Algemeen
zin en onzin in hifi
13 jul 2011 09:55 - 13 jul 2011 10:55 #6439
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: zin en onzin in hifi
Ik heb wel eens vernomen eerste persingen zou beter zijn
Maar als er op platen staat HIFI opnamen dan ben ik al tevreden
over het algemeen zijn de 25,CM LP.s wat minder Ik denk ook dat
het met de soort microfoons te maken heeft,Het staat ook nog wel
eens vermelt met wat voor een apperatuur het opgenomen is ,
Peper duren kabels dat zie ik ook niet.toch is er nog wel wat te
Wensen aan kabels de de Tulp en Din pluggen bevestiging Koper draad
goed soort en diktens Maar geen overdaat. Maar HIFI zegt toch
Wel voor mij maeer aandacht voor goed geluid .Allen muziek en zang
Even hard opgenomen .Er is dan ook niks overstemt bvb de zanger
En anderen instrumenten alles is even sterk hoorbaar,
Vandaar als men een versterker bouwd dan moet er een mooi Blok sinjaal
uit komen regt men is toch altijd rond de midden toon te regelen
Vandaar dat de meesten moderne HIFI versterkers Dat men de toonregeling
Er af kan schakelen ,En dan klingt het nog merkbaar zuiverder ook
Het sinjaal gaat door minder componenten ,Dat is ook een Direckten overdracht
Als men goed passen de componeten heeft ,Van het begin tot het eind
Dat hoort men het zoo als het opgenomen is bvb op de plaat .Dan is een toonregeling
Overbodig ,en mooier ook HOORBAAR. Dat is ultra HIFI, Als men bvb een goeden HIFI versterker
Eind trap heeft met een master volummen er op en men neemt een goede voorversterker
Dan heeft men in priciepe genoeg ,Mist het alles goed passent is op elkaar
En de klinkt het Pefeckt bete als met stuurversterkers .Weg met al de spullen er tussen
Het moet wel goed passen Dan heeft men ULTRA HIFI met goeden plaat opnamens Of CD,s
En dan heeft men ook geen ruis en brom met bvb een dual voorversterkertje met behoorlijken afgiften
Probeer zoo dat maar eens uit met een 1,meg log master potmeter er tussen ,Huub
Maar als er op platen staat HIFI opnamen dan ben ik al tevreden
over het algemeen zijn de 25,CM LP.s wat minder Ik denk ook dat
het met de soort microfoons te maken heeft,Het staat ook nog wel
eens vermelt met wat voor een apperatuur het opgenomen is ,
Peper duren kabels dat zie ik ook niet.toch is er nog wel wat te
Wensen aan kabels de de Tulp en Din pluggen bevestiging Koper draad
goed soort en diktens Maar geen overdaat. Maar HIFI zegt toch
Wel voor mij maeer aandacht voor goed geluid .Allen muziek en zang
Even hard opgenomen .Er is dan ook niks overstemt bvb de zanger
En anderen instrumenten alles is even sterk hoorbaar,
Vandaar als men een versterker bouwd dan moet er een mooi Blok sinjaal
uit komen regt men is toch altijd rond de midden toon te regelen
Vandaar dat de meesten moderne HIFI versterkers Dat men de toonregeling
Er af kan schakelen ,En dan klingt het nog merkbaar zuiverder ook
Het sinjaal gaat door minder componenten ,Dat is ook een Direckten overdracht
Als men goed passen de componeten heeft ,Van het begin tot het eind
Dat hoort men het zoo als het opgenomen is bvb op de plaat .Dan is een toonregeling
Overbodig ,en mooier ook HOORBAAR. Dat is ultra HIFI, Als men bvb een goeden HIFI versterker
Eind trap heeft met een master volummen er op en men neemt een goede voorversterker
Dan heeft men in priciepe genoeg ,Mist het alles goed passent is op elkaar
En de klinkt het Pefeckt bete als met stuurversterkers .Weg met al de spullen er tussen
Het moet wel goed passen Dan heeft men ULTRA HIFI met goeden plaat opnamens Of CD,s
En dan heeft men ook geen ruis en brom met bvb een dual voorversterkertje met behoorlijken afgiften
Probeer zoo dat maar eens uit met een 1,meg log master potmeter er tussen ,Huub
Laatst bewerkt 13 jul 2011 10:55 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 jul 2011 08:29 #6436
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: zin en onzin in hifi
Ach,
altijd wel een leuk onderwerp.
Ik wil high-end echt niet meteen helemaal als onzin bestempelen.
Alleen: een versterker van 10.000 euro is NIET tien keer beter dan een versterker
van 1000 euro. Hooguit is er een zogenaamde verbetering van één of twee procent.
High-enders geven dus onnoemelijk veel geld uit om een weergave te hebben die
MISSCHIEN IETS BETER is dan de goede gemiddelde installatie. En voor beide geldt
dat alleen jij de weergave het fraaist vindt klinken (en daar gaat het natuurlijk wel om).
De eigenaar van de goede installatie zal het echter worst zijn of een ander het wel of
niet goed vindt klinken. De eigenaar van een high-end installatie wil niet alleen zichzelf
bekoren met de weergave, maar anderen ook. Hij moet wel gezien de hoge investeringen.
Hij zal zeer teleurgesteld zijn als een bezoeker de weergave "niet geweldig vindt klinken".
Daarom kruipen ze ook geregeld bij elkaar om naar hun installaties te luisteren en muziek
gebruiken om die installatie aan te horen. Bij de huidige generatie vinylplaten worden
zelfs high-end lp's verkocht die aanzienlijk duurder zijn dan de "gewone' lp.
Voor die superplaten is bij Concerto in Amsterdam een aparte bak.
:smilythumb:
René (R)
altijd wel een leuk onderwerp.
Ik wil high-end echt niet meteen helemaal als onzin bestempelen.
Alleen: een versterker van 10.000 euro is NIET tien keer beter dan een versterker
van 1000 euro. Hooguit is er een zogenaamde verbetering van één of twee procent.
High-enders geven dus onnoemelijk veel geld uit om een weergave te hebben die
MISSCHIEN IETS BETER is dan de goede gemiddelde installatie. En voor beide geldt
dat alleen jij de weergave het fraaist vindt klinken (en daar gaat het natuurlijk wel om).
De eigenaar van de goede installatie zal het echter worst zijn of een ander het wel of
niet goed vindt klinken. De eigenaar van een high-end installatie wil niet alleen zichzelf
bekoren met de weergave, maar anderen ook. Hij moet wel gezien de hoge investeringen.
Hij zal zeer teleurgesteld zijn als een bezoeker de weergave "niet geweldig vindt klinken".
Daarom kruipen ze ook geregeld bij elkaar om naar hun installaties te luisteren en muziek
gebruiken om die installatie aan te horen. Bij de huidige generatie vinylplaten worden
zelfs high-end lp's verkocht die aanzienlijk duurder zijn dan de "gewone' lp.
Voor die superplaten is bij Concerto in Amsterdam een aparte bak.
:smilythumb:
René (R)
13 jul 2011 07:58 #6435
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: zin en onzin in hifi
Nou, hooguit te lange en te dunne luidsprekerkabels.
Voor de rest? nep!
Zelf gebruik ik gewoon stevig tweelingsnoer met rode en zwarte isolatie. Want dat laatste is gemakkelijk voor de juiste fase bij de luidsprekers.
Een tijdje geleden was ik eens bij een grote electronicazaak. Nee, niet zo'n duizenschuiver.
Ik moest een hdmi-kabel hebben voor de verbinding blu-ray speler en tv.
€ 100 moest die kosten. An me hoela. Een kabeltje van nog geen twee tientjes voldoet net zo goed.
Maar ja. Het mensdom wil belazerd wezen. Vrij naar, ik dacht, Wim Sonneveld.
Groet,
Han
Voor de rest? nep!
Zelf gebruik ik gewoon stevig tweelingsnoer met rode en zwarte isolatie. Want dat laatste is gemakkelijk voor de juiste fase bij de luidsprekers.
Een tijdje geleden was ik eens bij een grote electronicazaak. Nee, niet zo'n duizenschuiver.
Ik moest een hdmi-kabel hebben voor de verbinding blu-ray speler en tv.
€ 100 moest die kosten. An me hoela. Een kabeltje van nog geen twee tientjes voldoet net zo goed.
Maar ja. Het mensdom wil belazerd wezen. Vrij naar, ik dacht, Wim Sonneveld.
Groet,
Han
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 jul 2011 07:53 #6434
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: zin en onzin in hifi
Ik bedoelde dit in verband met de kabels en de luidsprekers.
Hoog ohmige luidsprekers komen toch echt niet meer voor bij thuisgebruik.
Dus zitten de high-enders te hannesen mat hun kabels in verband met het
zwakke stroompje dat er door moet.
Groet
René (R)
Hoog ohmige luidsprekers komen toch echt niet meer voor bij thuisgebruik.
Dus zitten de high-enders te hannesen mat hun kabels in verband met het
zwakke stroompje dat er door moet.
Groet
René (R)
13 jul 2011 07:40 - 13 jul 2011 07:46 #6432
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: zin en onzin in hifi
Hallo Nou om te Beginnen OTL HEEFT WEL voortgang gemaakt
Alleeen met transistor Apperatuur ,Daarom hoort men ook alles
Scherper .En HIFI komt overheen Met Werkelijds weergave
En een regten ferkwentie over het gehelen toongebied
met subliemen toonhoogten ,En wat betreft OTL De eersten
Transistor apperatuur daar gebruikten men nog wel transformators
men kan dat ook horen aan de versterkers Ik denk ook wel heel sterk
Dat Byamply OTL een philips vindig is, Dus PATENT rechten,
En wat beteft ruis dat is alleen bij groten versterking van buizen,
En een buis heeft vertraging met geluids snelheid een transistor
is sneller in overdracht .Dus het komt snellen op de mens af ,
OTL buizen is ook sneller dan met uitgangs travo.s,OTL
is actiever, transistors ook ,IK denk ook dat bvb een gehoorapperaat zal ruizen
Vooral in een goed oor,Huub
Alleeen met transistor Apperatuur ,Daarom hoort men ook alles
Scherper .En HIFI komt overheen Met Werkelijds weergave
En een regten ferkwentie over het gehelen toongebied
met subliemen toonhoogten ,En wat betreft OTL De eersten
Transistor apperatuur daar gebruikten men nog wel transformators
men kan dat ook horen aan de versterkers Ik denk ook wel heel sterk
Dat Byamply OTL een philips vindig is, Dus PATENT rechten,
En wat beteft ruis dat is alleen bij groten versterking van buizen,
En een buis heeft vertraging met geluids snelheid een transistor
is sneller in overdracht .Dus het komt snellen op de mens af ,
OTL buizen is ook sneller dan met uitgangs travo.s,OTL
is actiever, transistors ook ,IK denk ook dat bvb een gehoorapperaat zal ruizen
Vooral in een goed oor,Huub
Laatst bewerkt 13 jul 2011 07:46 door Huub.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 jul 2011 07:19 - 13 jul 2011 07:49 #6429
door René R
zin en onzin in hifi werd gestart door René R
Hoi
Henk kwam met de site
www.breem.nl/
Ik heb er even een nieuwe draad van gemaakt.
Want het is wellicht leuk om er op te reageren, maar dan heeft het weinig met de nadere draad te maken.
mmmmm, er zitten hele leuke in het lijstje.
Ik haal er enkele uit:
Of een signaal door buizen of door transistoren versterkt wordt maakt niets uit in de kwaliteit of de klank van het geluid. Een goede buizenversterker is alleen veel duurder.
Buizen "klinken" alleen anders dan transistoren als je ze stuk gooit.
Als het om HiFi weergave gaat mogen versterkers en zo geen eigen "karakter" hebben. Het enige wat telt is een zo goed mogelijke getrouwheid aan het orgineel.
Punt is natuurlijk dat we hier geen keuze hebben.
We hebben nu eenmaal de voorkeur voor de oude spullen en dan het gaat niet ALLEEN om de weergave. Maar ook om de voorliefde voor oude spullen. Dit is uiteraard geheel wat anders dan hoe high-enders bezig zijn.
De laatste zin heb ik onlangs ook nog geproclameerd.
HiFi is het streven naar een geluidskwaliteit waarbij je niet meer gehinderd wordt door gebreken aan je apparatuur.
Als HighEnder hoor je altijd gebreken in je spullen, en zul je iedere investering als een enorme verbetering ervaren, op voorwaarde dat een andere High-Ender (met duurdere spullen, of schrijvend in een "vakblad") zegt dat het een verbetering is.
Heel herkenbaar, maar gelukkig niet bij mezelf.
De meeste liefhebbers van de oude spullen zullen er geen last van hebben gelukkig.
Kabels hebben grote invloed op de geluidskwaliteit. Je moet beslist topkwaliteit kopen:
Als de luidsprekerkabels te lang en te dun zijn treedt er een geringe verslechtering van het geluid op.
Voor signaal verbindingen voldoen de meegeleverde standaard kabeltjes -of die van de bouwmarkt- bijna altijd.
Alleen bij vinyl-platenspelers moet je oppassen, en ook bij zeer lange signaalkabels, voor hifi op zolder of in de studeerkamer.
De geluids-claims van peperdure "interlinks" zijn regelrechte oplichterij
De bekende onzin van een high-ender.
Gelukkig niet van toepassing in mijn geval, omdat we met OTL te maken hebben.
Je vraagt je af waarom OTL geen voortgang gevonden heeft, dan was bovenstaand 'probleem'
ook niet aan de orde geweest.
En die 'interlinks'....... ach gut...
Maar high-enders zijn volharders hoor, niets tegen te geginnen.... :lachuh:
Iemand met een eenvoudige maar goede installatie zal meer plezier beleven aan het beluisteren van zijn davoriete muziek dan een high-ender die er altijd alert op is
of de installatie niet een klein gebrek hoort. Dat zou frustreren, want er is zoveel
geïnvesteerd in zijn installatie....
Als ze bij elkaar zitten gaat het niet om de muziek, maar om de installatie. Ze kiezen dan ook muziek voor het effectbejag.
Overigens steek ik hand ook wel een beetje in eigen boezem. In de jaren 80 en 90 was ik ook wel met de betere kabels bezig bij mijn (geen high-end) goede hifi sets. Maar alles wel in redelijke verhoudingen ten opzichte van die toenmalige sets. Het enige wat er van overgebleven is zijn twee Van der Hul kabeltjes die ik nu als verbinding gebruik tussen de voor- en eindversterker, uit praktisch oogpunt, omdat ik het nu eenmaal nog bewaard heb.
Komen ze toch nog goed van pas. Ik had ze toen gekocht voor de cd-speler en kan me nog herinneren dat de beschrijving vermelde dat je ze in één bepaalde richting moest aansluiten... Daar heb ik me nooit wat van aangetrokken, dus ik was eventueel sowieso al een slechte 'high-ender' geweest.
Groet
René (R)
Henk kwam met de site
www.breem.nl/
Ik heb er even een nieuwe draad van gemaakt.
Want het is wellicht leuk om er op te reageren, maar dan heeft het weinig met de nadere draad te maken.
mmmmm, er zitten hele leuke in het lijstje.
Ik haal er enkele uit:
Of een signaal door buizen of door transistoren versterkt wordt maakt niets uit in de kwaliteit of de klank van het geluid. Een goede buizenversterker is alleen veel duurder.
Buizen "klinken" alleen anders dan transistoren als je ze stuk gooit.
Als het om HiFi weergave gaat mogen versterkers en zo geen eigen "karakter" hebben. Het enige wat telt is een zo goed mogelijke getrouwheid aan het orgineel.
Punt is natuurlijk dat we hier geen keuze hebben.
We hebben nu eenmaal de voorkeur voor de oude spullen en dan het gaat niet ALLEEN om de weergave. Maar ook om de voorliefde voor oude spullen. Dit is uiteraard geheel wat anders dan hoe high-enders bezig zijn.
De laatste zin heb ik onlangs ook nog geproclameerd.
HiFi is het streven naar een geluidskwaliteit waarbij je niet meer gehinderd wordt door gebreken aan je apparatuur.
Als HighEnder hoor je altijd gebreken in je spullen, en zul je iedere investering als een enorme verbetering ervaren, op voorwaarde dat een andere High-Ender (met duurdere spullen, of schrijvend in een "vakblad") zegt dat het een verbetering is.
Heel herkenbaar, maar gelukkig niet bij mezelf.
De meeste liefhebbers van de oude spullen zullen er geen last van hebben gelukkig.
Kabels hebben grote invloed op de geluidskwaliteit. Je moet beslist topkwaliteit kopen:
Als de luidsprekerkabels te lang en te dun zijn treedt er een geringe verslechtering van het geluid op.
Voor signaal verbindingen voldoen de meegeleverde standaard kabeltjes -of die van de bouwmarkt- bijna altijd.
Alleen bij vinyl-platenspelers moet je oppassen, en ook bij zeer lange signaalkabels, voor hifi op zolder of in de studeerkamer.
De geluids-claims van peperdure "interlinks" zijn regelrechte oplichterij
De bekende onzin van een high-ender.
Gelukkig niet van toepassing in mijn geval, omdat we met OTL te maken hebben.
Je vraagt je af waarom OTL geen voortgang gevonden heeft, dan was bovenstaand 'probleem'
ook niet aan de orde geweest.
En die 'interlinks'....... ach gut...
Maar high-enders zijn volharders hoor, niets tegen te geginnen.... :lachuh:
Iemand met een eenvoudige maar goede installatie zal meer plezier beleven aan het beluisteren van zijn davoriete muziek dan een high-ender die er altijd alert op is
of de installatie niet een klein gebrek hoort. Dat zou frustreren, want er is zoveel
geïnvesteerd in zijn installatie....
Als ze bij elkaar zitten gaat het niet om de muziek, maar om de installatie. Ze kiezen dan ook muziek voor het effectbejag.
Overigens steek ik hand ook wel een beetje in eigen boezem. In de jaren 80 en 90 was ik ook wel met de betere kabels bezig bij mijn (geen high-end) goede hifi sets. Maar alles wel in redelijke verhoudingen ten opzichte van die toenmalige sets. Het enige wat er van overgebleven is zijn twee Van der Hul kabeltjes die ik nu als verbinding gebruik tussen de voor- en eindversterker, uit praktisch oogpunt, omdat ik het nu eenmaal nog bewaard heb.
Komen ze toch nog goed van pas. Ik had ze toen gekocht voor de cd-speler en kan me nog herinneren dat de beschrijving vermelde dat je ze in één bepaalde richting moest aansluiten... Daar heb ik me nooit wat van aangetrokken, dus ik was eventueel sowieso al een slechte 'high-ender' geweest.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 13 jul 2011 07:49 door René R.