Radio's van 1950 tot 1970
Nordmende super 250-9
29 dec 2011 22:01 - 29 dec 2011 22:09 #13155
door Rldr
Beantwoord door Rldr in topic Re: Nordmende super 250-9
ik heb knoppen
UK = FM
L = met kabel in de antenne aansluiting = slechte ontvangst en maar 1 zender
M = met kabel in de antenne aansluiting = veel gebrom wel wat zenders maar zijn slecht met kabel
zonder kabel geen ontvangst
TA= stil
K = Stil
het verloop van zenders lijkt wel iets te maken te hebben met t opwarmen van de versterker na 1 uurtje spelen valt het verloop wel mee
wat moet ik met dat trafo'tje hoe werkt dat?
[edit] heb al wat gevonden van die trafo maar moet je dat zelf maken?
[edit2] gevonden? www.display.nl/neutrik-impedantietrafo-1-4-nte4
UK = FM
L = met kabel in de antenne aansluiting = slechte ontvangst en maar 1 zender
M = met kabel in de antenne aansluiting = veel gebrom wel wat zenders maar zijn slecht met kabel
zonder kabel geen ontvangst
TA= stil
K = Stil
het verloop van zenders lijkt wel iets te maken te hebben met t opwarmen van de versterker na 1 uurtje spelen valt het verloop wel mee
wat moet ik met dat trafo'tje hoe werkt dat?
[edit] heb al wat gevonden van die trafo maar moet je dat zelf maken?
[edit2] gevonden? www.display.nl/neutrik-impedantietrafo-1-4-nte4
Laatst bewerkt 29 dec 2011 22:09 door Rldr.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
29 dec 2011 19:30 #13144
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nordmende super 250-9
Met de ingebouwde antenne of een stuk draad ontvang je de Etherfrequenties. Als je de radio op het kabelnet krijg je de zonders aangeboden van de kabelbeheerder, in dat geval is het beter om de interne antenne los te nemen.
Doe dat losse stuk draad dan eens in de rechter antenne ansluiting (MG) en kijk of je middengolf zenders kunt ontvangen. deafstemming behoort niet te verlopen als deze is afgesteld op een beplaade frequentie. Als dat wel zo is is er iets mis in de radio.
Doe dat losse stuk draad dan eens in de rechter antenne ansluiting (MG) en kijk of je middengolf zenders kunt ontvangen. deafstemming behoort niet te verlopen als deze is afgesteld op een beplaade frequentie. Als dat wel zo is is er iets mis in de radio.
29 dec 2011 19:26 #13143
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: Nordmende super 250-9
Je kan niet zonder meer coax aansluiten op de antenneingang van de radio. De ingang is namelijk 300 ohm, de coax meestal 75 ohm. Er moet een 1:4 trafootje tussen om die impedantie goed te krijgen.
.
29 dec 2011 19:19 - 29 dec 2011 19:19 #13142
door Rldr
ik bedoelde: als ik de radio nu uitzet (met de knop) een uur later weer aanzet dat ik hem dan opnieuw moet afstellen omdat de zender dan niet "op dezelfde plek" zit, vervolgens moet ik hem een paar keer bijstellen en na een tijdje blijft ie dan redelijk goed
als ik een coax kabeltje in de muur steek en vervolgens een verbinding maak met de antenne aansluiting (Dipool) word de uitzending ietsjes harder "beter" voor de rest merk ik weinig verschil
bedankt voor de antwoorden tot zover! ben er erg blij mee
als ik een coax kabeltje in de muur steek en vervolgens een verbinding maak met de antenne aansluiting (Dipool) word de uitzending ietsjes harder "beter" voor de rest merk ik weinig verschil
bedankt voor de antwoorden tot zover! ben er erg blij mee
Laatst bewerkt 29 dec 2011 19:19 door Rldr.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
29 dec 2011 19:13 #13140
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nordmende super 250-9
Lintkabel kun je gewoon laten zitten, een gewoon los stuk draad werkt ook al op de FM bus. Als je aansluit op een kabelnet komt je aan met een Coax kabel, het mooiste zou dan zijn een filtertje zoals vroeger toegepast werd. ik heb deze misschien nog liggen.
Ik weet niet wat je bedoeld met als de radio uit is geweest, bedoel je uit de kast dan hoeft deze niet opnieuw getuned te worden, zoals jij dat noemt.
Ik weet niet wat je bedoeld met als de radio uit is geweest, bedoel je uit de kast dan hoeft deze niet opnieuw getuned te worden, zoals jij dat noemt.
29 dec 2011 17:43 - 29 dec 2011 17:50 #13138
door Rldr
dus daar is die platte kabel voor! met professionele kroonsteen :oops:
en dat is zijn dus ook 2 antenne aansluitingkjes !
ik ga zo is even opzoek naar een coaxkabel, moet ik dan die kroonsteen los gooien?
overigens als de radio is uit geweest moet je hem ook opnieuw tunen
en dat is zijn dus ook 2 antenne aansluitingkjes !
ik ga zo is even opzoek naar een coaxkabel, moet ik dan die kroonsteen los gooien?
overigens als de radio is uit geweest moet je hem ook opnieuw tunen
Laatst bewerkt 29 dec 2011 17:50 door Rldr.