Algemeen
zin en onzin in hifi
Minder
Meer
13 jul 2011 21:48 #6480
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: zin en onzin in hifi
Een hifi installatie moet van het begin tot het eind goed zijn
1 zwakkeschakel en de set is niet meer Hifi
de versterker valt en staat met goede boxen
De pickup moet goed zijn geen slecht loopwerk
dus geen rommelend geluid stommelen en jengel vrij
goed element en platen speler stevige console
zeer goede versterker en goede boxen
geen setje van de blokker dat is geen Hifi
heb je geen goede schakel dan is de boel verstoordt en helpt het hifi omzeep
Mvg 'René Daemen
1 zwakkeschakel en de set is niet meer Hifi
de versterker valt en staat met goede boxen
De pickup moet goed zijn geen slecht loopwerk
dus geen rommelend geluid stommelen en jengel vrij
goed element en platen speler stevige console
zeer goede versterker en goede boxen
geen setje van de blokker dat is geen Hifi
heb je geen goede schakel dan is de boel verstoordt en helpt het hifi omzeep
Mvg 'René Daemen
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 jul 2011 20:19 - 13 jul 2011 20:44 #6476
door Henk vdB
Hoi René,
bij laagohmige systemen heb je niet met zwakke stroompjes, maar juist met grote stromen te maken. Een (te) lange en/of (te) dunne kabel heeft al snel (inclusief de niet te verwaarlozen overgangsweerstand van de connectoren) een weerstand van meerdere ohms, en dat geeft meer verlies dan je misschien zou verwachten. De versterker "ziet" dan de luidsprekers in serie met de weerstand van de kabel. Geloof me, het maakt echt wel uit! Juist bij de buizen OTL eindtrappen maakt het minder uit, enkele ohms meer of minder dan 800ohm of 1200ohm zal je niet merken.
Buizen OTL: relatief kleine stroom maar hoge spanning.
Laagohmig systeem: grote stroom maar relatief lage spanning.
Bij PA-systemen wordt nog steeds hoogohmig gewerkt, omdat men dan minder afhankelijk is van kabellengte en dikte en er meer luidsprekers parallel geschakeld worden. Dat de daarbij toegepaste luidsprekers laagohmig zijn met een voorgeschakelde impedantie transformator doet niets aan de feiten af, het principe blijft gelijk.
Ik probeer het meestal als volgt uit te leggen aan de hand van een voorbeeldje:
in de tuin bij de vijver heb ik 6 halogeenlampjes van 12 volt 10 watt. Bij elkaar dus 60 watt. De trafo moet 5 ampère stroom leveren. Het (origineel bijgeleverde) tweelingsnoer geeft zoveel verlies, dat ik als ik rechtstreeks de spanning op een lampje meet maar 10 volt meet, terwijl vlak bij de voeding wel degelijk 12 volt te meten is. Dus 2 volt verlies!!! De weerstand van de kabel is dus: 2 volt / 5 ampère = 0,4 ohm!!!!
Je ziet dus, dat zelfs een kabelweerstand van minder dan een half ohm bij grote vermogens (60W in het voorbeeld) al een flink spanningsverlies kan geven. Gelukkig (inderdaad) speelt dat bij jouw OTL apparatuur veel minder, omdat je door de hogere spanningen minder grote stromen in je luidsprekerleidingen hebt bij een zelfde vermogen.
Even terugkomend op mijn vijverlampjes: ze doen het nu al wel langer dan vijf jaar, terwijl ze elke avond een paar uur branden (klok- en lichtsensorgestuurd...) :lol:
P.S.: het verlies over de kabel van mijn lampjes is: 2 volt x 5 ampère = 10 Watt maar liefst!!! Zie je nu wat er hier verspild wordt? :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Nog een aanvulling: die 0,4 ohm uit mijn voorbeeld geldt voor de totale stroomkring. Elke ader van het tweepolige snoer heeft dus een weerstand van slechts 0,2 ohm over de gehele lengte. Met de meeste eenvoudige universeelmeters dus niet eens nauwkeurig meetbaar.....
Maar kwalitatief goede kabel hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten, daar ben ik het zeer zeker wel mee eens.
Beantwoord door Henk vdB in topic Re: zin en onzin in hifi
Ik bedoelde dit in verband met de kabels en de luidsprekers.
Hoog ohmige luidsprekers komen toch echt niet meer voor bij thuisgebruik.
Dus zitten de high-enders te hannesen mat hun kabels in verband met het
zwakke stroompje dat er door moet.
Hoi René,
bij laagohmige systemen heb je niet met zwakke stroompjes, maar juist met grote stromen te maken. Een (te) lange en/of (te) dunne kabel heeft al snel (inclusief de niet te verwaarlozen overgangsweerstand van de connectoren) een weerstand van meerdere ohms, en dat geeft meer verlies dan je misschien zou verwachten. De versterker "ziet" dan de luidsprekers in serie met de weerstand van de kabel. Geloof me, het maakt echt wel uit! Juist bij de buizen OTL eindtrappen maakt het minder uit, enkele ohms meer of minder dan 800ohm of 1200ohm zal je niet merken.
Buizen OTL: relatief kleine stroom maar hoge spanning.
Laagohmig systeem: grote stroom maar relatief lage spanning.
Bij PA-systemen wordt nog steeds hoogohmig gewerkt, omdat men dan minder afhankelijk is van kabellengte en dikte en er meer luidsprekers parallel geschakeld worden. Dat de daarbij toegepaste luidsprekers laagohmig zijn met een voorgeschakelde impedantie transformator doet niets aan de feiten af, het principe blijft gelijk.
Ik probeer het meestal als volgt uit te leggen aan de hand van een voorbeeldje:
in de tuin bij de vijver heb ik 6 halogeenlampjes van 12 volt 10 watt. Bij elkaar dus 60 watt. De trafo moet 5 ampère stroom leveren. Het (origineel bijgeleverde) tweelingsnoer geeft zoveel verlies, dat ik als ik rechtstreeks de spanning op een lampje meet maar 10 volt meet, terwijl vlak bij de voeding wel degelijk 12 volt te meten is. Dus 2 volt verlies!!! De weerstand van de kabel is dus: 2 volt / 5 ampère = 0,4 ohm!!!!
Je ziet dus, dat zelfs een kabelweerstand van minder dan een half ohm bij grote vermogens (60W in het voorbeeld) al een flink spanningsverlies kan geven. Gelukkig (inderdaad) speelt dat bij jouw OTL apparatuur veel minder, omdat je door de hogere spanningen minder grote stromen in je luidsprekerleidingen hebt bij een zelfde vermogen.
Even terugkomend op mijn vijverlampjes: ze doen het nu al wel langer dan vijf jaar, terwijl ze elke avond een paar uur branden (klok- en lichtsensorgestuurd...) :lol:
P.S.: het verlies over de kabel van mijn lampjes is: 2 volt x 5 ampère = 10 Watt maar liefst!!! Zie je nu wat er hier verspild wordt? :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Nog een aanvulling: die 0,4 ohm uit mijn voorbeeld geldt voor de totale stroomkring. Elke ader van het tweepolige snoer heeft dus een weerstand van slechts 0,2 ohm over de gehele lengte. Met de meeste eenvoudige universeelmeters dus niet eens nauwkeurig meetbaar.....
Maar kwalitatief goede kabel hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten, daar ben ik het zeer zeker wel mee eens.
Laatst bewerkt 13 jul 2011 20:44 door Henk vdB.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R, Ouwe Schipper
13 jul 2011 20:09 - 13 jul 2011 20:15 #6474
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: zin en onzin in hifi
Al eerder heb ik mijn bedenkingen uitgesproken over die luidsprekersnoeren.
Een kapitaal per meter.
Van die platte en bijna een centimeter breed. Nou ja, iets minder dan.
De enige die hier zijn vingers bij aflikt zijn de potentiele koperdieven.
Zijn er nou werkelijk mensen die het verschil horen met het snoertje dat ik gebruik. Gewoon gehaald bij de handyman.
Voor mij is het wishfull thinking. Je wilt het verschil horen, dus hoor je het ook.
Mijn idee hierover is heel eenvoudig.
Stelling: de installatie is van voldoende hoge kwaliteit. En ook niet meer dan dat. Van pick-up element t/m luidsprekers. Hier gaan we verder van uit.
De hele ketting is net zo sterk als de zwakste schakel.
En dat is dan òf de grammofoonplaat en/òf de acoustiek van de luisterrruimte.
Gebruik maar eens een goede hoofdtelefoon, bv een betere Sennheiser. Dat kan al een wereld van verschil in geluid opleveren. Het acoustiek-probleem schakel je dan al voor een groot deel uit.
Als referentie gebruikte ik grammofoonplaten van Telefunken Das Alte Werk (later Teldec = Telefunken + Decca).
Dat zijn tenminste mijn ervaringen. Vaak zelfs beter dan met welke luidsprekers ook.
Gek genoeg, over hoofdtelefoons in dit verband hoor je eigenlijk zelden of nooit iemand.
Groeten,
Han
Een kapitaal per meter.
Van die platte en bijna een centimeter breed. Nou ja, iets minder dan.
De enige die hier zijn vingers bij aflikt zijn de potentiele koperdieven.
Zijn er nou werkelijk mensen die het verschil horen met het snoertje dat ik gebruik. Gewoon gehaald bij de handyman.
Voor mij is het wishfull thinking. Je wilt het verschil horen, dus hoor je het ook.
Mijn idee hierover is heel eenvoudig.
Stelling: de installatie is van voldoende hoge kwaliteit. En ook niet meer dan dat. Van pick-up element t/m luidsprekers. Hier gaan we verder van uit.
De hele ketting is net zo sterk als de zwakste schakel.
En dat is dan òf de grammofoonplaat en/òf de acoustiek van de luisterrruimte.
Gebruik maar eens een goede hoofdtelefoon, bv een betere Sennheiser. Dat kan al een wereld van verschil in geluid opleveren. Het acoustiek-probleem schakel je dan al voor een groot deel uit.
Als referentie gebruikte ik grammofoonplaten van Telefunken Das Alte Werk (later Teldec = Telefunken + Decca).
Dat zijn tenminste mijn ervaringen. Vaak zelfs beter dan met welke luidsprekers ook.
Gek genoeg, over hoofdtelefoons in dit verband hoor je eigenlijk zelden of nooit iemand.
Groeten,
Han
Laatst bewerkt 13 jul 2011 20:15 door Verdicom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
13 jul 2011 18:27 #6469
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: zin en onzin in hifi
ik vind het leuke van de schrijver, dat hij op een leuke manier alle aspecten de reveu laat passeren, zin en onzin juist belicht. Daarnaast heeft hij ook een schat aan informatie verzameld op zijn site.
gr. Henk
gr. Henk
13 jul 2011 18:19 #6468
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: zin en onzin in hifi
Het Highend gebeuren is 1 en al besodemieterij
je koopt een kabeltje van een paar hondert euri want geeft volgens de winkel goed geluid
het zelfde kabeltje bij de bouw markt kost 5 euro en laat het zelfde horen
het is gewoon geld uit de zak kloppen net als het kabeltje dat je een bepaalde richtig moet aan sluiten
nou die stroom moleculen hebben geen oogjes en zeggen niet we moeten diekant op want we zitten in een highend kabel
gaan gewoon alle kanten op,
voor luidspreker snoer kun je gewoon schemerlamp snoer nemen of rood/zwartkabel wat in auto als stroomtoevoor van de accu wordt gebruikt. de high enders gaan gewoon elkaar de ogen uitsteken nou die van mij zeg is 20ruggen
en die van de dokter 40 ruggen en wat doen ze het zelfde geluid geven als een goede Hifi set van 7a800 euro's
voor het andere geld kun je leuke dingen doen.
Het zelfde geld voor platenspelers kan een HIghend draaitafel meer dan een normaal consumenten draaitafel
een technics Garrard Dual?
Neen het kan platen draaien en geluidproduceren meer niet alleen als een kras op je plaat zit komt dat met veel gedreun je boxen uit terwijl de Dual van de Buren een lichte tik laat horen
als je Blue note element door een ongelukje over de plaat fietst dan is de naald meteen stuk doe je dat meet stanton 500 ja er zit een kras op je plaat meer niet en de naald is nog heel.
Ik zie het zo met higend liefhebbers ze halen hun neus op als je een technics en luxman Hifi set heeft
en denke goh kon die nix beter kopen Maar het geluid wat het technics setje en luxman voort brengt is het zelfde
als van die set van 50.000 euro.
en als ik eerlijk ben vind ik de platenspelers van de jaren 60 nog mooier uitzien dan die spelers van van 30.000euro
die ik op keukenmachines vindlijken.
Wat kan highend set meer dan Hifi nix
het klinkt het zelfde alleen is HiFi betaalbaar en Highend onbetaalbaar
alleen highend zit meer blingbling aan
meer niet.
Ik hoor echt geen verschil
Hifi is werkelijkheids weergave
als je overkabeltje heb zou ik zeggen wel een goede kabel niet dunnen slecht gefabriceerde kabeltjes van een Action
maar gewoon een dikkere kabel van 10 euro zit wel beter in elkaar maar niet van 100 euro dat hoor je niet
Grt René Daemen
je koopt een kabeltje van een paar hondert euri want geeft volgens de winkel goed geluid
het zelfde kabeltje bij de bouw markt kost 5 euro en laat het zelfde horen
het is gewoon geld uit de zak kloppen net als het kabeltje dat je een bepaalde richtig moet aan sluiten
nou die stroom moleculen hebben geen oogjes en zeggen niet we moeten diekant op want we zitten in een highend kabel
gaan gewoon alle kanten op,
voor luidspreker snoer kun je gewoon schemerlamp snoer nemen of rood/zwartkabel wat in auto als stroomtoevoor van de accu wordt gebruikt. de high enders gaan gewoon elkaar de ogen uitsteken nou die van mij zeg is 20ruggen
en die van de dokter 40 ruggen en wat doen ze het zelfde geluid geven als een goede Hifi set van 7a800 euro's
voor het andere geld kun je leuke dingen doen.
Het zelfde geld voor platenspelers kan een HIghend draaitafel meer dan een normaal consumenten draaitafel
een technics Garrard Dual?
Neen het kan platen draaien en geluidproduceren meer niet alleen als een kras op je plaat zit komt dat met veel gedreun je boxen uit terwijl de Dual van de Buren een lichte tik laat horen
als je Blue note element door een ongelukje over de plaat fietst dan is de naald meteen stuk doe je dat meet stanton 500 ja er zit een kras op je plaat meer niet en de naald is nog heel.
Ik zie het zo met higend liefhebbers ze halen hun neus op als je een technics en luxman Hifi set heeft
en denke goh kon die nix beter kopen Maar het geluid wat het technics setje en luxman voort brengt is het zelfde
als van die set van 50.000 euro.
en als ik eerlijk ben vind ik de platenspelers van de jaren 60 nog mooier uitzien dan die spelers van van 30.000euro
die ik op keukenmachines vindlijken.
Wat kan highend set meer dan Hifi nix
het klinkt het zelfde alleen is HiFi betaalbaar en Highend onbetaalbaar
alleen highend zit meer blingbling aan
meer niet.
Ik hoor echt geen verschil
Hifi is werkelijkheids weergave
als je overkabeltje heb zou ik zeggen wel een goede kabel niet dunnen slecht gefabriceerde kabeltjes van een Action
maar gewoon een dikkere kabel van 10 euro zit wel beter in elkaar maar niet van 100 euro dat hoor je niet
Grt René Daemen
René Daemen
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 jul 2011 10:04 - 13 jul 2011 10:20 #6440
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: zin en onzin in hifi
Huub.
25cm lp's hoeven niet minder te zijn dan een 30cm lp!
Technisch kunnen ze net zo goed klinken als de grote versie.
Maar de 25cm lp werd uiteindelijk uitgegeven als een BETAALBAAR alternatief
van de toen DURE 30cm lp. Om dat te bewerkstelligen werden oudere opnames
gebruikt of opnames die simpelweg van mindere kwaliteit waren om de lagere
kosten van die platen er uit te kunnen krijgen.
Het effect van de betaalbaarheid van de 25cm lp's was ook dat men er minder
zorgvuldig mee omging en aldus zijn die platen welke overgebleven zijn vaak
meer afgeragd dan de dure 30cm platen, waar men dan toch een stuk zuiniger mee
was.
High-end liefhebbers gaan nu zelfs uitroepen dat 180 grams lp's minder klinken
dan de veel duurdere 200 of zelfs 250 grams lp's (bij de nieuwe persingen).
Zo ontstaat er weer nieuwe onzin in de hifi wereld.
Groet
René (R)
25cm lp's hoeven niet minder te zijn dan een 30cm lp!
Technisch kunnen ze net zo goed klinken als de grote versie.
Maar de 25cm lp werd uiteindelijk uitgegeven als een BETAALBAAR alternatief
van de toen DURE 30cm lp. Om dat te bewerkstelligen werden oudere opnames
gebruikt of opnames die simpelweg van mindere kwaliteit waren om de lagere
kosten van die platen er uit te kunnen krijgen.
Het effect van de betaalbaarheid van de 25cm lp's was ook dat men er minder
zorgvuldig mee omging en aldus zijn die platen welke overgebleven zijn vaak
meer afgeragd dan de dure 30cm platen, waar men dan toch een stuk zuiniger mee
was.
High-end liefhebbers gaan nu zelfs uitroepen dat 180 grams lp's minder klinken
dan de veel duurdere 200 of zelfs 250 grams lp's (bij de nieuwe persingen).
Zo ontstaat er weer nieuwe onzin in de hifi wereld.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 13 jul 2011 10:20 door René R.