Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Grundig 5010

Meer
16 jun 2014 17:52 #44160 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Grundig 5010
Henk,

neem eens het schema mee naar Driebergen
en vraag eens Bernard Terlingen kan je vast veel over vertellen
Grt René

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jun 2014 17:13 #44159 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Grundig 5010
Niet alleen vreemd, bizar. In de US had je Sam's Photofart... euh... FACT, dat waren ook geheel opnieuw getekende schema's die je kon kopen. En dan maar hopen dat er geen fouten waren geintroduceerd (doorgaans meerdere per schema). Misschien is dit ook zoiets. Werkelijk geen flauw benul van wat deze nummering inhoudt.

Tjerk, 9ZZ

Meer
16 jun 2014 16:52 - 16 jun 2014 16:59 #44158 door admin
Beantwoord door admin in topic Grundig 5010
Tjerk, het schema wat jij bedoeld heb ik ook. Maakt mij verder ook niet uit, maar vind het wel vreemd.

Henk van 't Kruis
Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 jun 2014 16:59 door admin.

Meer
16 jun 2014 14:15 #44155 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Grundig 5010 - voor de schemalezers.
Ik heb twee andere schema's van de 5010, en die hebben een heel andere stijl van tekenen. Deze zijn van Grundig zelf (Reparaturhelfer en Schaltplan) en daar worden de pinnen helemaal niet genummerd. Ook de weerstanden hebben symbooltjes om het vermogen aan te geven. Jouw schema (van NVHR) heeft de bekende Duitse rondjes in plaats van boogjes als kathode en inderdaad een seniele pinnummering.

Effe zoeken naar bruikbare schema's dus.

Tjerk, 9ZZ

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 jun 2014 12:03 - 16 jun 2014 16:50 #44153 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Grundig 5010 - voor de schemalezers.
De voeding van de radio is in ieder geval weer werkend, de 2 seleniumcellen laten zitten, waren allebei ter ziele en vervangen door een brugcel. De elco van nieuwe inhoud voorzien, ook nog wat andere vreemde bedrading verwijderd.

Tijden het testen en meten van wat spanningen kwam ik iets vreemds tegen op het schema, zie Schema Grundig 5010

De pinnummermering van de buizen klopt niet. Grundig heeft de nummering door laten lopen op het schema, waardoor de Anode van b.v. de EF85 volgens schema op pin 5 zit. De kenner ziet denk ik gelijk dat het niet klopt, maar voor een minder ervaren iemand zeer onduidelijk. (De pinnen van de gloeispanning nummer worden overgeslagen)

Of is hier sprake van een Grundig standaard die mij onbekend is. Ik heb dit in ieder geval nog niet eerder gezien.

Henk
Laatst bewerkt 16 jun 2014 16:50 door admin.

Meer
14 jun 2014 19:33 #44136 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Grundig 5010
Hoi Henk,

de staaf gelijkrichter zit achter de EL 12 die het dichts bij de voedingtrafo staat

Grt René

René Daemen
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena