Skip to main content
Algemeen

zin en onzin in hifi

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
16 jul 2011 21:00 - 16 jul 2011 21:00 #6621 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: zin en onzin in hifi
Ik vind dit toch verbazingwekkend hoor.

466257262 op MP

Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 jul 2011 21:00 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 jul 2011 10:34 - 15 jul 2011 10:35 #6519 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: zin en onzin in hifi
Ik heb er ook velen en gebruik deze nog wel
eens veelvuldig ,En koop ook veel bespeelden muziek cassetens
Ik vind ze wel goed ,ik heb zelf nog een nakamischi Prof met staande
meters ,als ik een casseten op neem Dan hoort men het verschil niet
Ook met de anderen merken Beter Als CD,s niet overstuurt te hard teminste ,
En zelf opgenomen CD.S doen het ook niet meer op den duur, Huub
Laatst bewerkt 15 jul 2011 10:35 door Huub.

Meer
15 jul 2011 10:27 #6518 door Henk vdB
Beantwoord door Henk vdB in topic Re: zin en onzin in hifi

Ha Henk, nog steeds actief met cassetterecorders?

Jawel, de modellen die ik heb zijn een stuk nostalgie op zichzelf. Over de wisselende kwaliteiten zullen we het in dit geval maar even niet hebben, daar gaat het mij bij die apparaten niet om, maar wel om een tijdsbeeld...:)

Meer
15 jul 2011 06:58 - 15 jul 2011 07:02 #6516 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Re: zin en onzin in hifi
Ha Henk, nog steeds actief met cassetterecorders?

In jouw bijdrage vergeet je dat ik het had over een versterker van 100 watt per kanaal.
De meeste stereotorentjes, zijn ondanks de reclamefolders, niet allemaal van die krachtpatsers. Meestal tussen de vijf en twintig watt. De grote vermogens in de folder is dan weer PMPO, hetgeen soms wel met een factor acht overdreven wordt.
Voor 10 watt heb je geen 2,5mm2 nodig, tenzij je de luidsprekers op zolder hebt staan en de set in het schuurtje achter in de tuin.
2x 0,75mm2 is voor normaal huiskamergebruik voldoende.
Overigens zijn de kabelverliezen ohms niet frequentieafhankelijk in het audiogebied. Ook de frequenties zijn te laag om last te hebben van de kabelcapaciteit. Dat laatste komt dan weer doordat de bron redelijk laagohmig is.
Skineffecten treden op bij veel hogere frequenties. Dat is voor audio absoluut niet aan de orde

Soundman2
Laatst bewerkt 15 jul 2011 07:02 door soundman2.

Meer
14 jul 2011 22:33 - 14 jul 2011 22:35 #6512 door Henk vdB
Beantwoord door Henk vdB in topic Re: zin en onzin in hifi
Henk,

in jouw voorbeeld gebruik je 2,5mm2 kabel. Ik ben het helemaal met je eens dat de verliezen dan verwaarloosbaar zijn. Mijn ervaring is echter dat in de meeste huiskamerinstallaties dunne luidsprekerkabels gebruikt worden, zoals 0,75mm2 en dan heb je wel degelijk merkbare verliezen bij hoge stromen, met name in de lage frequenties dus. Maarja, wat niet weet, dat niet deert....;) dus ligt men daar niet wakker van.
Laatst bewerkt 14 jul 2011 22:35 door Henk vdB.

Meer
14 jul 2011 19:42 #6506 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Re: zin en onzin in hifi

snameroc1963 schreef : Wat Henk schrijft is waar maar er zijn legio luisteraars die maar 0,75mm2 hebben en dan wordt de invloed toch al goed hoorbaar zeker als dan de kabel wat langer (bijv 10mtr)is omdat hij achter de plint moet zitten.
In mijn voorbeeld is dat dan 0,45ohm waarmee je dempingsfaktor nog maar minder dan 10 is bij een 4 ohm systeem wat je echt wel hoort. Ook ziet je terugkoppeling de conus beweging minder echt waardoor het geluid rommeliger klinkt. En ja het is een vage term. Maar ik zou zeggen probeer het maar eens en om aan te tonen dat het waar is neem je 25 meter 0,5 mm2 bij een luidspreker in je stero systeem en speel je iets luider dan normaal.
Kost bijna niets en is een leerzaam expiriment.

Je beschrijft nu een aantal situaties die niet ideaal zijn. Voor veel mensen maakt het ook helemaal niet uit, De doorsnee luisteraar zet de stereoset aan en gaat stofzuigen. Hij vindt het geluid al gauw prima.
Ik schetste dan een betere situatie, waarbij meer op het ideaal gelet wordt. Echter wilde ik aantonen dat je ook helemaal kunt doorschieten en dat gebeurt dan ook vaak, vooral in de "high end" sector.
Ik toonde aan dat een stuk snoer bij een 100 watt installatie, helemaal geen topkwaliteit hoeft te zijn met links en rechts geslagen aders en een koperdoorsnede, waarbij vergeleken een kabel van een 500 ampère lastrafo, maar een lullig snoertje is.
In mijn voorbeeld (en ga nou niet over dat voorbeeld discussiëren) is duidelijk dat aders van een dubbele of nog grotere doorsnede geen hoorbare winst oplevert. Mensen die verschillen van minder dan 1 dB kunnen horen, moeten volgens mij nog geboren worden.

Soundman2

Gemaakt door Kunena