Algemeen
Kleine tip van grote Ali.
24 apr 2016 13:45 #60446
door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Kleine tip van grote Ali.
Hallo Ben,
Maar als je opziet tegen het kopen van voornoemde spullen en het verven dan kun je beter de kous van Ben Dijkman kopen.
"Ben" ik helemaal mee eens.
Mijn complimenten voor je ge-experimenteer.
De ware hobby-ist. :thumbsup:
ruud exPA)ROJ
Maar als je opziet tegen het kopen van voornoemde spullen en het verven dan kun je beter de kous van Ben Dijkman kopen.
"Ben" ik helemaal mee eens.
Mijn complimenten voor je ge-experimenteer.
De ware hobby-ist. :thumbsup:
ruud exPA)ROJ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 apr 2016 13:26 - 24 apr 2016 13:34 #60445
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Kleine tip van grote Ali.
Dag Ruud, je schrijft ‘Ik heb dus nu de keuze tussen de methoden/materialen van beide Ben's’ en dat is juist. De bedoeling was/is om met deze tip een methode aan te geven die met weinig kosten ook een redelijk resultaat geeft.
Maar als je opziet tegen het kopen van voornoemde spullen en het verven dan kun je beter de kous van Ben Dijkman kopen. Het is goed materiaal en hij heeft daar zelf al eerder over geschreven.
Ik ben zeker niet van plan om met mijn kous te gaan grossieren maar heb gewoon veel nodig voor het herstel van mijn radio en zie dit als een alternatief. Groet, Ben
Maar als je opziet tegen het kopen van voornoemde spullen en het verven dan kun je beter de kous van Ben Dijkman kopen. Het is goed materiaal en hij heeft daar zelf al eerder over geschreven.
Ik ben zeker niet van plan om met mijn kous te gaan grossieren maar heb gewoon veel nodig voor het herstel van mijn radio en zie dit als een alternatief. Groet, Ben
Laatst bewerkt 24 apr 2016 13:34 door Ben.
24 apr 2016 10:43 - 24 apr 2016 11:04 #60444
door Bapaktua
Hallo Ben,
alles begrepen.
Ziet er goed uit.
Petje af.
Ik heb dus nu de keuze tussen de methoden/materialen van beide Ben's . :thumbsup:
Nog even iets over de werkzaamheden en kosten om iets zelf uit te vinden en te maken.
Een keuze tussen "verstandig" en "zelf iets uitvinden en prutsen".
Soms kies ik iets wat een ander al heeft uitgevonden, is vaak uiteindelijk toch de goedkoopste en snelste oplossing.
Maar soms wil ik zelf iets uitvinden.
Dat heeft vaak als resultaat dat ik financieel uiteindelijk veel meer kosten heb gemaakt.
En "mijn" oplossing erg veel tijd heeft gekost.
En soms compleet mislukt.
Stom
Daar tegenover staat dat ik graag zelf een oplossing wil (eigenwijs- en nieuwsgierigheid) zoeken en al doende weer veel kennis vergaar.
En er uiteindelijkr (als het gelukt is) een voldaan gevoel aan over hou, en dat mag best wat kosten, een hobby kost geld.
Maar of deze methode verstandig is, afgewogen tegen het (eenmalig) resultaat?
ruud exPA0ROJ
Nog een voorbeeld:
Ik had een Plano gekregen( kast flink beschadigd, aan de achterkant misten stukken kast) en die heb ik opgeknapt en speelt nu in de huiskamer.
Ziet er nu prachtig uit, glimt, schone vinyl bekleding en speelt prima.
Maar wanneer ik d e kosten op een papiertje zet, kom ik tot de volgende optelsom
1 fles Dasty
2 potjes transparante Ceta Bever kleurlak
1 tube vloeibaar hout
4 nieuwe onderzet pootjes (porto kosten)
1 "nieuwe" (Driebergen) AD3800AM
2 radio buizen vervangen
Alle teer condensatoren vervangen
1 bus IPA, toetsen waren erg vuil
1 bus contact spray
Plus reparatie van de FM-tuner, snaartje etc.
En erg veel tijd.
Halverwege dit project kon ik een compleet gereviseerde, schoongemaakte en prima spelende
andere Plano kopen.
Hetzelfde type, was ik in 1 keer klaar geweest voor minder dan de helft van de kosten die ik nu gemaakt heb.
Maar dan was het toch niet "MIJN" radio geweest die nu in mijn huiskamer staat
alles begrepen.
Ziet er goed uit.
Petje af.
Ik heb dus nu de keuze tussen de methoden/materialen van beide Ben's . :thumbsup:
Nog even iets over de werkzaamheden en kosten om iets zelf uit te vinden en te maken.
Een keuze tussen "verstandig" en "zelf iets uitvinden en prutsen".
Soms kies ik iets wat een ander al heeft uitgevonden, is vaak uiteindelijk toch de goedkoopste en snelste oplossing.
Maar soms wil ik zelf iets uitvinden.
Dat heeft vaak als resultaat dat ik financieel uiteindelijk veel meer kosten heb gemaakt.
En "mijn" oplossing erg veel tijd heeft gekost.
En soms compleet mislukt.

Daar tegenover staat dat ik graag zelf een oplossing wil (eigenwijs- en nieuwsgierigheid) zoeken en al doende weer veel kennis vergaar.
En er uiteindelijkr (als het gelukt is) een voldaan gevoel aan over hou, en dat mag best wat kosten, een hobby kost geld.
Maar of deze methode verstandig is, afgewogen tegen het (eenmalig) resultaat?
ruud exPA0ROJ
Nog een voorbeeld:
Ik had een Plano gekregen( kast flink beschadigd, aan de achterkant misten stukken kast) en die heb ik opgeknapt en speelt nu in de huiskamer.
Ziet er nu prachtig uit, glimt, schone vinyl bekleding en speelt prima.
Maar wanneer ik d e kosten op een papiertje zet, kom ik tot de volgende optelsom
1 fles Dasty
2 potjes transparante Ceta Bever kleurlak
1 tube vloeibaar hout
4 nieuwe onderzet pootjes (porto kosten)
1 "nieuwe" (Driebergen) AD3800AM
2 radio buizen vervangen
Alle teer condensatoren vervangen
1 bus IPA, toetsen waren erg vuil
1 bus contact spray
Plus reparatie van de FM-tuner, snaartje etc.
En erg veel tijd.
Halverwege dit project kon ik een compleet gereviseerde, schoongemaakte en prima spelende
andere Plano kopen.
Hetzelfde type, was ik in 1 keer klaar geweest voor minder dan de helft van de kosten die ik nu gemaakt heb.
Maar dan was het toch niet "MIJN" radio geweest die nu in mijn huiskamer staat
Laatst bewerkt 24 apr 2016 11:04 door Bapaktua.
23 apr 2016 18:14 - 23 apr 2016 18:15 #60435
door Ben
Beantwoord door Ben in topic Kleine tip van grote Ali.
Dag Ruud, het kous bestaat uit non alkali fiberglas en geïmpregneerd met een silanebinder. (zie de specificaties)
Deze binder geeft ook een 'stijfheid' aan deze kous waardoor het niet rafelt aan de uiteinden.
Als ik het insmeer met vitrail dan laat de binder los, de kous gaat rafelen en wordt wat slapper.(zie eerdere foto nr 5)
Met olieverf blijft alles op zijn plaats en dringt de verf in de binder, hierbij een foto van een stukje dubbelgevouwen origineel en het nieuw geverfde stukje. Voorts een foto van de geverfde stukken die hangen te drogen. Groet, Ben
Deze binder geeft ook een 'stijfheid' aan deze kous waardoor het niet rafelt aan de uiteinden.
Als ik het insmeer met vitrail dan laat de binder los, de kous gaat rafelen en wordt wat slapper.(zie eerdere foto nr 5)
Met olieverf blijft alles op zijn plaats en dringt de verf in de binder, hierbij een foto van een stukje dubbelgevouwen origineel en het nieuw geverfde stukje. Voorts een foto van de geverfde stukken die hangen te drogen. Groet, Ben
Laatst bewerkt 23 apr 2016 18:15 door Ben. Reden: tekst
23 apr 2016 17:33 #60432
door Bapaktua
Even voor mijn nieuwsgierigheid.
Zit nu die kleurstof (trouwens nu visueel "net echt" alleen maar op deze kous of dringt deze kleurstof nu ook IN deze kous?
Ik heb vroeger wel glasvezel kous met kleurstiften "gekleurd" maar bij het verbuigen van de kous kwamen toch weer witte plekjes te voorschijn.
Ik ben benieuwd, ruud exPA0ROJ
Zit nu die kleurstof (trouwens nu visueel "net echt" alleen maar op deze kous of dringt deze kleurstof nu ook IN deze kous?
Ik heb vroeger wel glasvezel kous met kleurstiften "gekleurd" maar bij het verbuigen van de kous kwamen toch weer witte plekjes te voorschijn.
Ik ben benieuwd, ruud exPA0ROJ
23 apr 2016 14:28 #60422
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Kleine tip van grote Ali.
Mooi resultaat en experiment. :thumbsup:
Henk van 't Kruis