Algemeen
Wanneer is een buis versleten?
04 okt 2021 19:02 #92444
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Wanneer is een buis versleten?
Als je in circuit gaat meten dan zie je het gauw genoeg. Met uTracer kijk ik nooit naar percentages maar naar hoe de I(a)/V(g) curve zich verhoudt tot de datasheet. Dat gezegd hebbend, als een buis naar tevredenheid fuctioneert is-ie goed ook al test-ie slecht. Maar meestal merk je wel als je een duffe buis vervangt door een verse. Met andere woorden: het variëert.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 okt 2021 17:21 #92443
door Kwikfly
Wanneer is een buis versleten? werd gestart door Kwikfly
Hallo, zoals sommigen al weten, mijn hobby is lampenradio's repareren, maar ik ben allesbehalve expert. Enige tijd geleden vond ik dat het tijd was om een buizentester te hebben. Na wat opzoekwerk heb ik dan de µTracer3+ van Ronald Dekker gekocht en gebouwd. Mooi ding, en werkt perfect, maar je moet er wel leren mee werken. Mijn bedoeling is natuurlijk om te weten van een buis: doet ie het of doet ie het niet...maar dit apparaat heeft geen wijzertje dat in het groen of in het rood staat! De resultaten moeten geïnterpreteerd worden. De meeste van mijn oude buizen halen een score van rond de 65%. Gisteren heb ik een EL84 getest, en zowel op Ia als 'transconductance' scoort hij een povere 17%. Nou, als deze buis niet versleten is! En toch... in de radio werkt hij naar behoren. Er is helemaal niet te horen dat een buis aan vervanging toe is. Vreemd. Wanneer is een buis dan wél aan vervanging toe? of komt dit alleen voor bij eindbuizen?
Johan
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.