Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B6x62A en B6X63A

Meer
19 feb 2014 23:07 #41105 door Huub
Beantwoord door Huub in topic B6x62A en B6X63A
De Bx 750 A
dat toestel hen ik ook altijd mooi gevonden
Die anderen waren niet zoo mijn ding
Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 feb 2014 21:56 #41104 door pietje b
Beantwoord door pietje b in topic B6x62A en B6X63A
Naar aaneiding van het topic over de bouw van de ab 13 boxen vroeg ik mij het volgende af.

Het komt kennelijk heel nauwkeurig klank kast e.d

Ik vind dat er uit een plano al een zeer acceptabel geluid komt.
beide speakers in een kast. achterwand redelijk open.

maar als ik het verhaal van Peter goed begrijp hebben de heren ingenieurs daar destijds goed over nagedacht.

Weer wat bijgeleerd :smilythumb:

groet Piet

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
19 feb 2014 20:55 #41102 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic B6x62A en B6X63A
Peter :thumbsup: samengevat.

Meer
19 feb 2014 20:49 #41100 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic B6x62A en B6X63A
Ik heb beide HiQ sets gehad, zowel de BX642 en de B6X62a. Ook de B5X63a, die hetzelfde chassis heeft als de B6X62a heb ik gehad. Verder heb ik eens een BX653a en een BX750a ter revisie thuis gehad. Ik heb hierdoor toch wel wat ervaring opgedaan.

Van alle genoemde toestellen wint de BX750a het glansrijk. Dit toestel is uitgerust met de 9710 en de AD3700M. Ook de uitgangstrafo's zijn aanzienlijk ruimer bemeten dan de andere toestellen. Dit toestel geeft gewoon een gaaf en strak geluid met mooie bassen en goede hoge tonen.

De BX642a van René Daemen heb ik ook gereviseerd. Deze vond ik altijd beter klinken dan mijn eigen B6X62a. Ook mijn eigen BX642 klonk beter. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik in beide toestellen ook de potmeters heb vervangen. Het regelbereik was daarna ook een stuk beter dan met de oude potmeters.
Mijn eigen B6X62a vond ik op een gegeven moment toch wat vermoeiend klinken, zeker bij radio weergave.

Met de 4HF uitgerust met Pickering element en Philips stereo voorversterker GH915 had ik met de B6X62a een prima weergave.

Wat opvalt bij de B6X62a is dat de lage tonen nogal nadrukkelijk aanwezig zijn. Bij de andere toestellen is dat in veel mindere mate het geval.

De BX653a en de B5X63a ontlopen elkaar niet veel. De BX653 klinkt iets voller qua geluid. Deze heeft ook grotere uitgangstrafo's.

Het valt op dat bij de B6X62a de uitgangstrafo's flink gekrompen zijn t.o.v. de BX642a. De uitgangstrafo voor het laag is zelfs nog kleiner dan de uitgangstrafo voor het hoog bij de BX642!

Daarbij komt nog dat er in de eindtrap stroomtegenkoppeling toegepast wordt. Dat houdt in dat de inwendige weerstand groter wordt (immers de stroom wordt min of meer constant gehouden) en dat komt de demping van de luidspreker niet ten goede. Kortom meer last van (kast)resonanties.

Bij de open kasten valt een deel van de laagweergave a.h.w. weg door akoestische kortsluiting. Bovendien minder last van kastresonantie. Het lijkt er ook op dat de toonregeling gemaakt is voor het tafelmodel en te sterk is voor de HiQ radio's.

Al met al lijkt het een combinatie van te krap bemeten uitgangstrafo's, geen spanningstegenkoppeling en de soort kast waarin de luidsprekers gehuisvest zijn. De wat fanatieke toonregeling doet daar nog een schepje bovenop.
Dan laat ik de manier van uitzenden nog buiten beschouwing.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
19 feb 2014 19:30 - 19 feb 2014 19:31 #41087 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic B6x62A en B6X63A

De AD5004 hoort wel bij de B6X62A is ook geleverd door philips

René.

Volgens mij heeft Frank niet geroepen dat de AD5004 niet bij de B6X62A hoort.
Een ding ben ik wel met je eens de BX642A wint het van de B6X62A.

Neemt niet weg dat ze niet mijn voorkeur hebben.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 19 feb 2014 19:31 door Bert Kn.

Meer
19 feb 2014 19:27 #41086 door Franc
Beantwoord door Franc in topic B6x62A en B6X63A
Hoi René,

IMF boxen e.d. kunnen al helemaal niet op een B6X62 radio.
Het rendement is zo laag dat je amper nog iets hoort.

Maar mij verbaast het dat de meubels en radiomodellen domweg goed klinken met hun open kasten.

Ik heb zelf nooit een complete Hi Q set gehad, alleen bij 3 mensen de set gehoord en ik was niet overtuigd.
Met platen klonk het wel een stukje beter, dat klopt.

Groet Frank

Gemaakt door Kunena