Skip to main content
Algemeen

zin en onzin in hifi

Meer
14 jul 2011 17:17 #6499 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: zin en onzin in hifi
De inductie van de bekabeling zou ook uitmaken, maar in het berekenen daarvan ben ik helaas niet zo thuis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jul 2011 16:38 - 14 jul 2011 16:41 #6498 door snameroc1963
Beantwoord door snameroc1963 in topic Re: zin en onzin in hifi
Wat Henk schrijft is waar maar er zijn legio luisteraars die maar 0,75mm2 hebben en dan wordt de invloed toch al goed hoorbaar zeker als dan de kabel wat langer (bijv 10mtr)is omdat hij achter de plint moet zitten.
In mijn voorbeeld is dat dan 0,45ohm waarmee je dempingsfaktor nog maar minder dan 10 is bij een 4 ohm systeem wat je echt wel hoort. Ook ziet je terugkoppeling de conus beweging minder echt waardoor het geluid rommeliger klinkt. En ja het is een vage term. Maar ik zou zeggen probeer het maar eens en om aan te tonen dat het waar is neem je 25 meter 0,5 mm2 bij een luidspreker in je stero systeem en speel je iets luider dan normaal.
Kost bijna niets en is een leerzaam expiriment.
Laatst bewerkt 14 jul 2011 16:41 door snameroc1963.

Meer
14 jul 2011 14:14 - 14 jul 2011 14:15 #6493 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: zin en onzin in hifi
We hebben het al eens meer over luitspreker kabels gehad op het Forum
Ik heb zoo eens een KPN.r gesproken die in destijdese verkabeling er
Mee van doen had ,Die zegt met dikken kabels dat het sinjaal zich toch
Spiraal vormig aan de buiten kant zich voorstuwt .dus een gehelen kabel vulling
Is niet aanwezig ,Dus als men gewoon tweekleurig electra snoer gebruikt
Dat is gewoon prima ,Dikken kabels horen op een scheeps werf aan de Lastransformator
aan de laskar dus,maar niet aan luitsprekers dat greeft zelfs nog mischien vertraging
een dunnen waterslang werpt ook verder Als een dikken, Huub
Laatst bewerkt 14 jul 2011 14:15 door Huub.

Meer
14 jul 2011 12:47 #6492 door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Re: zin en onzin in hifi
Hallo,

Het belangrijkste waarom bij een laagohmig luidspreker systeem de luidspreker kabels van voldoende dikte moeten zijn, hierbij denk ik aan gewoon soepel snoer van 2,5 kwadraat, is vanwege de dempingsfaktor. Het verlies aan vermogen in een te dunne kabel is nog niet zo erg. Een lang dun luidsprekersnoer zou de luidspreker te weinig dempen en daardoor een boemerige lelijke basweergave geven. Gelukkig is dit te meten en geen hokus spokus :P

Groeten,

Willem

Meer
14 jul 2011 11:59 - 14 jul 2011 12:01 #6491 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: zin en onzin in hifi
Daar heb je gelijk in dus met een algemeen
Goed passent geluid ,Maar zoo als ik velen
Lp platen van gehoor ken .En die vervolgens
Op CD zijn gezet Dan is het veel merkbaar Dat
De plaat beter klinkt De CD klint scherp en veelal of te leeg aan bas
Soms in overbas En veelal te Hard opgenomen
Ik denk dat er een slegt puckupelement word gebruik
En men zit er aan te rommelen ,Dus wat de technicus
er van maakt is ook niet altijd Goed, Platen worden maar nooit
Op de CD gezet zoo als deze Recht zijn .Enveeeel ster hard,
Daarom Koop ik ook Nooit een CD.s ik bezit er ook maar heel
Wijnig aantal Gekocht in de kringloop ,Koop veel liever platen
Dan heb ik teminst HIFI met die opnamens ,Huub
Laatst bewerkt 14 jul 2011 12:01 door Huub.

Meer
14 jul 2011 11:02 - 14 jul 2011 11:19 #6489 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Re: zin en onzin in hifi
Het is allemaal niet zo dramatisch hoor.
Neem een luidsprekerkabel van 5 meter 2,5mm2. De weerstand daarvan is 10/(60x2,5)=0,0666 ohm.
Bij een versterker van 100 watt en 4 ohm belasting, loopt er maximaal 5 ampère. Het spanningsverlies is dan 5 x 0,0666= 0,333 volt. Ten opzichte van de 20 volt uitgangsspanning is dat 1,65%. Dat is minder dan 0,2dB verlies. Een verschil van 3dB kan nauwelijks waargenomen worden. Dus waar gaat het over. Connectoren die een weerstand hebben van enkele ohms is natuurlijk helemaal dramatisch. Een gewone schroefverbinding levert met een vierdraads weerstandsmeter iets op van drie of vier cijfers achter de komma. Te verwaarlozen dus.
De weerstand van de kabel en de connectoren valt in het niet bij de gelijkstroom weerstand van de luidspreker en de inwendige weerstand van de versterker. Omdat het maximum vermogen van de versterker alleen bij de fortissimos bereikt wordt, gemiddeld heeft een normaal muzieksignaal slechts 1/8 deel van het vermogen, gaan de verliezen nog eens met een factor acht omlaag. Al met al is de bijdrage van de luidsprekerkabel, mits niet al te dun, gewoon te verwaarlozen.
De "hoorbare"afwijkingen worden altijd uitgedrukt in niet meetbare parameters, zoals transparantie en dergelijke termen. Het ergste is nog dat niemand weet hoe het origineel klonk, domweg omdat niemand bij de opname aanwezig was. Het heeft dus weinig zin om te beweren dat een muziekstuk miet goed klinkt. Veel muziek wordt overigens in delen opgenomen. Eerst percussie, dan begeleiding, zang komt weer later en dat wordt achteraf gemixed. Soms hebben de bandleden elkaar niet eens gezien tijdens de opnames. Hoe moet het dan klinken. Het klinkt zoals de opname technicus vindt dat het moet klinken.

Soundman2
Laatst bewerkt 14 jul 2011 11:19 door soundman2.

Gemaakt door Kunena