Skip to main content
Algemeen

Beoordelen van historische radio's en apparatuur.

Meer
17 mei 2020 14:31 #83720 door paulsnip
Voor mij is het pure nostalgie. Juist het niet perfect weergeven van de muziek voegt iets "warms" toe. Voeg daarbij het typische luchtje. De brandende schaalverdeling. Het gevoel van de knoppen etc... Op die manier beleef ik er veel plezier aan.
Als het gaat om echt goed geluid, hard en strak, dan is een HiFi installatie natuurlijk vele malen beter. Ik heb een Yamaha receiver staan met speakers van Mission.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA, RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mei 2020 13:47 - 17 mei 2020 13:50 #83719 door Huub
ja vergeet niet dat er veeel handels belangen op het spel zijn
de Jappen werden ook in het begin wel de grond ingeboord
ik denk toch dat de engelsen en amerikanen een goed meetresultaat
geven .. ik lees zo nog wel vaak in de boeken daar over
toch een versterker met een zeer goed blok golf daar zijn geen twijfels
bvb de RIAA curve is ook uitstekent dat is AM perfekt gewoon
De duitsen din vond ik te hoog te scherp Philips handhaafden dat ook nog wel eens
ik heb zo latren grundigs gehoord in duitsland HET was niet om aantehoren
zo onnatuurlijk . DIN . engelsen oudentypenluidspreker boxen zijn ook goed
PH is wel eens TE hoog met de boxen .
huub
Laatst bewerkt 17 mei 2020 13:50 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mei 2020 13:17 #83718 door RR1957
Hoi Thijs

Dat is een behoorlijk technisch alternatief.
Ik ga toch liever op mijn gehoor af, hoe imperfect die ook gevonden kan worden.
Uiteindelijk is het daar allemaal om te doen.

Ik kan me nog een test van mijn voormalige klasse A versterker herinneren, Engels fabrikaat.
Die test stond in een gerenommeerd hifi blad en de conclusie was uitermate positief.
Echter, meettechnisch was het wat teleurstellend vergeleken bij de mooie resultaten bij
Japanse versterkers, die geheel op meettechniek waren ontworpen.
De Engelse versterker was dat niet, die was vooral ook op het gehoor ontworpen.
Daar dweepten ze ook mee in hun documentaties.
En hij behaalde glansrijke positieve beoordelingen.
Hij sloot als het ware perfect aan op een goed gehoor.
Ik ben er zo'n 15 jaar lang heel erg blij mee geweest.
Meten is weten, maar het is een hulpmiddel om uiteindelijk de oren te verwennen
en dus de eigenaar ervan.

Is gehoor dan imperfect? Natuurlijk niet!
Oftewel, uit een BBC documentaire ut de jaren vijftig:
"Machines die geluid veel beter produceren dan de oren kunnen horen...... "

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mei 2020 13:07 - 17 mei 2020 13:39 #83717 door Huub
Ja thijs daar heb je gelijk in
met en blok golf .het oortje zegt soms niks
maar het gaat er ook om wat hangt men er aan
vandaar ik ook opmerk dat ik de radio gebruik
zo als hij geboren is met dat gelijken er op aangesloten
dan klint het ook goed door PH uitgedacht.
zo dra men stereo elementen gaat gebruiken
Dyn stereo . dan is het besten ook een mono vvt te gebruiken
als ik bvb een dual torre vvst gaat gebruiken dan is het vaak
de afgiften te veel en komt men niet uit de contour met de volumen potmeter
dat geeft boemenlig binnensmonds zangstem voor koment
met mono vvst is dat weg .heb ook wel een kant gebruikt
maar dan ook met een niet al te hart op EEN ingang vvst
vandaar dat ik ook buizen mono gebruik dan
alowel de Philips transistor vvst de GH915 redelijk past met de ph dyn elementen 410 /400
of anders merk .. de GH 915 geeft ook minder afgiften
het is ook de eenigsten transistor vvst die een mooi blokje af geeft heb ik wel gezien op de scoop
dat is met anderen merken wel anders .. De GH is recht met de ferkwentie .
ook met de dual vvst zijn verschillen bvb het ouden eersten vvst TVV 46 .lateren TVV 47
de 47 is veeel hogen met de versterking mooier de ouden is ook doffer de 46 ..zo zijn er erata,s
met de verbeteringen .veel merken verschillen ik heb er zo nog wel,meer nagezien .. de PH is de besten
wel denk ook de de PH GH van het buizen tijd perk is het is ook een van de eersten met de inbouw
transistor vvst van philips
huub
Laatst bewerkt 17 mei 2020 13:39 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mei 2020 12:37 #83716 door thijs
Misschien is de juiste methode om aan de topradio´s van diverse merken eens een toongenerator te hangen en aan het eindgedeelte een scoop om te kijken hoe de frequentie karakteristiek eruit ziet.
En daarna te meten hoe de betreffende luidsprekers van het toestel het er akoestisch afbrengen.
Dat is de meest eerlijke methode. Andere vergelijkingen op het gehoor-teveel bas etc./ is niet objectief.

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mei 2020 11:27 - 17 mei 2020 12:06 #83715 door Huub
Rene ik denk dat het bij jou ook het mono
voorversterkertje wat uit maakt dan past het beter
dat heb ik bij mij ook wel opgemerkt ..
maar met kristal elementen is het niks anders
als stereo op mono .. daar heb ik het ook meer over kristal elementen
zal men een dyn vvst gebruiken dan is ook soms een kant gebruik ook beter
ik gebruik ook soms een buizen mono vvst zelfs regel baar de riaa heb ook een vast
maar met een torre bakje met veel af giften is een kant beter bvb een
dual vvst .met veel af giften met stereo element ..
dat vergeet ik bij jou dat gaat ook wel beter
de regel baren buizen vvst met ecc 83 mag je van mij best uit proberen
hij heeft een riaa potmeter toon hoogten naar wens bij de knop recht uit markering
buizen brom is nihiel maar een behoorlijke versterking wel
huub
Laatst bewerkt 17 mei 2020 12:06 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena