Philips_B8X72A
- Redactie
- [Redactie]
-
Ik de meeste gevallen is het de FM-kant die niet meer mee loopt. Alleen het rubber vervangen is niet de juiste oplossing. Dus eerst alles grondig reinigen, al het oude vet moet echt weg, als het er op zit.
Dan controleren of het staaldraad wat over het chassis loppt naar onderen en de halve maan schakelaar bedient, controleren op de juiste spanning. Dit staaldraadje wordt aangespannen met de FM-toets en in veel gevallen zal er ruimte aanwezig zijn en wordt de veer niet goed aangetrokken. Dit is af te stellen met het plaatje met 2 schroeven aan de voorzijde van het chassis. Als het nu nog slipt moet het vleigwiel gedemonteerd worden.
Ik ga er vanuit dat de schaal met toebehoren al gedemonteerd is . De 2 M4 boutjes met moertjes losnemen en de bronzen afstandhouders er tussen uit nemen. Let op het draadje van de toonregeling, Bij terugbouwen moet dit weer netjes aan de buitenzijde liggen. De passtukje moeten ook precies en netjes in het frame passen. Door het frame naar voren te trekken kan het aandrijfwiel er tussen uit gehaald worden en tevens nogmaals alle controleren of alsnog goed reinigen. Philips adviseert in een service blad om niet met vet te smeren, maar spaarzaam wat PL olie te gebruiken.
Voor de rubberrol zijn er vele genoemde oplossingen, wat de beste is, is aan de lezer.
1, zelf een rol maken, met asgat 5mm, b.v. van een klein rubberpootje of stootrubbertje.
2, Een rubber aanschaffen van een leverancier, bv Ben Dijkman.
3, Verpakkings elastiek er omheen lijmen.
4, Rubber op het wiel, 1 nacht in een schoonmaak oplossing laten staan, b.v. Dreft of W5 o.i.d. Hierna met een textiel reiniger geheel inspuiten en een uurtje laten staan, afspoelen en drogen. De textiel reiniger verwijderd alle vuil van en uit het rubber en maakt het iets wat stroef. Dit werkt in een aantal gevallen goed, maar niet als het rubber wiel scheurtjes vertoont.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Komt ook bij LEGO speelgoed voor bvb op een hijs kraantje.
Het werkt voor korten tijd niet voor op langen duur
Het maken daar van kost niet veel .
Bij philips komt dat soort alure wel meer voor.
bvb bij de band recorders . de allebelaberde grote dunnen
Hoofd snaar die uitrekt en versnotte snaren .
Huub
En juist daar om verbaast het mij dat Philips in zo'n dure radio zo'n knullig
afstem mechaniek met slippende rubber rol heeft toegepast
Cees,
Het export model welke tot 108 Mhz loopt welke ik heb stemt na al die jaren nog steeds prima af met de eerste rubber rol.
Deze heb ik overgenomen van de eerste eigenaar, een ex Philips medewerker.
De potmeter moest wel vervangen worden, zit nu een nieuw preh exemplaar in.
Dus de knullige rubber rol heeft het in dit geval niet na een jaar of drie te begeven
Mvg.
Bert
En juist daar om verbaast het mij dat Philips in zo'n dure radio zo'n knullig
afstem mechaniek met slippende rubber rol heeft toegepast. Jammer, want zo iets
doet afbreuk aan een verder best goede radio.
Vr gr Cees.
Ja, is voor ons als hobbyisten wel op te lossen,dat knullige systeem, maar wel een ergernis
voor de consument die zo'n dure radio aanschafte van zijn zuur verdiende spaarcentjes.
Die zat dan al na enkele jaren met een niet goed af te stemmen radio.
Het punt is wel dat als je nu bijvoorbeeld de B8X72A wat ik een schitterend mooie en goed spelende radio vind in je verzameling hebt je daaraan vast zit.
Mvg.
Bert
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Henk