Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Radio's met OTL

Meer
12 dec 2012 09:13 #25356 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Radio's met OTL
Voor de niet insiders een aanvulling.
In die tijd bestond Philips uit een aantal Hoofd Industrie Groepen (HIG).
Ik meen 7 of 8, maar precies weet ik dat niet meer.
Zo had je de HIG Licht, de HIG Huishoudelijke apparaten, de HIG Elcoma, de HIG Elonco, de HIG RGT, en nog een paar. Electronenbuizen was ook een aparte HIG.
Het Nat.Lab was een aparte club.

De RGT heette compleet: Radio Grammofoon en Televisie apparaten.
En dat apparaten hoorde er echt bij, ook al wordt dat niet vaak genoemd.
Ze zat in Strijp in de gebouwen SK en SL.
Dat waren ontwikkelingslaboratoria. De echte fabrieken zaten elders.

Samenwerking tussen de HIG's was er niet altijd.
Zo werden bv de bouwdozen, -pakketten zoals de versterkers als de HF300-serie, de FM13 verzorgd door Elonco, Philips Nederland en niet door de RGT. Dat gebeurde pas later, in 1965, met de EE-bouwdozen.

Anderzijds werden de voedingstrafo's voor de Philishave weer wèl ontwikkeld binnen de RGT.
Ze werden gefabriceerd in Hasselt. Dus toeleverancier voor Huishoudelijke apparaten.
Lifestyle zoals dat nu in goed Nederlands heet.

Cees noemt de bandkerntrafo. Ze werden ook wel U-kerntrafo genoemd.
Intern werd echter gesproken over C-kerntrafo's.
Daar heb ik twee jaar mee mogen stoeien.

Groet,
Han
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 dec 2012 08:18 #25355 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Radio's met OTL
" maar die hele kleine UGT's in die stereo Bi Amp plano's, dat waren wel
al bandkern UGT trafotjes,"
Ja dat herinner ik me Cees
En ik meen me ook te herinneren dat het "auto-" trafo'tjes waren, dus met een 800 ohm aftakking op de primaire. Daardoor zou de kern ook veel kleiner genomen kunnen worden dan je gewoonlijk bij een EL84 zou verwachten. Maar dat weet ik niet meer zeker
Nico

Meer
11 dec 2012 22:43 #25351 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Radio's met OTL
Nico,
Ja wel bedrog, maar die hele kleine UGT's in die stereo Bi Amp plano's, dat waren wel
al bandkern UGT trafotjes, wat het geluid ten goede kwam t.o.v de oudere blok kern UGT
trafotjes.
En 800 Ohm imp heeft ook het voordeel dat bij lange dunne bedrading naar extra L Spr boxen
er bijna geen verliezen in de aansluit draden kan ontstaan.
Maar de hooft reden van Philips om voor 800 Ohm te kiezen bij die radio's zal wel zijn,
dat je alleen boxen van hun merk er op kon spelen.
Eigen merkt afschermen dus.
Overigens spelen die radio's lang niet slecht over alleen externe 800 Ohm boxen.
Het geluid benadert zelfs OTL.
Daarom werden soms de interne speakers los gekoppeld om te spelen over alleen de externe
boxen. Ik heb dat wel op verzoek van de klant zo in orde moeten maken.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper

Meer
11 dec 2012 22:37 - 11 dec 2012 23:07 #25350 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Radio's met OTL

Bert Kn schreef : Maarten.
speaker AD3500AM welke in de Dual zit lijkt me een Philips speaker te zijn dus toch wel Philips gerelateerd.

Goed punt; zo kan je het inderdaad opvatten, alleen ik doe dat niet. De EL86 bijvoorbeeld is in dat geval ook Philipsgerelateerd. Probleem is alleen dat dan opeens de halve wereld Philipsgerelateerd is (ik heb een TV van Sony staan waarin een PTC van Philips zit of misschien zelfs een luidspreker, dus is het volgens jouw definitie een Philipsgerelateerde TV).

De AD3500 en EL86 zijn echter producten waarvan het niet voor de hand lag om ze bij een andere toeleverancier (*) in te kopen, en de meeste radiofabrikanten maakten zelf ook geen luidsprekers of buizen. Voor de duidelijkheid leg ik de grens bij het door Philips zelf ontworpen en vooral gefabriceerd zijn van het product of een omvangrijk halffabrikaat niet zijnde een onderdeel (Voorbeelden van hoe ik apparaten zou benoemen: Een Aristona SA3027A is een Philipsproduct en een Philipsgerelateerd product, een Waldorp 139,50 is geen Philipsproduct maar wel een Philipsgerelateerd product; een Sony-TV of Dualplatenspeler is geen van beide).

Maar er is nog een kleine slag om de arm die ik wil houden; als Dual niet alleen de buizen en de luidspreker bij Philips inkocht maar de gehele versterker, dan zou ook ik die als Philipsgerelateerd beschouwen - heeft iemand een foto van het binnenwerk? Overigens staat deze op grammofoon.com met een andere buizenbezetting.

(*) Eigenlijk heet die toeleverancier in dit geval dan wel Philips, maar het is niet dezelfde Philips die radio's op de markt bracht. Ik kan de correcte benaming voor dat tijdperk fout hebben, maar Philips Components en Philips Consumer Lifestyle (HIG RGT denk ik eerder) waren toch verschillende bedrijven. Componenten zijn ook bij veel andere fabrikanten op enig moment los te zien van andere activiteiten; ze werden net zo vrolijk aan concurrerende concerns geleverd en de afdelingen/divisies/HIG'en werkten vrolijk langselkaar heen als het zo uitkwam).
Laatst bewerkt 11 dec 2012 23:07 door maarten.

Meer
11 dec 2012 22:03 #25349 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Radio's met OTL
René.
Dat de HIFI set beter klinkt moge duidelijk zijn dat heb ik niet ontkent.
Ik bedoel in mijn betoog enkel en alleen dat de betere OTL radio's zoals de B7X73A in mijn visie HIFI aardig benaderen.

Groetjes.
Bert.

Mvg.
Bert

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
11 dec 2012 21:37 - 11 dec 2012 21:41 #25346 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Radio's met OTL

Bert Kn schreef : René.

Vergelijken met de AG9015 en de AD5046 vind ik niet zo'n goede, want beide systemen
zijn totaal anders. Ten eerste is de AD9015 wel een hifi set en ten tweede ga je
mono (de HiQ) met stereo vergelijken. Totaal verschillende systemen, ook technisch gezien

Dat is waar maar ik beoordeel het geheel op de klank.
Daarbij moet het mooi sprankelend en open / transparant klinken.
Wat dat betreft vind ik de AD9710AM speakers super.
Met name in het midden en hoog een zeer mooi niet vermoeiend klankbeeld waarbij de basweergave ook nog eens ruim voldoende is.
En of dat mono of stereo is neem ik dan niet in overweging.
Bij het vergelijken van de spullen doe ik dat op de 9015 natuurlijk in de mono stand.

Waarbij de hifi set het dus 'wint' van de HiQ set, wat meer dan logisch is.
Dit bevestigd dus mijn stellingen in deze thread.
Dat heeft ook heel veel te maken met de bouw van de luidsprekers, juist voor het midden en hoog.

:thumbsup:
Laatst bewerkt 11 dec 2012 21:41 door brcf01.

Gemaakt door Kunena