Radio's van 1950 tot 1970
Nieuwe aanwinst Philips B7X43A/04
30 mei 2014 20:51 #43726
door pietje b
Beantwoord door pietje b in topic Nieuwe aanwinst Philips B7X43A/04
Nico dank voor je bijdrage,
excuus late reactie radio staat wat te verstoffen dit omdat ik het erg druk heb met de voorjaars en zomer maanden.
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik een behoorlijke leek ben.
na heel lang twijfelen en uiteindelijk vervangen van een tweetal weertanden die met de ECC83 in verbinding staan is de radio met sprongen vooruit gegaan.
Er zujn nog een paar weerstanden welke nog vervangen dienen te worden. de gemeten waarde op de EM 84 ga ik zeker nog verder uitzoeken en kom ik op terug.
Groeten Piet
excuus late reactie radio staat wat te verstoffen dit omdat ik het erg druk heb met de voorjaars en zomer maanden.
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik een behoorlijke leek ben.
na heel lang twijfelen en uiteindelijk vervangen van een tweetal weertanden die met de ECC83 in verbinding staan is de radio met sprongen vooruit gegaan.
Er zujn nog een paar weerstanden welke nog vervangen dienen te worden. de gemeten waarde op de EM 84 ga ik zeker nog verder uitzoeken en kom ik op terug.
Groeten Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 mei 2014 16:51 #43305
door Nico H
Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Nieuwe aanwinst Philips B7X43A/04
Hoi Piet,
Naar mijn bescheiden mening is dit niet goed.
Ik zie een gedeelde kathodeweerstand, en een ontkoppeleco.
Kathode zit dus volgens een standaard schema aangesloten.
Wanneer je dus ten opzichte van massa meet, moet op het eerste rooster van de buis dus geen DC level van betekenis staan. De siemens buis geeft nog 2V positief, en de andere buis zowat 4V?
Wissel beide eindbuizen eens om, en kijk of het probleem van het positieve rooster verplaatst naar het andere kanaal? Als dat zo is, zijn beide buizen niet OK! Meet ook eens de kathodespanning (pootje 3), ten opzichte van massa, en doe me dan nog eens een plezier. Met een gezonde eindbuis in een goed functionerende schakeling zou dit ongeveer een volt of 6 tot 7 moeten zijn. Doe deze meting direkt na aanzetten, en hou die spanning eens een 5 minuten in de gaten. Je zal waarschijnlijk zien dat die langzaam oploopt.
Oorzaak: slechte koppelc, en of defecte eindbuis die roosterstroom trekt.
Ik neem even aan dat je geen fouten hebt gemaakt tijdens het wisselen van onderdelen?
Succes,
Groet,
Nico.
Naar mijn bescheiden mening is dit niet goed.
Ik zie een gedeelde kathodeweerstand, en een ontkoppeleco.
Kathode zit dus volgens een standaard schema aangesloten.
Wanneer je dus ten opzichte van massa meet, moet op het eerste rooster van de buis dus geen DC level van betekenis staan. De siemens buis geeft nog 2V positief, en de andere buis zowat 4V?
Wissel beide eindbuizen eens om, en kijk of het probleem van het positieve rooster verplaatst naar het andere kanaal? Als dat zo is, zijn beide buizen niet OK! Meet ook eens de kathodespanning (pootje 3), ten opzichte van massa, en doe me dan nog eens een plezier. Met een gezonde eindbuis in een goed functionerende schakeling zou dit ongeveer een volt of 6 tot 7 moeten zijn. Doe deze meting direkt na aanzetten, en hou die spanning eens een 5 minuten in de gaten. Je zal waarschijnlijk zien dat die langzaam oploopt.
Oorzaak: slechte koppelc, en of defecte eindbuis die roosterstroom trekt.
Ik neem even aan dat je geen fouten hebt gemaakt tijdens het wisselen van onderdelen?
Succes,
Groet,
Nico.
Nico H
14 mei 2014 18:19 #43117
door pietje b
Dag Nico,
Meet op beide el 84 4 a 5 volt dc. direct aan pootje 2 meet ik achter de weerstand dan is het 0 V
Alle condensatoren zijn vernieuwd en bijna alle weerstanden.
deze buizen zijn ook vernieuwd ik ga er vanuit dat deze goed zijn
heb er mijn oude buizen terug in gestoken een meet ruim 12 volt dit is een philips de geeft veel licht
dan heb ik nog een siemens die zie je amper oplichten meet 2 volt.
het lukt nu even niet foto,s toe te voegen. maar je ziet groot verschil
geluid van de radio is helder zodra het wat te luid gaat dan wordt het rap minder en ook niet te veel bas toevoegen. losse speakers op bureau zonder behuizing dat zal de klank ook sterk beinvloeden.
we leren iedere keer weer bij.
dank voor uw reactie
groet Piet
Meet op beide el 84 4 a 5 volt dc. direct aan pootje 2 meet ik achter de weerstand dan is het 0 V
Alle condensatoren zijn vernieuwd en bijna alle weerstanden.
deze buizen zijn ook vernieuwd ik ga er vanuit dat deze goed zijn
heb er mijn oude buizen terug in gestoken een meet ruim 12 volt dit is een philips de geeft veel licht
dan heb ik nog een siemens die zie je amper oplichten meet 2 volt.
het lukt nu even niet foto,s toe te voegen. maar je ziet groot verschil
geluid van de radio is helder zodra het wat te luid gaat dan wordt het rap minder en ook niet te veel bas toevoegen. losse speakers op bureau zonder behuizing dat zal de klank ook sterk beinvloeden.
we leren iedere keer weer bij.
dank voor uw reactie
groet Piet
13 mei 2014 22:11 #43096
door Nico H
Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Nieuwe aanwinst Philips B7X43A/04
Meten is weten Piet...
Meet op beide EL84's eens of pootje 2 (van onderaf gezien tweede pootje met de klok mee) of het eerste rooster netjes rond 0V DC staat.
Wanneer hier een positieve spanning op staat, kan een buis extra heet worden doordat de anodestroom fors oploopt, en gaat lekker "gloeien" in de volkmond gezegd. Ze trekt dan roosterstroom, of krijg door een lekke koppelcondensator mogelijk daar een gelijkspanning voor zijn kiezen.
In deze serie radio's zitten meestal al goede condensatoren, dus de eindlamp is een verdachte...
Succes,
Groet.
Nico.
Meet op beide EL84's eens of pootje 2 (van onderaf gezien tweede pootje met de klok mee) of het eerste rooster netjes rond 0V DC staat.
Wanneer hier een positieve spanning op staat, kan een buis extra heet worden doordat de anodestroom fors oploopt, en gaat lekker "gloeien" in de volkmond gezegd. Ze trekt dan roosterstroom, of krijg door een lekke koppelcondensator mogelijk daar een gelijkspanning voor zijn kiezen.
In deze serie radio's zitten meestal al goede condensatoren, dus de eindlamp is een verdachte...
Succes,
Groet.
Nico.
Nico H
08 mei 2014 21:32 #42936
door pietje b
nog een vraagje over buizen
heb 2 nieuwe el84 buizen gewoon alles normaal
heb er even de oude terug in gestoken
radio speelt goed maar een buis licht een heel stuk feller op dan de andere
de minder felle is een niet originele van Siemens dus ooit vernieuwd
Het is de Philips die zo fel oplicht
is dit inherent aan het merk of is dit een van de tekenen dat hij zo goed als op is?
wilde dit gewoon weten ter nieuwsgierigheid
Groet Piet
heb 2 nieuwe el84 buizen gewoon alles normaal
heb er even de oude terug in gestoken
radio speelt goed maar een buis licht een heel stuk feller op dan de andere
de minder felle is een niet originele van Siemens dus ooit vernieuwd
Het is de Philips die zo fel oplicht
is dit inherent aan het merk of is dit een van de tekenen dat hij zo goed als op is?
wilde dit gewoon weten ter nieuwsgierigheid
Groet Piet
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
08 mei 2014 16:54 #42924
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Nieuwe aanwinst Philips B7X43A/04
De Philips buiselco's in deze radio zijn van goede kwaliteit. een beetje warmte is niet zo erg.
Henk
Henk