Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips BX724A

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
10 jan 2015 05:09 #49678 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX724A
Cees, daar heb jij helemaal gelijk in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jan 2015 01:04 #49672 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BX724A
Het valt mij op dat er hier goede ouderwetse R's in zitten en er een mooie grote UGT op staat.
Ook de vol potm is van een betere kwaliteit.
Wel weer jammer is dat die speakers geen grote ronde magneet hebben zoals b.v de 9710.
Maar op zich ziet het er wel allemaal heel degelijk uit.
Ik vraag mij af of de eindbuizen geen EL41 zijn in plaats van EL84 zo als jij schrijft.
Het lijken mij geen EL84 voetjes, zo op de foto te zien.
Vr gr Cees.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 jan 2015 20:06 #49665 door hkruis
Philips BX724A werd gestart door hkruis
Tijdens een ritje met Peter B, afgelopen Donderdag de BX724A bij Bert opgehaald, die de radio weer opgehaald had elders in NL. De radio via MP aangeschaft en de enige reden daarvoor waren eigenlijk de bruine toetsen en omdat het een vroege FM radio is. De knop links is voor volume en Basregeling en rechts voor Hogetonen en bandbreedte schakelaar. De afstremknop kan uitgetrokken worden voor micro afstemming.

2 forse ronde speakers, type 9746X die aangestuurd worden met een balanseindtrap met 2xEL84. Er is geen aparte fase omkeerbuis gebruikt. Het faseverschil van 180 graden tussen B7 en B8 komt van g1B& en is versterkt. Van de secundaire zijde van de UGT,wordt een spanning in tegenfase aan kB7 en kB8 toegevoerd. Deze U is de stuurspanning voor B8. (zie ook de gedetailleerde documentatie in de NVHR schematheek)

De radio kon na een visuele inspectie niet aan de spanning. En voedingsweerstand op de trafo is van de lippen afgebroken en ziet er ook niet zo lekker meer uit. Dus maar uit gekast en stof verwijderd en werkbaar schoongemaakt. De radio heeft veel concurrente onderdelen in zijn binnenste. Kast is nog in een mooie conditie, schaal is intact. Grappig is de oplossing van de trafo opstelling naast de radio op een stukje plank en dat is ook gedaan aan de andere zijde. Zit je niet met een losse trafo.

Gemaakt door Kunena