schakeling, maar goed is opgelost.
De radio speelde goed op MG en behoorlijk minder op de FM. Dit kan natuurlijk komen doordat de radio door al dat gefriemel opnieuw afgeregeld moet worden, dat is ook zo, maar de ontvangst was gewoon te slecht. De oorzaak bleek in de breedband voorversterker te liggen, B12, een EC92. De Anode spanning was veel te laag, oorzaak een weerstand van 6.8K en volgens de documentatie was het 220 Ohm. Deze weerstand is er later ingezet. ook de condensatoren in dit circuit waren verjkleing naar 1.5pF, terwijl de doc. 1500 pF aangeeft. De reden van de wijziging is mij onduidelijk. Na dit aangepast te hebben was het weer in orde.
Peter heeft de Fm Woensdag op gehoor nog even afgeregelt.
Het terug plaatsen van het voorpaneel vereist wel enig priegelwerk, om de wijzer van de micro afstemming er weer netjes en onbeschadigd tussen te krijgen.
De glasplaat is aan de voorzijde schoongemaakt met spiritus en de bedruktezijde met demi water en watten make-up doekjes.
Verder nog wat archief plaatjes voor naslag
Nog wat werk aan de kast.
De radio speelde goed op MG en behoorlijk minder op de FM. Dit kan natuurlijk komen doordat de radio door al dat gefriemel opnieuw afgeregeld moet worden, dat is ook zo, maar de ontvangst was gewoon te slecht. De oorzaak bleek in de breedband voorversterker te liggen, B12, een EC92. De Anode spanning was veel te laag, oorzaak een weerstand van 6.8K en volgens de documentatie was het 220 Ohm. Deze weerstand is er later ingezet. ook de condensatoren in dit circuit waren verjkleing naar 1.5pF, terwijl de doc. 1500 pF aangeeft. De reden van de wijziging is mij onduidelijk. Na dit aangepast te hebben was het weer in orde.
Peter heeft de Fm Woensdag op gehoor nog even afgeregelt.
Het terug plaatsen van het voorpaneel vereist wel enig priegelwerk, om de wijzer van de micro afstemming er weer netjes en onbeschadigd tussen te krijgen.
De glasplaat is aan de voorzijde schoongemaakt met spiritus en de bedruktezijde met demi water en watten make-up doekjes.
Verder nog wat archief plaatjes voor naslag
Nog wat werk aan de kast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 jan 2015 19:36 #49928
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BX724A
@ Huub,
Tja,wat vaak het meest schaars gaat worden is de verpakking,gooien we weg.
Na 100 of 200 jaren, vind men dan 1 verpakking en dat vind men dan zo bijzonder
dat men die ene verpakking meer waarde toekent als de inhoud.
Wie weet zijn over 2 of 300 jaar die kartonnen kokertjes van de oude was c's
dan ook wel goud waard.
Ik hoorde een jaar geleden dat de familie van een radio verzamelaar, na zijn
dood alles, vele honderden radio's, van heel oud tot modernere transistors naar de
stort hebben gebracht. Het grote huis moest snel leeg en er was zo gauw niemand te
vinden om ALLES in EEN keer over te nemen. Ja, wel de "krenten uit de pap" gratis meenemen.
Je moet er zo gauw maar plaats voor hebben voor alles, transport regelen enz,enz...
Vr gr Cees.
Tja,wat vaak het meest schaars gaat worden is de verpakking,gooien we weg.
Na 100 of 200 jaren, vind men dan 1 verpakking en dat vind men dan zo bijzonder
dat men die ene verpakking meer waarde toekent als de inhoud.
Wie weet zijn over 2 of 300 jaar die kartonnen kokertjes van de oude was c's
dan ook wel goud waard.
Ik hoorde een jaar geleden dat de familie van een radio verzamelaar, na zijn
dood alles, vele honderden radio's, van heel oud tot modernere transistors naar de
stort hebben gebracht. Het grote huis moest snel leeg en er was zo gauw niemand te
vinden om ALLES in EEN keer over te nemen. Ja, wel de "krenten uit de pap" gratis meenemen.
Je moet er zo gauw maar plaats voor hebben voor alles, transport regelen enz,enz...
Vr gr Cees.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
17 jan 2015 19:22 #49927
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX724A
Het is een leuk toestel uit de vroege FM periode van Philips. Philips heeft ook flink geexperimenteerd met het ontwerp. De Uranes, BD724A lijkt identiek (zie RMORG) maar mist B12, de EC92 die in mijn uitvoering er als HF breedband versterker extra in zit.Er schijnt ook nog een uitvoering te bestaan met een afgeschermde FM unit met een ECC85. Vond hier wel info over maar geen schema's.
17 jan 2015 08:32 - 17 jan 2015 08:50 #49915
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BX724A
Ach er zijn Milljarden radio,s op de gehelen wereld
Ze belanden grotendeels ????
Dus er is Later Keuze genoeg welke men behouden zal ?
En of men nog veel behouden zal ???
Over 100 jaar
Huub
Ze belanden grotendeels ????
Dus er is Later Keuze genoeg welke men behouden zal ?
En of men nog veel behouden zal ???
Over 100 jaar
Huub
Laatst bewerkt 17 jan 2015 08:50 door Huub.
17 jan 2015 00:29 - 17 jan 2015 00:31 #49913
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Philips BX724A
Een tweede situatie is onderzoek. Dat kan je natuurlijk ondervangen door het zakje met verwijderde onderdelen bij de radio te voegen, maar dat deed je waarschijnlijk al.
Edit: Ik zie dat Cees dat ondertussen ook al zei. Onderzoek is bij mij iets breder dan alleen over 50 jaar weten hoe het er ooit uit zag, maar ook determineren wat de merken en datumcode op onderdelen zijn van een specifiek exemplaar. Zeker in geval van afwijkende toestellen zoals dit, kan dat antwoorden op vragen geven.
Edit: Ik zie dat Cees dat ondertussen ook al zei. Onderzoek is bij mij iets breder dan alleen over 50 jaar weten hoe het er ooit uit zag, maar ook determineren wat de merken en datumcode op onderdelen zijn van een specifiek exemplaar. Zeker in geval van afwijkende toestellen zoals dit, kan dat antwoorden op vragen geven.
Laatst bewerkt 17 jan 2015 00:31 door maarten.
17 jan 2015 00:06 #49912
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BX724A
Henk,
Maar dan ziet degene over 50 jaar wel hoe het er dan 100 jaar geleden uit heeft gezien en komt ie
misschien als nog in een museum. Met weer opnieuw, nieuwe c's er in met die oude kokertjes.
Mij maakt het overigens niet zo veel uit, als de radio maar goed en veilig speelt.
En dat zal jou wel toevertrouwd zijn.
Vr gr Cees.
Maar dan ziet degene over 50 jaar wel hoe het er dan 100 jaar geleden uit heeft gezien en komt ie
misschien als nog in een museum. Met weer opnieuw, nieuwe c's er in met die oude kokertjes.
Mij maakt het overigens niet zo veel uit, als de radio maar goed en veilig speelt.
En dat zal jou wel toevertrouwd zijn.
Vr gr Cees.