Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nieuwe aanwinst Philips B7X43A/04

Meer
08 mei 2014 14:00 #42918 door pietje b
Beantwoord door pietje b in topic Nieuwe aanwinst Philips B7X43A/04
Vraagje ?

Radio staat nu een uurtje of 5 te spelen zonder behuizing dus de warmte kan goed weg.

Alle elco ''s vervangen behalve de voedings elco
dit omdat ik nog niet weet of ik de nieuwe in de oude huls ga zetten of de nieuwe ergens vast zet.

De originele elco lijkt goed te werken echter wordt deze lauw warm

Is dit een teken dat deze op is of is dit normaal ?
graag jullie raad in deze

groet Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 mei 2014 18:13 #42906 door pietje b
Wil iets doen met glas en LED's wat in de originele beugels past.
dat kan ik met een weerstand ook op de originele voeding ansluiten.
tijdrovende probeersels

Lukt dit niet of nauwelijks gaan er groene lampjes achter een wit strooischerm
heb hier ergens gelezen dat je zo''n scherm kan maken van een lampenkap.

Kan ook de tablet van mijn zoon er in verwerken. Gaat hij niet mee akkoord en is net te kort

groet Piet

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
07 mei 2014 18:03 #42904 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Nieuwe aanwinst Philips B7X43A/04
Het ELS scherm is op. Je kunt het vervangen door een gewoon wit strooischerm met groene lampjes. Of alternatie een groen strooischerm met heldere of witte lampjes. Philips heeft hiervoor al voorzieningen aangebracht.

Meer
07 mei 2014 17:58 #42902 door pietje b
Dag allen,

Allereers mijn excuus voor dit rommelige restauratieverslag.
Alles is te leren dus dit zal ooit beter gaan.

Op dit moment weinig tijd voor de hobby maar heb er weer een momentje voor vrijgemaakt

Vorderingen met de radio

Beide kanalen geven goed geluid
Ik had L En Rechts behoorlijk verschil
Na vervangen van de 2 stuks 10 Megohm weerstanden aan de ECC83 was het na inschakelen radio ineens een mooi helder geluid zit ook redelijk volume is maar hoeft geen boombox te zijn
staat nu zacht te spelen en klinkt mooi helder met een warme dreun,

moet de stereodecoder nog doen en wat gaan verzinnen op het els scherm

Wordt vervolgd

groeten Piet

Meer
21 mrt 2014 20:40 - 21 mrt 2014 21:33 #41992 door pietje b
Eindelijk is het dan zo ver.

Na een hele berg vervangen weerstanden en de EM 80 zit er weer muziek in de radio.
Geluid is nog niet heel geweldig maar heb nog geen enkele condensator vervangen.

Heb nog niet alle weerstanden klaar en heb een aantal condensatoren thuis gestuurd gekregen waar ik nog niet aan durf te beginnen omdat de waarden niet overeen komen. Maar weet zeker dat we daar uit gaan komen.

De FM stereo decoder doet niets en daar ga ik jullie hulp echt bij nodig hebben.

Hier alvast de eerste plaatjes.

Wordt vervolgd

Groet Piet
Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 mrt 2014 21:33 door admin.

Meer
06 feb 2014 11:28 - 06 feb 2014 11:34 #40583 door pietje b
Dag Allen,

Nu het wachten op onderdelen daar is. Ben ik begonnen met de kast.
Op de site van de radio vereniging staat een heel uitgebreide uitleg van de diverse mogelijkheden.
Kijk daar ook eens. er zijn tal van mogelijkheden.

Ik ben argwanend voor afwassen van geschuurd hout met water terpentijn e.d. dadelijk laat de lijmlaag los of door inwerking vocht gaat de fineerlaag werken. Ik heb geen ervaring maar mijn gevoel zegt niet zomaar doen.

Ik heb gekozen om te spuiten met een spuitbus blanke lak.
Let op dat wat ik doe en bij mij resultaat geeft geen garantie is voor een andere kast.
Dit omdat er boenwas resten kunnen zijn. of zelfs siliconen resten.

Ik werk als schilder en vindt het opnieuw lakken van een voordeur altijd een uitdaging zeker als er schade is door verwaarlozing. donkere beits er over en dan ben je al een eind op weg.

Maar dit werkt niet bij onze radio's. Ik ga zo veel mogelijk voor origineel en wat ik persoonlijk mooi vind. En laten we wel wezen bij mijn radio praat je niet over een collectors item.

Wat heb ik gedaan.

Kast met een vochtige doek afgenomen met alles reiniger. en gelijk droog gewreven.
Heel voorzichtig schuren met goed scherp schuurpapier korrel 100 in de nerfrichting mee en bewegingen van 3 cm ( pas op dat je geen kuilen krijgt. Maar wanneer je korte bewegingen maakt blijft het schuurstof liggen. En daar zit een voor mij interesante ontdekking.
Mijn radio is blank gelakt en op kleur gemaakt met beits. Maar dan andersom eerst beits en dan lak.

maar tijdens het schuren haal je de lak weg en indien nog goed de beits laten zitten.
Het schuurstof is eerst wit. maar zodra je op de beitslaag komt zie je dat het schuurstof donkerder wordt. en dan ben je ver genoeg.

Je kan ook goed zien dat de laklaag verbleekt is in de jaren.
ik heb niets gedaan met beits alleen blanke lak.
Dat betekend in dit geval niet alle lak verweiderd en je hebt lichte vlekken.

HET BLIJFT OP PASSEN vooral aan de randen en details zeker met korrel 100 en scherp papier.
Na het schuren heel goed op wrijven met je blote hand dan zie je in de porien nog wat lak schilfers zitten nog wat nageschuurd met korrel 400.

Met de spuitbus een dikke laag aangebracht zodat het hout zig kan volzuigen.
spuitlak droogt snel als het hout dan ongelijk verzadigd is is er kans op vlekken.

10 minuten gewacht en zonder schuren nog een laag. Wel even controleren of er geen stof deeltjes in zitten. ik heb nu bovenkant gedaan en ga verder met de overige delen.
Straks als ik alles gehad heb doe ik het geheel licht schuren en alles dun over.

Ik had al ervaring met het spuiten van autolak. Maar dit is met alle respect een vak apart.
dekkende lak schuur je over en doe je opnieuw als je de fineerlaag beschadigd heb is het een heel ander verhaal.

De laag die er nu op zit is half glanzend en je niet spiegel glad. daarmee bedoel ik dat de houtporien zichtbaar zijn. Bij de donkere uitvoering van deze radio heb je een 110% gladde hooglans.

Wat origineel bij deze is weet ik niet zeker maar ik ben met dit ressultaat zeer tevreden

Groeten Piet
Bijlagen:
Laatst bewerkt 06 feb 2014 11:34 door pietje b.

Gemaakt door Kunena