Radio's van 1950 tot 1970
Een goedkopere FX997AD?
07 mrt 2013 15:07 #29266
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Re: Een goedkopere FX997AD?
Ben.
lijkt inderdaad meer een ERRES speaker.
Kon hem na een jaar niet meer voor de geest halen vandaar dat ik aan een Duits fabricaat dacht.
lijkt inderdaad meer een ERRES speaker.
Kon hem na een jaar niet meer voor de geest halen vandaar dat ik aan een Duits fabricaat dacht.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
07 mrt 2013 15:04 #29265
door Ben van der Kolk
Beantwoord door Ben van der Kolk in topic Re: Een goedkopere FX997AD?
Ha Bert
Mooi dat je die achterplankjes nog had .
De speaker lijkt mij Erres .
Groeten Ben
Mooi dat je die achterplankjes nog had .
De speaker lijkt mij Erres .
Groeten Ben
07 mrt 2013 14:11 - 07 mrt 2013 14:50 #29262
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Re: Een goedkopere FX997AD?
Het betreffende meubel staat inmiddels een klein jaartje hier.
De 700 Ohm speaker 9758A is vervangen door een laag ohmige lijkt mij van Duits fabricaat.
De achterwanden van het platenspeler deel en bandrecorder deel ga ik gebruiken voor de FX997A welke voor mijn schoonzus bedoeld is.
www.buizenradioclub.nl/forum/28-radios-v...97a-radiomeubel.html
Verder denk ik dat het meubel een stukje huisvlijt is en niet zo door Philips geleverd.
Inmiddels de achterwandjes voor de FX997A er af gehaald en even een foto van de laag ohmige luidspreker gemaakt.
De 700 Ohm speaker 9758A is vervangen door een laag ohmige lijkt mij van Duits fabricaat.
De achterwanden van het platenspeler deel en bandrecorder deel ga ik gebruiken voor de FX997A welke voor mijn schoonzus bedoeld is.
www.buizenradioclub.nl/forum/28-radios-v...97a-radiomeubel.html
Verder denk ik dat het meubel een stukje huisvlijt is en niet zo door Philips geleverd.
Inmiddels de achterwandjes voor de FX997A er af gehaald en even een foto van de laag ohmige luidspreker gemaakt.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 07 mrt 2013 14:50 door Bert Kn.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
18 mrt 2012 10:49 - 18 mrt 2012 13:08 #15581
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Een goedkopere FX997AD?
We halen er de foto aan het begin van deze draad even bij met de BX998A:
Ter vergelijking even naar de eerdere bijdrage scrollen (15541)
Uit alles blijkt dat het F6X80A chassis er professioneel door Philips is ingezet
(let ook eens op de antenne die er op de typische Philips manier in is geniet)
en ik ben het met Cees eens dat er een achterwand gezeten heeft.
Philips zal nooit een radio zonder achterwand leveren i.v.m. de veiligheid.
Wellicht zat er een eenvoudige op, alleen om dat deel van de kast af te sluiten.
De typische Philips hoekijzertjes wijzen daar immers op.
Bij de exemplaren met de BX998A zat het geheel anders en was er een achterwand
tegen het chassis van de radio gemonteerd. De zwart geschilderde delen van
de binnenwanden van de kast wijzen daar op. Zo deed Philips dat standaard altijd als de
achterwand verdiept in de kast gemonteerd moest worden.
Die hoekjes ontbreken bij de BX998A en zijn er bij het F6X80A chassis er echt niet voor
Jan Klep op gezet. Je kan op je klompen aanvoelen dat de eerste eigenaar (de Philips
medewerker) de wand verwijderd heeft om er een ander apparaat op aan te kunnen sluiten.
Of hij zelf of iemand in de fabriek de notities op het chassis heeft gezet zullen
we nooit kunnen achterhalen.
Dat de typische Philips hoekijzertjes voor de achterwand nog aanwezig zijn wijst er
andermaal op dat dit meubel met de F6X80A uit de fabriek van Philips komt, naast de vele
andere kenmerken (let op de houten plaat boven de F6X80A die sterk overeenkomt met die
boven de BX998A, alleen ontbreekt het gat voor het afstemoog in het midden. Net als het
'masker' voor de schaalplaat van de F6X80A is die dus speciaal voor dit meubel gemaakt).
Dat het een unicum is, is nu ook wel tamelijk duidelijk.
De tweede eigenaar, de moeder van de aanbieder, verklaarde dat zij het meubel ergens in
de jaren 70 overgenomen heeft van de eerste eigenaar en onveranderd in de kamer heeft
gezet. In deze situatie is er nooit een platenspeler in gezet. Maar de eerste eigenaar
(de Philips medewerker) zal er ongetwijfeld wel andere apparaten op hebben aangesloten.
Betreffende luidsprekers (zie andere foto; van de F6X80A) zie ik twee paar draden rechts
de kast inzakken en één paar links verdwijnen. Volgens mij zaten er twee midden/hogetonen
speakers in de kast en één bas speaker, dus dat kan dan wel kloppen. Dat er rechts twee
paar draden naar beneden gaan klopt ook omdat de bas speaker links zat, het meubel van
voren gezien.
Het F6X80A chassis is een laag ohmige bi-ampli radio, dus er zullen ook andere speakers
in de kast gezet zijn dan die voor de BX998A.
Zoals Robin schreef:
De 9758A speaker moet dus sowieso vervangen zijn in dit meubel met het F6X80A chassis.
Overigens lijken er sporen zichtbaar dat in dit meubel wel eerst een BX998A gezeten
heeft. Eind jaren vijftig is die er kennelijk uit gesloopt en vervangen voor een toen
nieuwer type radio. Uiteindelijk was lang niet iedereen gecharmeerd van het mechaniek
van de BX998A en eind jaren vijftig was het toch ook al een verouderd model (waarvan je je
ook nog kunt afvragen wat eigenlijk het voordeel geweest is van deze radio: alleen de
verschillende functies zijn motorisch te regelen, de afstemming moet nog gewoon met de hand.
Erg veel voordeel zat er dus niet in met het behoorlijk ingewikkelde motorische gedeelte
wat ook nog eens storingsgevoelig was, zo blijkt uit het ooggetuigenverslag op de HiQGN site).
Dit meubel is dus door Philips 'gemoderniseerd' eind jaren vijftig, al dan niet in
opdracht van de nieuwe eigenaar, die, zoals we nu weten, een medewerker van Philips was.
:thumbsup:
edit:
de oorspronkelijke achterplaat bij het BX998A chassis, waar geheel geen hoekijzertjes
zijn gebruikt aan de onderzijde en mijn vermoeden klopte dat deze achterplaat 'verdiept'
zat, om bij de aansluitingen van de radio te kunnen komen:
Ik denk dat deze achterwand er ook op heeft gezeten, want de hoekijzertjes zitten
precies op dezelfde plekken als de bevestigingen van de getoonde achterwand hier op
de foto. Hier zaten namelijk aan de onderzijde geen hoekijzertjes, maar zit de achterwand
tegen de grondplaat van het chassis geschroefd.
Ter vergelijking even naar de eerdere bijdrage scrollen (15541)
Uit alles blijkt dat het F6X80A chassis er professioneel door Philips is ingezet
(let ook eens op de antenne die er op de typische Philips manier in is geniet)
en ik ben het met Cees eens dat er een achterwand gezeten heeft.
Philips zal nooit een radio zonder achterwand leveren i.v.m. de veiligheid.
Wellicht zat er een eenvoudige op, alleen om dat deel van de kast af te sluiten.
De typische Philips hoekijzertjes wijzen daar immers op.
Bij de exemplaren met de BX998A zat het geheel anders en was er een achterwand
tegen het chassis van de radio gemonteerd. De zwart geschilderde delen van
de binnenwanden van de kast wijzen daar op. Zo deed Philips dat standaard altijd als de
achterwand verdiept in de kast gemonteerd moest worden.
Die hoekjes ontbreken bij de BX998A en zijn er bij het F6X80A chassis er echt niet voor
Jan Klep op gezet. Je kan op je klompen aanvoelen dat de eerste eigenaar (de Philips
medewerker) de wand verwijderd heeft om er een ander apparaat op aan te kunnen sluiten.
Of hij zelf of iemand in de fabriek de notities op het chassis heeft gezet zullen
we nooit kunnen achterhalen.
Dat de typische Philips hoekijzertjes voor de achterwand nog aanwezig zijn wijst er
andermaal op dat dit meubel met de F6X80A uit de fabriek van Philips komt, naast de vele
andere kenmerken (let op de houten plaat boven de F6X80A die sterk overeenkomt met die
boven de BX998A, alleen ontbreekt het gat voor het afstemoog in het midden. Net als het
'masker' voor de schaalplaat van de F6X80A is die dus speciaal voor dit meubel gemaakt).
Dat het een unicum is, is nu ook wel tamelijk duidelijk.
De tweede eigenaar, de moeder van de aanbieder, verklaarde dat zij het meubel ergens in
de jaren 70 overgenomen heeft van de eerste eigenaar en onveranderd in de kamer heeft
gezet. In deze situatie is er nooit een platenspeler in gezet. Maar de eerste eigenaar
(de Philips medewerker) zal er ongetwijfeld wel andere apparaten op hebben aangesloten.
Betreffende luidsprekers (zie andere foto; van de F6X80A) zie ik twee paar draden rechts
de kast inzakken en één paar links verdwijnen. Volgens mij zaten er twee midden/hogetonen
speakers in de kast en één bas speaker, dus dat kan dan wel kloppen. Dat er rechts twee
paar draden naar beneden gaan klopt ook omdat de bas speaker links zat, het meubel van
voren gezien.
Het F6X80A chassis is een laag ohmige bi-ampli radio, dus er zullen ook andere speakers
in de kast gezet zijn dan die voor de BX998A.
Zoals Robin schreef:
De 9758A speaker moet dus sowieso vervangen zijn in dit meubel met het F6X80A chassis.
Overigens lijken er sporen zichtbaar dat in dit meubel wel eerst een BX998A gezeten
heeft. Eind jaren vijftig is die er kennelijk uit gesloopt en vervangen voor een toen
nieuwer type radio. Uiteindelijk was lang niet iedereen gecharmeerd van het mechaniek
van de BX998A en eind jaren vijftig was het toch ook al een verouderd model (waarvan je je
ook nog kunt afvragen wat eigenlijk het voordeel geweest is van deze radio: alleen de
verschillende functies zijn motorisch te regelen, de afstemming moet nog gewoon met de hand.
Erg veel voordeel zat er dus niet in met het behoorlijk ingewikkelde motorische gedeelte
wat ook nog eens storingsgevoelig was, zo blijkt uit het ooggetuigenverslag op de HiQGN site).
Dit meubel is dus door Philips 'gemoderniseerd' eind jaren vijftig, al dan niet in
opdracht van de nieuwe eigenaar, die, zoals we nu weten, een medewerker van Philips was.
:thumbsup:
edit:
de oorspronkelijke achterplaat bij het BX998A chassis, waar geheel geen hoekijzertjes
zijn gebruikt aan de onderzijde en mijn vermoeden klopte dat deze achterplaat 'verdiept'
zat, om bij de aansluitingen van de radio te kunnen komen:
Ik denk dat deze achterwand er ook op heeft gezeten, want de hoekijzertjes zitten
precies op dezelfde plekken als de bevestigingen van de getoonde achterwand hier op
de foto. Hier zaten namelijk aan de onderzijde geen hoekijzertjes, maar zit de achterwand
tegen de grondplaat van het chassis geschroefd.
Laatst bewerkt 18 mrt 2012 13:08 door brcf01.
18 mrt 2012 10:40 - 18 mrt 2012 10:42 #15580
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Een goedkopere FX997AD?
In de oorspronkelijke kast zal wel een achterwand hebben gezeten.
Dit gezien de plaats van de nog aanwezige bevestigingsbeugeltjes.
Ik denk na de inbouw van het chassis niet meer.
Anders was de achterwand wel zover na binnen geplaats dat aansluitingen nog goed bereikbaar waren.
Dit heeft Philips namelijk zo gedaan bij de de Siera SA9011A/19, de equivalent van de H4X92A.
Daar zit de achterwand 14 cm diep in de kast (net even gemeten)
Het verplaatsen van de beugeltjes was nou ook weer niet zo moeilijk geweest.
Groet,
Han
Dit gezien de plaats van de nog aanwezige bevestigingsbeugeltjes.
Ik denk na de inbouw van het chassis niet meer.
Anders was de achterwand wel zover na binnen geplaats dat aansluitingen nog goed bereikbaar waren.
Dit heeft Philips namelijk zo gedaan bij de de Siera SA9011A/19, de equivalent van de H4X92A.
Daar zit de achterwand 14 cm diep in de kast (net even gemeten)
Het verplaatsen van de beugeltjes was nou ook weer niet zo moeilijk geweest.
Groet,
Han
Laatst bewerkt 18 mrt 2012 10:42 door Verdicom.
18 mrt 2012 10:13 #15578
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Een goedkopere FX997AD?
Hallo,
Over de achterwand met dit apparaat heb ik mijn twijfels
A is dit een zelf samengesteld apparaat wat bij misschien philips gebeurt is
B het chassis veel smaller is dat de BX998a die oorspronkelijk in zit
de externe aansluitingen zitten nu erg diep en je kan er niet bij als hier een achterwand op zat
vaak deed met smalle chassis de externe aansluitingen op een pertinax plaat en zoveel mogelijk naar achteren bij de uitsparingen bij de achterwand zodat men een speaker bandrecorder kan plaatsen
dus of het hier opgezeten heb weet ik niet
Mvg René Daemen
Over de achterwand met dit apparaat heb ik mijn twijfels
A is dit een zelf samengesteld apparaat wat bij misschien philips gebeurt is
B het chassis veel smaller is dat de BX998a die oorspronkelijk in zit
de externe aansluitingen zitten nu erg diep en je kan er niet bij als hier een achterwand op zat
vaak deed met smalle chassis de externe aansluitingen op een pertinax plaat en zoveel mogelijk naar achteren bij de uitsparingen bij de achterwand zodat men een speaker bandrecorder kan plaatsen
dus of het hier opgezeten heb weet ik niet
Mvg René Daemen
René Daemen