Radio's van 1950 tot 1970
Bi-Ampli in OTL
02 mei 2012 21:24 #17040
door Henk vdB
Beantwoord door Henk vdB in topic Re: Bi-Ampli in OTL
René,
als je wat meer wil weten over de cultuur binnen Philips dan kan ik je deze boeken aanraden (voor zover je ze nog niet gelezen hebt natuurlijk):
Frits Philips: 45 jaar met Philips (uit 1976)
Kortsluiting
Lets make things better
Het eerstgenoemde is natuurlijk van binnen uit de organisatie gezien, de andere twee boeken van buiten de organisatie, door een journalist.
In deze boeken wordt vaak terugverwezen naar eerdere jaren, je krijgt dus een aardig inzicht in wat er allemaal gebeurd is.
Vooral het boek van meneer Frits heb ik met genoegen gelezen!
Je leert veel over de verhoudingen tussen de verschillende afdelingen en productsegmenten.
Henk
als je wat meer wil weten over de cultuur binnen Philips dan kan ik je deze boeken aanraden (voor zover je ze nog niet gelezen hebt natuurlijk):
Frits Philips: 45 jaar met Philips (uit 1976)
Kortsluiting
Lets make things better
Het eerstgenoemde is natuurlijk van binnen uit de organisatie gezien, de andere twee boeken van buiten de organisatie, door een journalist.
In deze boeken wordt vaak terugverwezen naar eerdere jaren, je krijgt dus een aardig inzicht in wat er allemaal gebeurd is.
Vooral het boek van meneer Frits heb ik met genoegen gelezen!
Je leert veel over de verhoudingen tussen de verschillende afdelingen en productsegmenten.
Henk
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 mei 2012 20:35 #17039
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Bi-Ampli in OTL
Hoi Henk
Dank voor je leuke reactie en een eer om die van je te krijgen.
Ik beschouw jullie artikel als een standaard richtlijn en verwijs
er geregeld naar als er weer eens een discussie ontstaat over
deze materie.
Je reactie werpt ook weer een nieuw licht op de productie in de
jaren vijftig van de genoemde producten.
Dank voor je leuke reactie en een eer om die van je te krijgen.
Ik beschouw jullie artikel als een standaard richtlijn en verwijs
er geregeld naar als er weer eens een discussie ontstaat over
deze materie.
Je reactie werpt ook weer een nieuw licht op de productie in de
jaren vijftig van de genoemde producten.
02 mei 2012 20:21 #17037
door Henk vdB
Beantwoord door Henk vdB in topic Re: Bi-Ampli in OTL
Hoi René,
leuk dat je nog steeds verwijst naar het artikel dat ik ondertussen al wat jaartjes geleden geschreven heb voor het RHT van de NVHR. In die tijd wilde ik voor mezelf een en ander eens op een rijtje zetten en heb dat gedaan door diverse service documentaties van radio's te vergelijken en beschrijvingen uit de bouwboekjes van de bouwdozen HF302 en HF303 door te nemen. Piet blaas heb ik gevraagd "redactioneel" op te treden (kijken of het verhaal logisch in elkaar zat en diverse foto's toegevoegd en de opmaak e.d.).
Dan de vraag, waar deze draad over gaat. Mijn overdenkingen zijn de volgende geweest:
Radio's en de hifi instalatie die jij momenteel veel gebruikt komen welliswaar van Philips, maar uit compleet verschillende stallen (lees: afdelingen). Of er tussen die verschillende afdelingen veel ruggespraak geweest is valt te bezien, ik vermoed van niet.
Je kan natuurlijk vele bomen opzetten over het "waarom" van deze zaken. Twee maal OTL in een Bi-ampli versterker, het had gekund, immers ook de radio B7X63A had die techniek. Echter, in die tijd hadden ze de cyclotron gekozen op Hifi gebied. Daarnaast nog een Bi-ampli met 2x OTL, ach ik denk dat de markt daarvoor te klein was. Je zegt immers zelf al vaak dat jouw systeem toen erg duur was, voor veel mensen was minder (dus goedkoper) goed genoeg.
Overigens kan je je ook afvragen waarom ze in jouw segment (laat ik het zo maar even noemen voor het gemak
) niet gewoon een goede balansversterker met fatsoenlijke uitgangstrafo hadden ontwikkeld. Daarmee waren ook zeer goede resultaten haalbaar, had dan ook nog in Bi-ampli gekund.
We kunnen (zoals ik met het artikeltje gedaan heb) gegevens naast elkaar leggen om te zien HOE de geschiedenis verlopen is. Of voor bepaalde zaken in alle gevallen heel bewust gekozen is blijft natuurlijk de vraag.
Nogmaals, Philips had vele afdelingen, en elk ging qua ontwerpen zo'n beetje zijn eigen weg. Ik vermoed dat het allemaal minder solide één bedrijfsstrategie was dan jij vaak denkt.
Met vriendelijke groeten,
Henk
leuk dat je nog steeds verwijst naar het artikel dat ik ondertussen al wat jaartjes geleden geschreven heb voor het RHT van de NVHR. In die tijd wilde ik voor mezelf een en ander eens op een rijtje zetten en heb dat gedaan door diverse service documentaties van radio's te vergelijken en beschrijvingen uit de bouwboekjes van de bouwdozen HF302 en HF303 door te nemen. Piet blaas heb ik gevraagd "redactioneel" op te treden (kijken of het verhaal logisch in elkaar zat en diverse foto's toegevoegd en de opmaak e.d.).
Dan de vraag, waar deze draad over gaat. Mijn overdenkingen zijn de volgende geweest:
Radio's en de hifi instalatie die jij momenteel veel gebruikt komen welliswaar van Philips, maar uit compleet verschillende stallen (lees: afdelingen). Of er tussen die verschillende afdelingen veel ruggespraak geweest is valt te bezien, ik vermoed van niet.
Je kan natuurlijk vele bomen opzetten over het "waarom" van deze zaken. Twee maal OTL in een Bi-ampli versterker, het had gekund, immers ook de radio B7X63A had die techniek. Echter, in die tijd hadden ze de cyclotron gekozen op Hifi gebied. Daarnaast nog een Bi-ampli met 2x OTL, ach ik denk dat de markt daarvoor te klein was. Je zegt immers zelf al vaak dat jouw systeem toen erg duur was, voor veel mensen was minder (dus goedkoper) goed genoeg.
Overigens kan je je ook afvragen waarom ze in jouw segment (laat ik het zo maar even noemen voor het gemak
We kunnen (zoals ik met het artikeltje gedaan heb) gegevens naast elkaar leggen om te zien HOE de geschiedenis verlopen is. Of voor bepaalde zaken in alle gevallen heel bewust gekozen is blijft natuurlijk de vraag.
Nogmaals, Philips had vele afdelingen, en elk ging qua ontwerpen zo'n beetje zijn eigen weg. Ik vermoed dat het allemaal minder solide één bedrijfsstrategie was dan jij vaak denkt.
Met vriendelijke groeten,
Henk
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 mei 2012 21:50 - 01 mei 2012 21:51 #17025
door brcf01
Hoi Cees.
Dank en duidelijk.
Over Circlotron is te lezen op onze HiQGN/HiFiGN site,
geschreven door John Hupse ('Wat is Circlotron?').
Het is door Philips alleen toegepast in de AG9006 en AG9007.
Inderdaad zeer beperkt dus en alleen bij hun twee toenmalige
top versterkers. Met succes trouwens, technisch gezien en qua
weergave resultaten.
:thumbsup:
Dank en duidelijk.
Over Circlotron is te lezen op onze HiQGN/HiFiGN site,
geschreven door John Hupse ('Wat is Circlotron?').
Het is door Philips alleen toegepast in de AG9006 en AG9007.
Inderdaad zeer beperkt dus en alleen bij hun twee toenmalige
top versterkers. Met succes trouwens, technisch gezien en qua
weergave resultaten.
Laatst bewerkt 01 mei 2012 21:51 door brcf01.
01 mei 2012 21:45 #17024
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Bi-Ampli in OTL
René R,
Het antwoord op jouw vraag is dus al heel duidelijk omschreven.
Bi Ampen in het hogere segment werd onpractiesch, te veel rompslomp en te duur
voor de Philips consumenten markt.
Ik ging in mijn bijdrage even over op het top Hi End gebeuren van nu.
Een heel erg duur en rompslomp gebeuren van enkele Hi End freeks.
Bij het Bi Ampen zit er een simpel RC netwerkje voor de beide eindbuizen, dat
minder verliezen geeft als een LC filter na de eindbuizen.
Op zich een mooie techniek dus maar de vraag is horen de consumenten dat
kleine verschil wel.
En dan nog even dit: Circlotron OTL was een Amerikaanse vinding en is maar
heel even door Philips toegepast.
De OTL techniek van Philips zelf werkt volgens het serie balans principe.
Het zijn dus verschillende technieken.
Vr gr Cees.
Het antwoord op jouw vraag is dus al heel duidelijk omschreven.
Bi Ampen in het hogere segment werd onpractiesch, te veel rompslomp en te duur
voor de Philips consumenten markt.
Ik ging in mijn bijdrage even over op het top Hi End gebeuren van nu.
Een heel erg duur en rompslomp gebeuren van enkele Hi End freeks.
Bij het Bi Ampen zit er een simpel RC netwerkje voor de beide eindbuizen, dat
minder verliezen geeft als een LC filter na de eindbuizen.
Op zich een mooie techniek dus maar de vraag is horen de consumenten dat
kleine verschil wel.
En dan nog even dit: Circlotron OTL was een Amerikaanse vinding en is maar
heel even door Philips toegepast.
De OTL techniek van Philips zelf werkt volgens het serie balans principe.
Het zijn dus verschillende technieken.
Vr gr Cees.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 mei 2012 18:31 #17011
door brcf01
Zeker Francois en je hebt zonder
meer gelijk om het te vragen!
Meer dan goed!
meer gelijk om het te vragen!
Meer dan goed!