Skip to main content
Algemeen

Antennes

Meer
12 mei 2011 20:45 #4351 door Henk vdB
Beantwoord door Henk vdB in topic Re: Antennes
Interessant artikel van radio Bloemendaal. Voor een externe AM-antenne die binnenshuis gebruikt moet worden is een antenne die richtingsgevoelig is eigenlijk een must met alle storing van moderne apparatuur. Toch ontvang ik met de meeste buizenradio's met ingebouwde ferrietantenne best goed op midden en lange golf. Voor korte golf is er meestal een extra antenne nodig maar ook dat gaat redelijk met een stukje draad.

Een oude (buizen-)radio aan de kabel voor FM-ontvangst vind ik eigenlijk (sorrie René) not done (maar wie ben ik...) omdat de radio dan niets hoeft te kunnen, dat signaal is voor de allereenvoudigste FM-ontvanger al sterk genoeg. Het leuke is nu juist dat veel Philipsradio's zelfs met de ingebouwde FM-antenne al prima presteren (mits de radio goed in orde is natuurlijk). Een voordeel van de kabel is wel, dat je ook buitenlandse zenders hebt, terwijl met een ingebouwde antenne of los draadje alleen nabijgelegen zenders ontvangen kunnen worden. Ik luister hoofdzakelijk naar radio 2 en 1 (het liefst praatprogramma's) en dat gaat uitstekend zonder de kabel. Ook is het wel leuk dat er wat spreiding op de "ooguitslag" zit, terwijl bij de kabel het oog altijd voluit gestuurd wordt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
11 mei 2011 18:20 - 11 mei 2011 18:26 #4332 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Antennes
allemaal bedankt. de B7X44A is op FM ook super selectief. Heb nu een 300 Ohm lintantenne. De MG en LG is redelijk maar kan beter. De ingebouwde ferrocepteor ontvangt redelijk op de MG met veel gekraak en gepiep. ook van het 868 Mhz domotica systeem wat in in huis heb. Ik wil de antennes dus naar buiten brengen. De FM 300 lintantenne monteer ik in een 5\8 hostaliet buis en bevesting ik verticaal aan een tussenschot op het balkon aan de westzijde.

Voor de MG antenne kan ik geen lange draad gebruiken. dus ik wil een soort van raamantenne in elkaar prutsen,er zijn vele ontwerpen, ik vond iets op radio bloemendaal, waar ik verder niets mee heb. Hier ga ik in een buiten opstelling eens mee experimenteren.

www.radiobloemendaal.nl/AM_antenne.asp

Gr. henk
Laatst bewerkt 11 mei 2011 18:26 door hkruis.

Meer
11 mei 2011 13:56 #4331 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Re: Antennes
Mijn Pionier I, II en III deden het vroeger prima op de gordijnrail en de waterleiding als aarde. Later gebruikte ik de zinken dakgoot als antenne, die liep lang het huizenblok van 4 woningen. Prima ontvangst, ook op wat minder gevoelige toestellen.
Daarna is AM ontvangst in de vergetelheid geraakt.
Toen ik weer wat meer belangstelling had voor AM ontvangst stak ik eens de pen van de amphenolplug van mijn 2-meter spriet in de antennebus van een radio: Prima ontvangst! Daarbij heb ik de afscherming niet aangesloten.
Dit middel werkte bij de meeste toestellen.
Nu denk ik erover een sprietantenne te plaatsen van bijv. 2 meter lang.
Ik heb eens in een boekje van de Muiderkring gelezen dat een spriet van 2 a 3 meter beter voldoet dan een laaggespannen draadantenne.

Voor FM gebruik ik een FM dipool gemaakt van lintlijn, horizontaal gespannen (terwijl de FM zenders verticaal zijn gepolariseerd) en het verbaast me elke keer weer hoeveel zenders ik daarop goed kan ontvangen. Op de buizenradio's gaat het oog bij vrijwel elke zender helemaal dicht.

O, ja, bij de sprietantenne heb ik geen last van storingen van eigen apparaten zoals schakelende voedingen e.d.

Theoretisch allemaal niet juist, maar het gaat prima.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
11 mei 2011 13:53 - 11 mei 2011 13:54 #4330 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Antennes
Of mijn radio,s nou zoo selectief zijn
Maar het Spuit er uit met een draadje
en de binnen antennens
Met de BX 631 radio draai ik ook nog wel eens
de feroceptor antennen minder Huub
Laatst bewerkt 11 mei 2011 13:54 door Huub.

Meer
11 mei 2011 13:42 - 11 mei 2011 13:43 #4329 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Antennes
Zoals wel bekend zal zijn....
De Nederlandse MG zender staat in de Flevo polders en werkt met max. 500 KW; kan in voorkomende gevallen een vermogen van 1 MW uitzenden. Geeft dus een veldsterkte die de knopen van je jas blaast :woohoo: :woohoo:
Klein antennetje is dan gewoonlijk voldoende. Voor verder weg gelegen zenders kun je plezier beleven van een antenne met richteffect, waarmee je Flevoland in de dip van het diagram kunt zetten
Nico
Laatst bewerkt 11 mei 2011 13:43 door Ouwe Schipper.

Meer
11 mei 2011 13:09 #4328 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Re: Antennes
Omdat ik nog steeds geen tijd heb (genomen) voor een goede antenne spelen mijn radios op de middengolf via een draadje naar de gordijnrails
Deze methode gebruik ik op iedere kamer waar radio`s staan, ook op mijn knutselzolder
De ontvangst is redelijk tot goed al zou het natuurlijk altijd beter kunnen, in de toekomst toch maar eens de tijd nemen om een goede antenne te fabriceren

Lee

Gemaakt door Kunena