Algemeen
Stereo naar mono kabel op pu of ba ingang speelt stiller.
03 mrt 2014 18:12 #41524
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Stereo naar mono kabel op pu of ba ingang speelt stiller.
Dat is wel een beetje vreemde oplossing.
Dat soort gecombineerde recorder aansluitingen werkte als volgt: Bij opname werkt de aansluiting als uitgang. De Radio Aansluiting op de recorder werkt bij opname als ingang en is hoogohmig, zodat het radiotoestel geen hinder heeft van de aangesloten recorder.
Bij weergave wordt het radiotoestel op grammofoon gezet en in de recorder wordt de Radio Aansluiting als uitgang geschakeld, namelijk aan de uitgang van de weergave versterker.
Je hoorde het geluid van de recorder ook als je vergat de radio op de grammofoonstand te zetten.
In feite is de bewuste recorderaansluiting niets meer dan een aftakking op de hete kant van de volumeregelaar. In de grammofoonstand staan de platenspeler en de recorderuitgang parallel en om te voorkomen dat het armcontact in de platenspeler in rust het recorder signaal kortsluit is een weerstand van 100 kOhm tussen de platenspeler geschakeld.
Indien de recorder in de ruststand staat , is de Radioaansluiting losgekoppeld of als ingang geschakeld.
Kijk maar eens het schema na van een recorder die met zo'n aansluiting is uitgerust, bijv. De EL3527 of EL3541.
Leg het schema van een willekeurige radio met een tweepolige recorderaansluiting er maar eens naast en dan zie je het.
Wil je bijv. een Grundig recorder aansluiten dan wordt het door die DIN- aansluitingen een stuk lastiger.
Je tablet vormt een voortdurende belasting die het radiosignaal zo goed als kortsluit. Je moet dus de tablet afkoppelen als je die niet gebruikt. Dat is de simpelste oplossing. Wat je ook kan maken is een schakelingetje dat pas de koppeling tot stand brengt als er geluid uit de tablet komt. Zit bijv. In de MFB boxen om de netspanning uit te schakelen als er geen signaal meer binnenkomt.
Het lijkt me toch niet zo'n probleem om de tablet los te koppelen als die niet gebruikt wordt?
Groeten,
Peter
Dat soort gecombineerde recorder aansluitingen werkte als volgt: Bij opname werkt de aansluiting als uitgang. De Radio Aansluiting op de recorder werkt bij opname als ingang en is hoogohmig, zodat het radiotoestel geen hinder heeft van de aangesloten recorder.
Bij weergave wordt het radiotoestel op grammofoon gezet en in de recorder wordt de Radio Aansluiting als uitgang geschakeld, namelijk aan de uitgang van de weergave versterker.
Je hoorde het geluid van de recorder ook als je vergat de radio op de grammofoonstand te zetten.
In feite is de bewuste recorderaansluiting niets meer dan een aftakking op de hete kant van de volumeregelaar. In de grammofoonstand staan de platenspeler en de recorderuitgang parallel en om te voorkomen dat het armcontact in de platenspeler in rust het recorder signaal kortsluit is een weerstand van 100 kOhm tussen de platenspeler geschakeld.
Indien de recorder in de ruststand staat , is de Radioaansluiting losgekoppeld of als ingang geschakeld.
Kijk maar eens het schema na van een recorder die met zo'n aansluiting is uitgerust, bijv. De EL3527 of EL3541.
Leg het schema van een willekeurige radio met een tweepolige recorderaansluiting er maar eens naast en dan zie je het.
Wil je bijv. een Grundig recorder aansluiten dan wordt het door die DIN- aansluitingen een stuk lastiger.
Je tablet vormt een voortdurende belasting die het radiosignaal zo goed als kortsluit. Je moet dus de tablet afkoppelen als je die niet gebruikt. Dat is de simpelste oplossing. Wat je ook kan maken is een schakelingetje dat pas de koppeling tot stand brengt als er geluid uit de tablet komt. Zit bijv. In de MFB boxen om de netspanning uit te schakelen als er geen signaal meer binnenkomt.
Het lijkt me toch niet zo'n probleem om de tablet los te koppelen als die niet gebruikt wordt?
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 mrt 2014 08:07 #41507
door zjokkeh
Beantwoord door zjokkeh in topic Stereo naar mono kabel op pu of ba ingang speelt stiller.
In dat schemaatje ben ik ook wel geintresseerd. Wat mijn nicknaam betreft, die gebruik ik al jaren en zo noemen mijn vrienden mij ook.
03 mrt 2014 00:53 #41501
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Stereo naar mono kabel op pu of ba ingang speelt stiller.
Cees,
Heb je daar een schemaatje voor.
Bert
Heb je daar een schemaatje voor.
Bert
Mvg.
Bert
03 mrt 2014 00:30 #41499
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Stereo naar mono kabel op pu of ba ingang speelt stiller.
Zjokkeh, die nick namen ook, WAAROM?. Echte voornaam onder het bericht lijkt mij wel zo netjes. Maar nu ter zake: Dat word dan een leuk knutsel karweitje.
Want je moet er nu een buis schakelingetje tussen maken.
Niet als doel om het signaal van de tablet te versterken, maar om de impedantie van
laag (tablet) naar omhoog, (de radio ingang) te brengen.
Met behulp van een triode schakelingetje, dat geen versterking heeft, kun je de
aanpassing weer helemaal o.k maken.
Vr gr Cees.
Want je moet er nu een buis schakelingetje tussen maken.
Niet als doel om het signaal van de tablet te versterken, maar om de impedantie van
laag (tablet) naar omhoog, (de radio ingang) te brengen.
Met behulp van een triode schakelingetje, dat geen versterking heeft, kun je de
aanpassing weer helemaal o.k maken.
Vr gr Cees.
02 mrt 2014 18:34 - 02 mrt 2014 18:40 #41480
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Stereo naar mono kabel op pu of ba ingang speelt stiller.
Jan,
Theoretisch zal je verhaal kloppen.
Het F7X60A meubel wat nu bij een maatje van me staat heeft in de opbergruimte voor de platen de bandrecorder aansluiting.
Daarop wordt middels zo'n aangepaste snoer een Philips discman op de 3,5 mm mini jack uitgang aangesloten.
Klinkt goed en als het moet blaas je het dak eraf wv1 .
Het radiodeel speelt wel wat harder dat klopt.
Mg.
Bert.
Theoretisch zal je verhaal kloppen.
Het F7X60A meubel wat nu bij een maatje van me staat heeft in de opbergruimte voor de platen de bandrecorder aansluiting.
Daarop wordt middels zo'n aangepaste snoer een Philips discman op de 3,5 mm mini jack uitgang aangesloten.
Klinkt goed en als het moet blaas je het dak eraf wv1 .
Het radiodeel speelt wel wat harder dat klopt.
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 02 mrt 2014 18:40 door Bert Kn.
02 mrt 2014 17:35 - 02 mrt 2014 17:40 #41473
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Stereo naar mono kabel op pu of ba ingang speelt stiller.
Logisch dat de radio/pickup stiller gaat spelen. Je sluit je tablet niet aan op de bandrecorderingang, maar op de uitgang voor opname. Deze staat steeds ingeschakeld bij zowel AM/FM/pickup parallel aan de volume-regelaar. Zie het schema op de site van de NVHR. De ingangsimpedantie van de toenmalige buizenvoorversterker van een bandrecorder was zoiets van 470 kilo-ohm tot 1mega-ohm. Deze geeft samen met enkele filtersnetwerkjes voor radio en pickup geen verzwakking van het audio-signaal. Een tablet heeft een zeer lage uitgansimpedantie. Ook met de 4,7 kilo-ohmweerstanden kom je echt niet boven 10 kilo-ohm uit. Deze lage weerstand komt parallel te staan aan de volume-regelaar van 1 mega-ohm.In combinatie met genoemde filters wordt een knots van een signaalverzwakker gevormd voor radio en pickup. Remedie: aansluiten op de pickup-ingang. Dit is lastig bij dit meubel omdat deze gereserveerd is voor de ingebouwde pickup.
Groet, Jan
Groet, Jan
Laatst bewerkt 02 mrt 2014 17:40 door Jan Bus.