Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Een nieuw restauratieproject - Philips BX233U

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
26 aug 2012 15:27 #20759 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Een nieuw restauratieproject - Philips BX233U
Mooi Hans, :thumbsup:
zo simpel is het nu. Zou je C3 ook niet vervangen voor alle zekerheid, voor zover dat niet al in je planning lag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 aug 2012 14:40 #20758 door Johannes
Omdat het chassis er nog zo gaaf en onverprutst uitziet kon het niet al te veel moeite kosten om hem weer aan de praat te krijgen. De buizen gloeien, het nieuwe schaallampje (19 volt) brandt normaal, maar er komt slechts een zwakke brom uit de luidspreker.
Met een setje nieuwe buizen hetzelfde resultaat. Bij gebrek aan de juiste meetapparatuur wordt het dan spanningen meten en een visuele controle van de vele onderdelen die Philips in dit radiootje heeft gepropt. Hier een blik op mijn werktafel = keukenaanrecht :)

Voor zover ik kon meten kwamen de diverse spanningen aan de buisvoeten aardig overeen met de service documentatie, maar nog steeds geen muziek. Maar na lang zoeken en onderdelen met een houten sate pen voorzichtig verbuigen en vrij leggen kwam er een zender door.
Luid, maar schor......
Door de val in het verleden waardoor het chassis een beetje is ontzet, bleek er een draadje tegen het metalen huisje van een elco sluiting te maken. Het schorre geluid werd veroorzaakt door een defecte koppelcondensator van het beruchte merk Wima.
Na deze te hebben vervangen door een mosterd condensator gaf de radio eindelijk weer een prima geluid, zowel op de middengolf als op de FM.

Verder afregelen lijkt mij niet nodig omdat alle mf-trafo's en trimmers nog verzegeld zijn. Wel lijkt het me een goed idee om ook de overige Wima dropjes te vervangen, dus gaat er vanavond nog een bestelling aan Jukebox Revival de deur uit.

Inmiddels speelt het chassis weer en ook is er een nieuw schaalkoord aangebracht. Dat was met behulp van de documentatie redelijk goed te doen. Al met al een leuk klusje voor een regenachtige zondag, zoals vandaag.
Het wachten is nu alleen nog op het bakelieten kastje en de schaal, tijdens de NVHR-beurs op 6 oktober! En dan is er weer een leuk oud toestelletje gered van de ondergang :)

P.s. alleen nog een toonhendeltje in Driebergen proberen te vinden. Dat is gebroken en moet nog vervangen worden. Dat wordt dus nog even zoeken op de beurs...

Groeten van Hans
Bijlagen:

Meer
25 aug 2012 17:08 - 25 aug 2012 17:58 #20743 door Johannes
Hoi René R en René D,

Jan van der Waal heeft mij zojuist telefonisch het goede nieuws verteld. Ik was er enorm blij mee. Zoals je weet restaureer ik deze radio gratis voor een jonge beginnende radioliefhebber, die nog niet zo veel ervaring heeft op het gebied van de radiotechniek.

Alle begin voor zo iemand is moeilijk, vandaar dat ik het gewoon erg leuk vind om geïnteresseerde jongelui zoals Jon op weg te helpen. Als meer mensen dat beetje moeite er voor over hebben zal onze gezamenlijke hobby nooit verloren gaan of vergrijzen.
Komende beurs in Driebergen neem ik de spullen van Jan van der Waal over. Dan ben ik denk ik bijna net zo blij als de jonge eigenaar van de radio.

En dan kom ik uiteraard eindelijk eens luisteren naar jouw passie op radiogebied op jouw stand in de zijzaal. Je hebt er al veel over geschreven. Breng dat nog maar eens een paar keer onder de aandacht :)
In de "agenda" op de NVHR site zag ik de aankondiging al vermeld staan.

René D : morgen ga ik met het chassis aan de gang. Ik zag tot mijn schrik dat er een heleboel Wima dropjes en Ero c'tjes gebruikt zijn :oops:. Ik laat het resultaat nog wel weten.

Groeten van Hans
Laatst bewerkt 25 aug 2012 17:58 door Johannes.

Meer
25 aug 2012 16:53 #20742 door Rene Daemen
Kijk dat is beterwerk
de gebroken kast kon echt niet meer men zou zeggen daar ken je geen chocola meer van make
Dat het chassis niet meer speelt
A gloeidraad 1 van de buizen defect
gloeilampje van schaal als daar geen NTC op zit
of Dropper weerstand defect grote weerstand
zal geen grote defect zijn
als de weerstand defect is kan hij wel op 110 volt werken gaat dan buiten de dropper weerstand om
natuurlijk met een omvormer 230/110 volt
maar ik denk dat dit wel gaat werken
succes

Mvg René Daemen

René Daemen

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
25 aug 2012 16:30 #20741 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Een nieuw restauratieproject - Philips BX233U
Hoi Hans.

Ik zie dat je een kast en schaalplaat aangeboden hebt gekregen.
Dat is natuurlijk hartstikke leuk.

:thumbsup:

Meer
25 aug 2012 13:19 #20731 door Johannes
Een meetfoutje :oops: Het gezochte schaaltje heeft een afmeting van 14 x 5 cm.

Mochten er meer mensen zijn die een dergelijk schaaltje zoeken, dan is Ben Dijkman misschien bereid om een kleine serie opnieuw uit te brengen ;)

Hans
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena