Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips BX724A

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
15 jan 2015 19:28 #49868 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX724A
Bijzonder toestel. Chassis lijkt opgebouwd uit losse delen die met boutjes en moeren aan elkaar gemonteerd zijn.
Een aanvang gemaakt met het herstel van de voeding. De buisvoeten waren op zich nog wel goed, maar diverse aansluitlippen waren afgebroken. Ik denk veroorzaakt door mechanische belasting. De grote voedingsweerstand was op niet gebruikte aansluitlippen gemonteerd, net als het spoeltje. Buisvoeten vervangen door verse exemplaren en om te voorkomen dat de lippen te zwaar belast zouden worden een montagestrookje gemonteerd, waar de spoel en de weerstand op gemonteerd zijn. De trafo zelf gaf geen problemen en na plaatsing van de buizen en stroombegrenzing de radio eens opgestart, zonder buizen en de voedingsspanning gecontroleerd. De Elco's bleken nog in een goede conditie.

Hierna alle buizen er maar eens in geplaatst en jawel, wat krakende contacten en is er al een redelijke ontvangst op de diverse golflengten. Beslist niet zoals het hoort, maar toch. Veel spanningen klopppen niet, dus aan een gedeelte begonnen, gemeten en lekkende condensatoren eruit. Ook deze bruine jongens zijn fors in waarde toegenomen. De weerstanden zien en meten goed, een enkele zal vervangen worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jan 2015 22:08 #49707 door thijs
Beantwoord door thijs in topic Philips BX724A
Dag Henk,

Je hebt gelijk dat de BX732A van een hogere klasse is.
Wat betreft de luidsprekers, zij hebben beide Ticonal luidsprekers en beide van matige kwaliteit.
Philips maakte reclame dat er 4 luidsprekers in het toestel zaten maar bedoeld werd dat er dubbelconus luidsprekers gebruikt werden wat indertijd nogal nieuw was.

Succes met de reparatie want het is een mooi toestel.

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
10 jan 2015 19:41 #49703 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX724A
@ Thijs,
als ik zo de documentatie bekijk, denk ik dat de BX732A in zijn geheel een klasse bater is. Na jouw opmerking eens even vergeleken. De BX724a heeft speakers met een ferriet magneet en de BX732A van die mooie Triconal magneten. De BX732A heeft ook een wat modernere buizenbezetting..

Ik ga de radio weer in een mooie staat brengen en veel knutsel plezier aan beleven. Het is mijn 1e BX724A die op de werkbank staat.

Meer
10 jan 2015 15:13 - 10 jan 2015 15:17 #49692 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips BX724A
Het chassis ziet er weer een stuk frisser uit dan toen hij hier vertrok yes .

Wel heb ik begrepen dat dat de tekst van de zenderschaal er na verloop van tijd spontaan vanaf kan vallen.
Misschien is het een optie om er blank boeklon op te plakken.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 10 jan 2015 15:17 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Meer
10 jan 2015 14:23 - 10 jan 2015 14:25 #49689 door thijs
Beantwoord door thijs in topic Philips BX724A
Dag Henk,

Kwalitatief goed toestel waarvan de serie hoogstwaarschijnlijk in Duitsland gebouwd is net als de BX732A en de BD733A (Uranus). Ik zie Duitse weerstanden (gelukkig) en Duitse condensatoren. Deze toestellen zijn voorzien van een forse uitgangstrafo die goede luidsprekers rechtvaardigt net als de BX732A van een jaar later.
De luidsprekers in de deze toestellen zijn echter van matige kwaliteit.

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Laatst bewerkt 10 jan 2015 14:25 door thijs.

Meer
10 jan 2015 09:13 - 10 jan 2015 09:29 #49681 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips BX724A
Ik heb ook zo,n radio gehad met twee luidsprekers
Maar met ronde magneet ik denk toch duitse philips was
van de radio die ik weg kocht daar was de voeding uitgewisselt
Door de vorige eigenaar er stond een PROVA op .
toch was dat geen probleem waar om de voeding was uitgewisselt ?
dat weet ik niet . Maar ook met gelukkig EL 84 in Ball .
Dat soort radio,s daar zit altijd behoorlijk pouwer in
Meen wel dat de luidsprekers in serie staan .
De radio die ik bezat daar zat twee 9770 in
ook in de radio die ik nu gebruik met een keer
EL 84 zit 9770 met een HT lS in darradi BX 631 A loei harden radio,s
Redelijk goed geluid voor die tijd ook met een Forse uitgang,s travo
ook de zendsr,s ontvangst is bisonder heel goed ook de FM met de begin
Stadium buizen typens .later Ecc 85 .Wel dat deze radio,s van mij een brugcel bezaten .
Huub
Laatst bewerkt 10 jan 2015 09:29 door Huub.

Gemaakt door Kunena