Skip to main content
Algemeen

cd speler op oude luidsprekers

Meer
23 jun 2013 00:04 #33148 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic cd speler op oude luidsprekers

[Hoi Peter

Omdat ik het er vorige week met een goede kennis over had.
Ik was benieuwd wat andere experts hierover kunnen vertellen.
Dit is de enige reden.
:thumbsup:/quote]

verzonnen verhaal
geloof ik niets van.

Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.
Meer
22 jun 2013 23:29 - 22 jun 2013 23:38 #33145 door Cees
Beantwoord door Cees in topic cd speler op oude luidsprekers
Tsja, een clippende eind versterker als die word over belast (tegenwoordig meestal door
veel te veel grove bonkende bassen), dat is een probleem wat kan ontstaan bij sommige
CD's die zo hard zijn gemoduleerd op de bassen dat zelfs als het volume nog niet eens
half open staat je al je huis uit dreunt. Dan is het dus zaak om heel goed op te letten
en de stand van de vol potm eerst op bijna min te zetten.
Ik heb zelf oude CD's uit de begin tijd van de CD waar een normaal evenwichtig bas vol
uit komt en dan kan het vol behoorlijk ver open zonder gevaar voor de speakers.
Veel nieuwe CD's, daar komt een gigantisch hard onevenwichtig signaal van af.
Een speaker zal bij het af spelen van een goed evenwichtig signaal niet gauw opgeblazen
worden, zelfs al is het vermogen dat de versterker kan afgeven groter als het opgegeven vermogen van de speaker(s). Zodra het signaal dat de speaker aangeboden krijgt gaat clippen
dan kan de speaker stuk gaan. Dat zal eerder gebeuren bij een versterker die een laag vermogen heeft dan bij een die een groter vermogen kan verwerken.
Grote versterkers met een zware over bemeten voeding zullen minder gauw schade toe brengen
als kleine goedkope versterkers met een (te) krap bemeten voeding.
Dat geld in het bijzonder voor voor versterkers met alleen halfgeleider techniek er in.
Bij buizen versterkers is het vaak de UGT die het eerst het loodje legt. B.v de beruchte
kleine UGT's in de buizen plano's.

Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 22 jun 2013 23:38 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.
Onderwerp is gesloten.
Meer
22 jun 2013 19:00 #33131 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic cd speler op oude luidsprekers

Marcel L schreef :

Laurens schreef : een geclipt signaal is GEEN gelijkspanning.

Hoi,

Dat klopt, en een audiofragment is ook geen mooie sinus. Als je niet de gehele clippende sinus bekijkt, maar slechts een deel, dan kan je toch gewoon een gelijkspanning zien. Als je versterkers gaan clippen gaat je signaal wel steeds meer op een gelijkspanning lijken, door dat clippen. Op een gegeven moment kan er teveel DC-component in zitten en schakelt de DC-beveiliging van de versterker in (als die er in zit).

Groeten van Marcel ;)

Als je een halve perioden van een willekeurig wisselspanningssignaal bekijkt zul je altijd gelijkspanning zien omdat het een halve periode is. Dat is een definitie...

Een vlakke top van een sinus is een gelijkblijvende amplitude, geen gelijkspanning.

Veel versterkers kunnen geen DC component doorlaten doordat er een elco is opgenomen als koppeling tussen eindtrap en speaker. Ook buizenversterkers met elco of trafokoppeling zullen nooit en te nimmer een gelijkspanningscomponent kunnen geven, tenzij er een defect in de versterker optreedt.

Versterkers die gelijkspanningsgekoppeld zijn, kunnen wel een DC component doorlaten maar zullen die bij clipping alleen genereren als één van de twee voedingsspanningen groter of kleiner is dan de anderen.

Ik stel voor dat we dit verhaal voortzetten in een ander topic, als er interesse voor is.

.
Onderwerp is gesloten.
  • brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 jun 2013 17:43 - 23 jun 2013 04:46 #33128 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic cd speler op oude luidsprekers
Hoi Peter

Omdat ik het er vorige week met een goede kennis over had.
Ik was benieuwd wat andere experts hierover kunnen vertellen.
Dit is de enige reden.
:thumbsup:
Laatst bewerkt 23 jun 2013 04:46 door admin.
Onderwerp is gesloten.
Meer
22 jun 2013 17:27 #33127 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic cd speler op oude luidsprekers
Ik ben het lang niet altijd met Huub eens, maar hij slaat nu de spijker op zijn kop.

In feite maakt het m.i. geen fluit uit waar het signaal vandaan komt indien het dezelfde opname is.
Echter veel platenspelers produceren te weinig laag. En dat kan een CD speler wel.
Ik heb zelf een Yamaha installatie gehad met een prima MM/MC voorversterker en die produceerde soms zelfs meer laag dan een CD speler. Feit is ook dat veel CD's tegenwoordig ook gecomprimeerd worden waardoor het gemiddelde vermogen hoger is.

Wat echter funest is is de huidige manier van radiouitzendingen doen. Het moet zo hard mogelijk klinken met flink stampende bassen zodat het station bij zoeken over de band meteen opvalt.

Dat stampende laag is funest voor oude verslapte luidsprekers. Vooral bij plano's is het laag door de verslapte conussen niet meer om aan te horen. Het klappert alle kanten op.

Ik vraag me alleen af waarom de vraag gesteld wordt. Kan René daar eens meer over vertellen?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
Onderwerp is gesloten.
Meer
22 jun 2013 17:08 - 22 jun 2013 17:24 #33126 door Huub
Beantwoord door Huub in topic cd speler op oude luidsprekers
Als het nog echt muziek is dan gaat het wel
Met de basse .Maar dat GELUID van HEDEN
Dat bonkt alles stuk .Ik bezit dat ook niet
Maar het was ook zoo met een 9710 de spiekers
zijn 10.watt maar in een gesloten kast met een
drie kleine gaatjes.Dan is de luitspreker 15.watt
Dus met iets aan lucht remming de Conus uitslag.
Huub
Laatst bewerkt 22 jun 2013 17:24 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena