Radio's van 1950 tot 1970
Een nieuw restauratieproject - Philips BX233U
25 aug 2012 11:15 - 25 aug 2012 11:22 #20729
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Een nieuw restauratieproject - Philips BX233U
Inmiddels is de radio per post aangekomen. Toen ik de doos open maakte viel de bakelieten kast een beetje tegen. Door een valpartij in het verleden zitten er wat barsten in de kast en ontbreekt er zelfs een deel van de zijkant. Ook zijn alle bevestigingspunten voor het chassis helaas afgebroken.
Ook het schaalglas heeft een schoonheidsfoutje:
Om de kast weer mooi te krijgen wordt het nog een hele opgave. Een veel beter idee lijkt mij daarom op zoek te gaan naar een ander kastje. En naar een ander schaalglas.
Dus als iemand zoiets te koop heeft wil ik die onderdelen graag overnemen.
Het schaaltje had een afmeting van 14 x 4 cm.
Het chassis ziet er wel erg mooi en onverprutst uit, maar speelt niet meer. Dat wordt dus nog even puzzelen. Maar dat komt vast wel weer goed.
Voorlopig eerst maar een andere kast en een schaaltje proberen te vinden. Wie o wie
Groeten van Hans
Ook het schaalglas heeft een schoonheidsfoutje:
Om de kast weer mooi te krijgen wordt het nog een hele opgave. Een veel beter idee lijkt mij daarom op zoek te gaan naar een ander kastje. En naar een ander schaalglas.
Dus als iemand zoiets te koop heeft wil ik die onderdelen graag overnemen.
Het schaaltje had een afmeting van 14 x 4 cm.
Het chassis ziet er wel erg mooi en onverprutst uit, maar speelt niet meer. Dat wordt dus nog even puzzelen. Maar dat komt vast wel weer goed.
Voorlopig eerst maar een andere kast en een schaaltje proberen te vinden. Wie o wie
Groeten van Hans
Laatst bewerkt 25 aug 2012 11:22 door Johannes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 aug 2012 21:10 #20724
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Een nieuw restauratieproject - Philips BX233U
Hoi Hans
Ik denk dat de FM wel meevalt UC 92 is vaak uitgeput geen emissie meer
en de voorlaatste buis voorde UL41 speelt best redelijk op de FM
probeer eerst maar de buizen uit te wisselen daarna de condensatoren
succes
Mvg René Daemen
Ik denk dat de FM wel meevalt UC 92 is vaak uitgeput geen emissie meer
en de voorlaatste buis voorde UL41 speelt best redelijk op de FM
probeer eerst maar de buizen uit te wisselen daarna de condensatoren
succes
Mvg René Daemen
René Daemen
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
24 aug 2012 14:37 - 24 aug 2012 14:38 #20712
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Een nieuw restauratieproject - Philips BX233U
Hoi Jon.
Dat klinkt heel erg goed en het is een leuke radio,
met veel herinneringen zo te lezen. Niet onbelangrijk,
het verhaal erbij.
Ik ben er van overtuigd dat de beste Hans het één en
ander zal mededelen op het forum, over de vorderingen.
Het is een deskundige en aardige vent, al is hij ook
de bescheidenheid zelve.
Ga ook zijn fraaie collectie bewonderen bij hem thuis,
als dat mogelijk is.
:thumbsup:
Dat klinkt heel erg goed en het is een leuke radio,
met veel herinneringen zo te lezen. Niet onbelangrijk,
het verhaal erbij.
Ik ben er van overtuigd dat de beste Hans het één en
ander zal mededelen op het forum, over de vorderingen.
Het is een deskundige en aardige vent, al is hij ook
de bescheidenheid zelve.
Ga ook zijn fraaie collectie bewonderen bij hem thuis,
als dat mogelijk is.
:thumbsup:
Laatst bewerkt 24 aug 2012 14:38 door brcf01.
24 aug 2012 14:28 #20711
door jontl
Gr, Jon
Beantwoord door jontl in topic Een nieuw restauratieproject - Philips BX233U
Hoi,
Ik ben Jon en Hans gaat voor mij deze radio restaureren. ik heb deze radio gekregen van mijn tante, en deze is daarvoor nog van haar oma geweest. Ik heb al wel een keer eerder een radio gemaakt maar deze is gevaarlijker want
het chassis staat onder spanning, en ik ben pas 14 dus ik ben nog geen ervaren radiomaker. Daarom had ik op het andere forum gevraagd of iemand mij wilde helpen maar omdat Hans aanbood om hem voor mij te maken vond ik dat ook goed. Bedankt Hans!
Groetjes Jon
Ik ben Jon en Hans gaat voor mij deze radio restaureren. ik heb deze radio gekregen van mijn tante, en deze is daarvoor nog van haar oma geweest. Ik heb al wel een keer eerder een radio gemaakt maar deze is gevaarlijker want
het chassis staat onder spanning, en ik ben pas 14 dus ik ben nog geen ervaren radiomaker. Daarom had ik op het andere forum gevraagd of iemand mij wilde helpen maar omdat Hans aanbood om hem voor mij te maken vond ik dat ook goed. Bedankt Hans!
Groetjes Jon
Gr, Jon
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
23 aug 2012 21:01 #20691
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Een nieuw restauratieproject - Philips BX233U
Hallo Hans, gaat je wel lukken. Beetje vol toestel aan de onderkant. De FM (tuner) wordt verzorgt door de UC92. De UABC80 is voor AM detectie (diode1) en FM-de-modulatie. (diode 2 en 3)
naast de teercondensatoren van Philips zitten er ook ERO condensatoren in, als ik mij goed herinner.
In ieder geval veel succes en over de kast hoeven we ons helemaal geen zorgen te maken.
Henk
naast de teercondensatoren van Philips zitten er ook ERO condensatoren in, als ik mij goed herinner.
In ieder geval veel succes en over de kast hoeven we ons helemaal geen zorgen te maken.
Henk
23 aug 2012 20:15 - 23 aug 2012 20:18 #20689
door Johannes
Een nieuw restauratieproject - Philips BX233U werd gestart door Johannes
Hallo Forumdeskundigen......
Ik heb mij via het andere radioforum een best wel moeilijk maar erg leuk radioproject aangehaald om voor een nieuwkomer zijn Philips BX233U te gaan helpen restaureren.
Omdat de eigenaar van deze BX233U pas 15 is en er op beide fora regelmatig een oproep gedaan wordt om jonge mensen enthousiast te maken voor het voortbestaan van de hobby heb ik Jon aangeboden om van zijn radiootje iets moois te maken
Ik ga daar ook mijn best voor doen, maar ervaring met FM techniek heb ik niet. En de BX233U heeft FM.
Dus als ik vastloop met het FM gedeelte van de radio en mocht de radio het op de FM band niet doen, en ik heb de UABC81 al vervangen, doe ik graag een beroep op uw ervaring en kennis.
M.vr.gr. Hans
Ik heb mij via het andere radioforum een best wel moeilijk maar erg leuk radioproject aangehaald om voor een nieuwkomer zijn Philips BX233U te gaan helpen restaureren.
Omdat de eigenaar van deze BX233U pas 15 is en er op beide fora regelmatig een oproep gedaan wordt om jonge mensen enthousiast te maken voor het voortbestaan van de hobby heb ik Jon aangeboden om van zijn radiootje iets moois te maken
Dus als ik vastloop met het FM gedeelte van de radio en mocht de radio het op de FM band niet doen, en ik heb de UABC81 al vervangen, doe ik graag een beroep op uw ervaring en kennis.
M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 23 aug 2012 20:18 door Johannes.