Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nordmende super 250-9

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
29 dec 2011 17:38 #13137 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nordmende super 250-9
Je hebt ontvangst omdat je radio een interne FM antenne heeft, zie de lintkabel die er inzit en naar de antennebus gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 dec 2011 17:35 - 29 dec 2011 17:39 #13136 door Rldr
Beantwoord door Rldr in topic Re: Nordmende super 250-9
Coax? gewoon dezelfde aansluiting neem ik aan?
t vreemde nu is dat ik niets aansluit en gewoon ontvangst heb....

de speakers zijn al afgekoppeld ik twijfel alleen of ik ze eruit moet halen ik weet niet of dat bevordelijk is voor het hout!

wat betreft de lampjes , het lijkt makkelijker als het is denk ik want kreeg ze vanmiddag zogauw niet los! maar zal er nog een keer goed voor gaan zitten

wat betreft spoelen enzo, daar blijf ik gewoon voorlopig van af :thumbsup:

ik heb tot op heden alleen FM geprobeerd overigens zal eens kijken wat de andere knoppen doen!
edit: aangezien ik er naast zit meteen geprobeerd op bijna alle knoppen doodse stilte op 1 na met veel ruis en af en toe heel zacht een arabische meneer die aan het zingen/praten was...

een volgende ding: het "groene oogje" is heeeeel zwak en beweegt niet veel, kun je dat vervangen of is dat einde verhaal?
Laatst bewerkt 29 dec 2011 17:39 door Rldr.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
29 dec 2011 16:23 #13127 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nordmende super 250-9
1, De lampjes zijn 6.3 volt, 0,3 Amp. Ik weet even niet of het E10 of B9aS is.

2, een antenne draad gaat in de antenne ingang, (UKW dipol) volgens schema zijn hier 2 aansluitingen voor beschikbaar, deze zijn voor een 300Ohm impedantie. De radio voorziet ook in een coax aansluitng en dan gaat de mantel in de aarde. Een enkele draad vostaat meestal. De aarde heb je niet echt nodig, wordt meestal gebruikt als je de MG ingeschakeld hebt en met een aparte antenne.

3, Het verlopen van de zenders kan een aantal oorzaken hebben, ik zal het schema even bestuderen. Ga in ieder gaval niet aan spoelen e.d. draaien. Zonder instrumentarium en kennis komt dit anders niet meer goed. Is het verloop alleen op de FM of ook op de MG. ?

4, De speaker op de achterzijde staat paralel aan de speaker in de radio. de draadje op de achterzijde komen van de uitgangs trafo en gaan naar de radiospeaker. Dit zou je moeten herstellen. Dit radio luidsprekers eruit gooien. De speaker die er inzit is een breedband type.
In het type FA zie ik wel een klein extra tweetertje in het fron zitten, links van waar de luidspreker zit.

Meer
29 dec 2011 12:34 #13104 door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: Nordmende super 250-9
Ga maar eens naar radiomuseum.org en type bij simple search 250-9 in.
In het lijstje staan 2 nordmende radio's,je ziet dan de specs en foto's.

Gr. Bart

Meer
29 dec 2011 12:24 - 29 dec 2011 12:25 #13103 door Rldr
Beantwoord door Rldr in topic Re: Nordmende super 250-9
de kleine speakers zijn inderdaad autospeakers, ik heb ze ook afgekoppeld aangezien ze toch niet werkten, ze zaten vast aan de speakeraansluitingen achterop maar die doen het dus niet :)

overigens lijkt het wel of er ook een tweetertje ingezeten heeft!
Laatst bewerkt 29 dec 2011 12:25 door Rldr.

Meer
29 dec 2011 11:58 - 29 dec 2011 12:02 #13099 door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: Nordmende super 250-9
Hallo,

Ik ben zelf ook nog een beginner maar er zijn hier heel wat ervaren mensen die je verder kunnen helpen.
De kleine speakers zijn niet orgineel,dat zijn modernere speakers(volgens mij autospeakers).

Gr. Bart

Edit;
Als ik de foto's op radiomuseum.org bekijk horen er geen kleine speakers in,alleen de grote
Laatst bewerkt 29 dec 2011 12:02 door Bart B.

Gemaakt door Kunena