Antennes
Maar ja, Lopik/IJsselstein is hier, Maarssen, vlak bij.
Bij de B7X44A heb ik voor de FM genoeg aan een enkel draadje van een meter.
Soms even er mee rommelen, als het stereolampje gaat branden is het verder goed.
Dan is de EM84 ook 'dicht'.
De AM? Zou het niet zo weten. Staat hier eerlijk gezegd nooit aan.
Als ik aan het prutsen ben aan een andere radio is zo'n draadje ook genoeg, dan ook voor de AM.
Sorry Henk, aan mijn ervaringen heb je niks. Maar ja, niet iedereen woont in de buurt van een zender.
Groet,
Han
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc Patricia
- [Marc Patricia]
-
Via de schoorsteen in de woonkamer een kabel door het oude rookkanaal heen getrokken en dan van de ene schoorsteen naar de andere gespannen !.
Nu heb ik 1 radio die ik helemaal op zijn zachts zet en de kabel in de minst gevoelige antenne ingang heb gestoken en heb al een redelijk hard geluid en als ik iets de volume knop opendraai dan komt er een bak herrie uit gewoon super.
Zelfs onze duitse ontvangers werken er super op !!.
Verder gebruiken wij nog een echte oude antenne erbij die aan de andere kant van de kamer staat .
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Laurens schreef : Voor FM heb ik een gevouwen dipool op mijn kamer staan. Dat ding hoort eigenlijk op het dak, maar ik zou niet weten hoe ik die op het dak krijg.
Voor midden en langegolf heb ik een Belgisch actief loopje. Briljant apparaatje, geen enkele andere antenne geeft zo'n goede storingsvrije ontvangst als deze. Soms zijn er twee zenders te onderscheiden op één frequentie door het richteffect. Vergelijk het maar met een interne ferrietantenne maar dan nog een stuk beter en storingsvrijer.
bedankt Henk
Voor de kortegolf (ontvangen én zenden) heb ik grote magnetische loopantenne (passief, 20 tot 6 MHz, meestal staat ie binnen) en een groundplane antenne (CB antenne omgebouwd voor 14MHz, al zal ie het voor ontvangst ook wel op andere banden prima doen - buiten aan de gevel)
Voor midden en langegolf heb ik een Belgisch actief loopje. Briljant apparaatje, geen enkele andere antenne geeft zo'n goede storingsvrije ontvangst als deze. Soms zijn er twee zenders te onderscheiden op één frequentie door het richteffect. Vergelijk het maar met een interne ferrietantenne maar dan nog een stuk beter en storingsvrijer.
Voor midden, lange en kortegolf en zelfs FM (de Sachsenwerk 532wu doet het er goed mee) heb ik nog een 17m lange langdraadantenne buiten hangen. Deze gebruik ik vrij weinig omdat ie veel storing oppikt. Ik gebruik 'm vooral de enkele keer dat ik eens een kristalontvangertje gebruik. Ook voor de DKE die ik ooit had was dit een goede antenne.
.
Voor FM hem ik ook een lint-antenne (300 Ohm) gewoon in de kamer achter een kast verstopt.
Speciaal voor de middengolf heb ik een stuk installatiedraad in het nokje van de zolder gespannen, en daarvandaan een draad naar de kamer gevoerd.
Ik woon in een dorp, zo'n 15 km boven Leeuwarden, en heb daarmee goede ontvangst.
... het kan natuurlijk altijd beter.
Groeten van Marcel :smilythumb:
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Aarding heb ik nu via het Centrale warmwatersysteem aangesloten, dus wat hebben jullie en welke ervaringen daarmee.
Gr. henk