Skip to main content
Algemeen

NVHR-dag 5 oktober in Driebergen

• Hoedendoosch
  • []
09 okt 2013 19:20 #37097 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic NVHR-dag 5 oktober in Driebergen
Hallo Jan,

ik ben wel gecharmeerd van de Philips meubels uit de jaren dertig. De grammofoonmotors van deze apparaten vind ik een genot om te reviseren, ze zijn robuust en eenvoudig. Je hebt echt eer van je werk als je ze schoonmaakt en weer gangbaar maakt. Heb jij de ophang-rubbers van de motor al vervangen ? Bij mijn zijn deze rubbers vergaan waardoor de motor iets dieper in de kast zinkt en dus de draaitafel aanloopt op het onderliggende hout. Ik zal eens kijken wat Albert aan docu heeft staan, mocht ik nog wat nodig hebben dan weet ik je te vinden. In ieder geval bedankt voor je aanbod.

Groeten,
Pim.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc
  • []
08 okt 2013 07:49 #37039 door Marc
Beantwoord door Marc in topic NVHR-dag 5 oktober in Driebergen
Hallo Marco ,

Graag gedaan nu weet je een paar mensen waar je gerust iets kunt kopen en die geen rommel verkopen .
Maar ja je bent er natuurlijk altijd zelf bij en er kan natuurlijk wel eens een keer iets mis gaan.

Grt Marc yes.gif toppie :thumbsup:

Meer
08 okt 2013 07:18 #37038 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic NVHR-dag 5 oktober in Driebergen
Deze beurs was de eerste radiobeurs die ik ooit bezocht.
Ik moet zeggen dat ik me dan ook wel een beetje groen voelde tussen al deze cracks.
Speciaal Marc en Henk enorm bedankt voor jullie begeleiding, voor de vele tips en natuurlijk voor het meenemen van de onderdelen voor m'n 2511 :)

Marco
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marc

Meer
07 okt 2013 21:06 - 07 okt 2013 21:10 #37034 door Kanne
Beantwoord door Kanne in topic NVHR-dag 5 oktober in Driebergen
Hallo Pim,

Ik zag dat je een Philips 572A op de kop hebt getikt. Mooi ding !
Zelf heb ik ook een exemplaar op zolder staan. Mijn chassis zag er uiterlijk minder uit.
Het chassis speelde origineel maar 'motorbote'. Het bevatte in het begin volledig uit nieuwerwetse onderdelen, vooral weerstanden. Alle niet originele onderdelen heb ik allemaal vervangen door oude originele weerstanden. Heeft een tijdje geduurd voor hij weer speelde maar dan heb je wat :) . Hij is buitengewoon gevoelig en de klank is erg mooi. De grammofoon motor ligt overigens al een langere tijd op revisie te wachten. Verder mist er bij mij een belangrijk gramm. mechanisch onderdeel.
Uitgebreide docu kun je bij me opvragen als je wilt. Kijk ook eens voor docu bij Albert op zijn site want volgens mij heeft hij veel over de 572A.

Verder was ik laat op de beurs en kon van een Belgische handelaar, vooraan in de hal, een SBR 373A overnemen voor jawel 20 euro !!! 's avond hem toch even proberen en jawel... Hij speelde goed. Engelse zender op de achtergrond etc... kast redelijk... goede koop dus.

gr,

Jan
Laatst bewerkt 07 okt 2013 21:10 door Kanne.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marcel L, Hoedendoosch

Meer
07 okt 2013 20:32 #37031 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic NVHR-dag 5 oktober in Driebergen
Sorry René en Marc, ik wil de pret niet bederven, maar de spanning moet wel erg ingezakt zijn wil de F.M. uitvallen. Er is wel ontvangst, dus de oscillator hobbelt.
Ik blijf er op hameren: Hier moet systematisch gezocht worden. Er wordt nu maar wat geroepen dat het misschien wel dit is of dat is, maar je moet het ZEKER weten. Dit lijkt meer op gokwerk, het kost een hoop tijd en lijdt tot niets.
Als de spanningen goed zijn, kan het toch niet aan de EZ80'ers liggen? Ik verwacht zelf niet dat het daaraan ligt.

Beste Marc, zoek iemand op die ervaring heeft met dit soort toestellen en die een meetzender heeft. Misschien staat er wel een M.F. trafo faliekant naast de afstemming.

Zoals al werd gezegd, laat het ding eens een tijdje staan om tot bezinning te komen. Het toestel wordt er niet beter van, van dat gepruts.
Ik krijg regelmatig van dit soort toestellen die de eigenaar tot wanhoop dreven en dan moet je eerst nagaan of alles nog wel is zoals het moet zijn. Dan moet je eerst herstellen.

Ik bewonder je vasthoudendheid, maar ben toch bang dat het zo niet lukt.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

• Marc
  • []
07 okt 2013 17:40 #37017 door Marc
Beantwoord door Marc in topic NVHR-dag 5 oktober in Driebergen
Hallo Rene ,

Morgen komen de 2 nieuwe EZ80 tubes binnen ....

Dan ga ik meteen weer meten .
Vind het wel raar allemaal dat de rest het prima doet maar de UKG/FM zachtjes blijft spelen .

Wat ik wel bemerkte is dat als de radio een poosje uit heeft gestaan en ik hem op FM zet de stekker erin doen dat ik dan ff best een beetje hard geluid heb maar dat kakt na ongeveer15 seconden in

Grt Marc

Toch de EZ 80 de oorzaak ?????

Gemaakt door Kunena